advertise

قیمت نخ فیلامنت پلی استر

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

محاسبه قیمت نخ فیلامنت پلی استر

برای آگاهی و  به دست آوردن قیمت نخ فیلامنت پلی استر بهتر است به صورت کامل با ساختار آن آشنا شویم. در این مقاله ضمن معرفی پلی استر، تمامی عوامل موثر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر را تشریح خواهیم کرد. دانستن تاریخچه و فرآیند تولید، شما در محاسبه قیمت نخ فیلامنت پلی استر یاری خواهد رساند. در نظر داشته باشید قیمت نخ فیلامنت با روشی متفاوت محاسبه خواهد شد. پلی استر (پلی اتیلن ترفتالات) به پلیمرهایی گفته می شود که از دی کربوکسیلیک اسید و دی اول تشکیل شده اند و بسته به نحوه تولید و جهت گیری نهایی زنجیره های پلیمری، کاربردهای بسیاری دارند. پلی استر از واکنش شیمیایی بین نفت، هوا و آب حاصل می شود و فیبرهای مصنوعی حاصل حاوی ترفتالات اسید خالص و گلیکول مونوتلوژن هستند. وبسایت نشریه جهان شیمی فیزیک در این مقاله بصورت اجمالی شما را با پلی استرها و کاربرد آنها آشنا میکند . پلی استر یک اصطلاح شیمیایی است که می تواند به صورت پلی، به معنی بسیار و استر که یک ترکیب شیمیایی آلی اولیه است، معنا شود. ماده اصلی مورد استفاده و بلوک ساختاری این الیاف، اتیلن است که از نفت حاصل می شود. بسته به ساختار شیمیایی، پلی استر می تواند ترموپلاستیک یا ترموست باشد که اکثرا ترموپلاستیک هستند یعنی شکل آنها پس از حرارت دیدن تغییر می کند. با اینکه این ترکیبات در دمای بالا قابل اشتعال هستند اما تحت تاثیر شعله و آتش جمع شده و سریع خاموش می شوند. این ترکیبات پلاستیک هایی رایج با کاربرد گسترده هستند که برای بسته بندی مواد غذایی، بطری های آب، طناب ها، اسکناس های بانکی و بسیاری دیگر از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. حافظ بافت علاوه بر اینکه مرجع فروش نخ BCF (بی سی اف) در ایران بوده و قیمت نخ BCF را نیز ارائه می‌دهد.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است که از زغال سنگ، هوا، آب و نفت تولید می شود. این ماده برای اولین بار در قرن ۲۰ام در یک آزمایشگاه از واکنش بین اسید و الکل تولید شد. در این واکنش دو یا چند مولکول با هم ترکیب میشوند و یک مولکول بزرگتر را میسازند که ساختار آن در طول تکرار میشود. در ادامه ی متن با خواص و کاربرد های پلی استر بیشتر آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید. پلی استر نوعی الیاف است . حتما تا بحال با مجسمه های رنگی و زیبا برخورد کرده اید که وقتی آنهارا دستتان میگیرید برخلاف تصورتان بسیار سبک به نظر میرسند. تصور همه ی ما از مجسمه، جنس شبیه به گلی و بسیار سنگین است که قبلا برای ساخت مجسمه یا اجسام شبیه به آن استفاده میشده. اما الان با وجود ماده ای بنام پلی استرانواع و اقسام مجسمه ها و ظروف تزئینی با کیفیت بالا و وزن کم ساخته میشود. پلی استر در واقع نام نوعی الیاف است که در زبان فارسی رزین پلی استر نیز نام میگیرد. از پلی استر به برای ساخت انواع مجسمه، ساعت، ظروف آبنما، انواع کف پوش و دیوار پوش و غیره استفاده میشود. این ماده در ابتدا به صورت مایع غلیظی میباشد که بعد از مخلوط شدن با ماده شیمیایی بنام هاردنر، حرارتش بالاتر رفته و به صورت ژله در میاید و به مرور سخت و محکم میشود. و در آخر اینکه پلی استر در مقابل شرایط نگهداری و جوی مختلف پایدار است و بعد از سخت شدن قابل برگشت به حالت مایع و خمیری قبل نمیباشد. با این تفاسیر مشخص می‌شود که ساختار پارچه نخ فلامنت متفاوت از مباحث مطرح شده است. این مواد به دسته از پلیمرها گفته می شود که در نتیجه پلیمریزاسیون دی الکل با دی اسید (یا دی استر) تولید می شود. همه این مواد در ساختار شیمیایی خود دارای شاخه استر  هستند. به طور مثال واکنش پلیمرزاسیونی که منجر به تشکیل پلی اتیلن ترفتالات به عنوان پرکاربردترین پلی استر می شود.

پلی‌استرها پلیمرهایی هستند که در گذشته، یعنی دهه‌ی هزار و نهصد و هفتاد، به شکل الیاف برای تولید برخی لباس‌های خاص استفاده می‌شدند. ولی از آن زمان تاکنون، کوشیده شده است تا مصارف مطلوب بیشتری برای پلی‌استرها یافته شود، نظیر بطری‌های پلاستیکی نوشابه. پس می‌بینید که پلی‌استرها می‌توانند هم به صورت پلاستیک و هم به صورت الیاف مصرف شوند. کاربرد دیگر پلی‌استرها، در بالون‌ها است. البته منظورم بالون‌های ارزانی نیست که برای بادکنک‌های آبی مصرف می‌شوند، چراکه آنها از لاستیک طبیعی ساخته شده‌اند. من درباره‌ی نوعی از بالون صحبت می‌کنم که وقتی شما در بیمارستان هستید، از آن استفاده می‌کنید. این بالون ها از نوعی فیلم پلی‌استری ساخته می‌شوند که تولید شرکت دوپونت است و مایلِر نامیده می‌شوند. این بالون ها به صورت چندلایه از مایلر و ورق آلومینیوم ساخته شده‌اند. موادی مثل این را که از دو نوع ماده تولید می شوند، کامپوزیت می نامند. خانواده ی خاصی از پلی استرها، پلی کربنات ها هستند. پلی استرها زنجیر اصلی هیدروکربنی دارند که حاوی اتصالات استری اسـت، نام پلی استر نیز از همین جا آمده است. گروه‌های استری در زنجیر پلی‌استر، قطبی هستند، بدین صورت که اتم اکسیژن کربونیل تا حدی دارای بار منفی است و اتم کربن کربونیل هم مقدار کمی بار مثبت دارد و باعث تشکیل نخ فیلامنت پلی استر می‌شوند. بارهای مثبت و منفی متعلق به گروه‌های استری مختلف، یکدیگر را جذب می‌کنند. این پدیده به گروه‌های استری زنجیرهای نزدیک به هم اجازه می‌دهد که به صورت بلور به خط شوند، و به همین خاطر است که پلی‌استرها می‌توانند الیاف محکمی تشکیل دهند.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

در مجتمع‌های عظیم تولید پلی‌استر، معمولا کار را با ماده‌ای به نام دی متیل‌ترفتالات شروع می‌کنند. این ماده با اتیلن گلیکول واکنش می دهد؛ واکنشی که تبادل استری نامیده می‌شود. محصول واکنش، بیس هیدروکسی‌اتیل ترفتالات و متانول است. اما اگر دمای واکنش را به حدود دویست و ده درجه سانتی گراد برسانیم، متانول می‌جوشد و دیگر لازم نیست که نگران آن باشیم. سپس، بیس دو هیدروکسی اتیل ترفتالات تا دمای بالایی حدود دویست و هفتاد درجه سانتی گراد حرارت داده می شود، و واکنش می دهد تا پلی اتیلن ترفتالات تولید گردد. در این واکنش به طرز عجیبی اتیلن گلیکول به عنوان محصول جانبی به دست می آید. جالب است، ما با اتیلن گلیکول شروع کرده بودیم. ولی در آزمایشگاه، پی ای تی از طریق واکنش های دیگری به دست می‌آید. ترفتالیک اسید و اتیلن گلیکول، هنگامی که همراه با کاتالیزوری اسیدی حرارت داده شوند، قادرند برای تولید پی ای تی پلیمریزه شوند. این امکان هم وجود دارد که با واکنــش ترفتویل کلراید و اتیلن‌گلیکول بتوان به پی ای تی دست یافت. در مقاله‌ای جدا، نخ فیلامنتی را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد. این واکنـش ساده تر است، ولی تِرِفتویل کلرید از ترفتالیک اسید گران تر، و بسیار خطرناک تر است. دو نوع پلی اسـتر دیگـر در بازار موجودند که با پی ای تی رابطـه دارنـد. این دو، پلی بوتیلن ترفتالات پی بی تی و پلی تری متیلن ترفتالات هستند. اینها هم برای تهیه ی پلیمرهایی همانند پی ای تی به کار می روند، با این حال در برخی موارد، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. در پایان مراحل تولید، می توان نسبت به محاسبه قیمت نخ فیلامنت پلی استر اقدام نمود. تقریبا می‌توان گفت تمامی تولیدکنندگان نخ بیسی اف از همین روش بهره می‌برند.


حافظ بافت
محاسبه قیمت Filament polyester : برای تولید این ماده ، دی اتیل ترفتالات در ابتدا در حظور کاتالیست و دمای صد و پنجاه تا دویست و ده درجه سانتی گراد با اتیلن گلایکول واکنش می دهد. ماده شیمیایی حاصل، یک منومر یا تک مولکول الکل است که با ترفتالیک اسید ترکیب می شود و دمای آن تا دویست و هشتاد درجه سانتی گراد افزایش می یابد. در نهایت پلی استر تازه که شفاف و مذاب نیز است، از طریق یک شکاف، اکسترود می شود تا روبان های پلی استر تشکیل شوند. بعد از مرحله پلیمریزاسیون اجازه داده می شود تا نوارهای مذاب خارج شده سرد شوند. سپس به منظور جلوگیری از بی نظمی در ظاهر و استحکام در این نوارها، آن ها را به قطعات ریز برش می دهند. قطعه های پلیمری در دمای دویست و شصت تا دویست  وهفتاد درجه سانتی گراد حرارت داده می شوند تا ذوب شوند و یک محلول شبیه به شربت ایجاد شود. این محلول را در داخل ظرف های فلزی به نام دستگاه نخ ریسی می ریزند و تحت فشار از داخل سوراخ های ریزی که معمولا گرد هستند عبور می دهند تا الیاف فیلامنت تشکیل شوند. با این تفاسیر نخ بی سی اف اصفهان در بالاترین رنج کیفی تولید خواهد شد. شکل سوراخ ها به منظور به دست آوردن الیاف های مخصوص می تواند متفاوت باشد مثلا شش ظلعی. در مرحله ریسندگی، ممکن است سایر مواد شیمیایی به محلول اضافه شود تا ماده حاصل دارای یک سری خواص مانند ضدالکتریسیته یا رنگ پذیری بهتر شود. مرحله مقاوم سازی: هنگامی که پلی استر از دستگاه نخ ریسی خارج می شود، نرم است و تا پنج برابر طول اصلی خود قابلیت کشش دارد. این کشش باعث می شود که مولکول های پلی استر که در ابتدا به صورت رندوم هستند به صوت موازی تراز شوند. که این موضوع باعث افزایش مقاومت و استحکام فیبر می شود. لذا این بار که الیاف خشک می شوند به جای شکننده بودن، محکم و قوی هستند. در انتها، قادر هستیم که قیمت Filament polyester را به دست.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر در صنایع مختلف

به طور حتم قیمت نخ فیلامنت پلی استر در صنایع مختلف متفاوت خواهد بود. از آنجا که کابرد آن در هر زمینه، نیازمند تولید نوع خاصی از نخ پلی استر می باشد، در نتیجه قیمت نخ فیلامنت پلی استر نیز فرق خواهد کرد. حافظ بافت، مرجع قیمت گذاری نخ فیلامنت پلی استر می باشد و صاحب به‌روزترین دستگاه تولید نخ بیسی اف می‌باشد. پلی استر می تواند شامل مواد شیمیایی طبیعی یا مصنوعی هستند. کوتین موجود در کوتیکول های گیاهی نوعی پلی استر طبیعی است و از انواع مصنوعی آن نیز می توان به پلی بوتیرات اشاره کرد. پلی استرهای طبیعی و برخی از انواع مصنوعی قابل تجزیه هستند، اما بیشتر انواع مصنوعی اینگونه نیستند. ترکیبات پلی استر آبگریز و نسبت به پنبه قویتر هستند و توانایی کششی بیشتری دارد. گاهی اوقات الیاف پلی استر مصنوعی با انواع طبیعی ترکیب می شوند تا ویژگی مختلط پیدا کنند. پارچه و نخ های ساخته شده از این ماده به طور گسترده ای در پوشاک، مبلمان خانگی و کاربردهای تجاری استفاده می شوند. برخی از نمونه ها شامل پتو و کلاه ، روتختی و موس پد کامپیوتر هستند. الیاف پلی استر صنعتی برای ساخت طناب، کمربند ایمنی، تقویت کننده تایر و تسمه نقاله مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از فرم مایع این ترکیبات برای پرداخت و تزئین وسایل چوبی، پیانو، گیتار و فضای داخلی قایق بادبانی استفاده می شود.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

ترکیبات فوق در فرآیند ساخت بسیاری از محصولات از جمله لباس، مبلمان خانه، الیاف های صنعتی، رزین، کامپیوتر، نوار ضبط و محصولات الکتریکی و حتی گاهی اوقات در تولید نخ بیسی اف کاربرد دارد. این ماده نسبت به پارچه های سنتی جذب پایینی دارد و این باعث می شود که نسبت به آن در مقابل لکه مقاوم تر باشد. از این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و دوام زیاد در تولید لباس هایی که کاربرد بیرونی دارند استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل خاصیت آبگریزی که دارند، استفاده از آن ها در لباس ها و کاپشن ها می تواند بسیار مفید باشد. فیلم های این ماده در انواع مختلفی از بسته بندی ها اعم از مواد غذایی و دارویی تا کالاهای صنعتی و مصرفی استفاده می شود. این نوع بسته بندی ها دارای یک سری خواص از جمله چسبندگی بالا، ماشین کاری آسان، مقاوم در برابر حرات و مقاومت زیاد هستند. از جمله کاربردهای این ماده در صنعت الکتریسیته استفاده به عنوان عایق الکتریکی است.


همانطور که در موضوع این مقاله اشاره کردیم، قیمت نخ فیلامنت پلی استر در صنایع مختلف، گوناگون خواهد بود. یکی از متدوال‌ترین موارد مصرفی پلی استر در صنعت پارچه و پوشاک و نخ فرش بی سی اف است. حال از طرف دیگر به علت استحکام بسیار بالا این ماده، از آن برای تولید طناب و بطری‌های قابل بازیافت نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی کاربرد چشمگیر پلی استر را می‌توان در صنعت مد و لباس برای ساخت انواع منسوجات، کاپشن، لباس ورزشی، انواع کت بارانی، لوازم خواب مانند ملحفه، پتو، کیسه خواب و وسایل تزیینی و دکوراتیو مانند چمدان، کیف، لوازم منزل و ساخت انواع کمربند ایمنی، عایق و … مشاهده کرد. کاملا واضح است که هر پارچه‌ای کیفیت خاص خودش را دارد و ویژگی‌های متنوع و منحصر به فردی دارد که کاربر آن نیز متفاوت است. علاوه بر این به خاطر داشته باشید تمام پارچه‌های پلی استر از نظر کیفیت و خصوصیات مربوطه یکسان نیستند در نتیجه هنگام خرید پارچه، حتما با توجه به نیاز خود کیفیت پارچه را تعیین کنید. سایر پلیمرهایی که به عنوان پلاستیک کاربرد دارند، مواردی هوچون : پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن، پلی‌کربنات، PVC، نایلون و پلی(متیل متاکریلات) را شامل می‌شوند. پس ابتدا به صورت کامل در مورد قیمت نخ فیلامنت پلی استر در حوزه پوشاک تحقیق کنید.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت
قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

عوامل موثر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر

آیا با عوامل موثر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر آشنایی دارید؟ در این قسمت از مقاله قیمت نخ فیلامنت پلی استر، به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. پلی استر یک ترکیب ارزان و همه کاره است به همین دلیل مصرف آن فراگیر شده است اما باید توجه داشت که این ترکیبات اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارند. این منسوجات خواص ضد چروک دارند که یک مزیت برتر محسوب می شود زیرا بدون نیاز به اتوکشی شکل اصلی خودشان را حفظ می کنند. نگهداری از آنها ساده است و خیلی زود خشک می شوند بنابراین برای مناطق سرد و مرطوب فوق العاده هستند. با اینحال چون این ترکیبات از یک منبع غیرتجدید پذیر تولید می شوند و برای ساخت آنها انرژی زیادی مورد نیاز است و مدت زمان زیادی در محیط زیست ماندگار هستند از نظر علم اکولوژی محصولات مناسبی نیستند. در واقع اعتقاد بر این است که این البسه ها بزرگترین منبع آلودگی میکروپلاستیکی در اقیانوس هستند زیرا پس از هربار شستشو تا هزار و نهصد الیاف از هر پوشاک شسته خواهد شد. اگرچه برای تولید پلی استر انرژی کمتری نسبت به نایلون مصرف می شود اما انرژی مورد نیاز تولید این ترکیبات بیش از دو برابر پنبه است. علاوه بر این در تولید آنها مواد شیمیایی خطرناکی که سرطان زا هستند، مورد استفاده قرار می گیرد که اگر وارد محیط زیست شوند خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهند داشت. در پروسه تولید حتما از روغن نخ بیسی اف استفاده کنید. این ترکیبات در کشورهایی مانند چین، اندونزی و بنگلادش تولید می شود که مقررات زیست محیطی بسیار ساده ای دارند و اغلب پساب های کارخانه ای بدون تصفیه شدن دفع می شوند که در نتیجه آسیب قابل توجهی به جوامع مجاور خود می زنند. کارخانه های تولید این ترکیبات آب بسیار بیشتری نسبت به الیاف طبیعی استفاده می کنند و از آنجاییکه این ترکیبات با رنگ های طبیعی رنگ نمی گیرند، تاثیرات مضر آنها به شدت افزایش می یابد و تولید آنها اصلا به نفع سلامت انسان ها و محیط زیست نیست.


این ماده در زمان مایع بودنش بوی بسیار تند و زننده ای دارد (که برای کسی که با آن کار میکند استفاده بیشتر از ۵کیلوگرم در روز مضر است مگر اینکه محل کار و خود فرد کاملا مجهز به موارد ایمنی باشند) اما بعد از سخت شدن این بو کاملا از بین میرود. زمانی که این مایع در درجه حرارت ۲۰ است زمان مناسبی برای کار کردن با آن است. زمان سفت شدن این مایع بستگی به میزان هاردنر و نیز درجه حرارت محیط دارد. برای سریعتر کردن زمان سفت شدن میتوان از شتاب دهنده ها (مایع بنفش رنگی از ترکیبات کبالت) استفاده کرد و یا حتی برای تسریع در شکل گرفتن میتوان از فر آشپزخانه استفاده کرد. نکته : به هیچ عنوان هاردنر و شتاب دهنده نباید هم زمان مخلوط شوند زیرا دما به سرعت بالا رفته و امکان آتش سوزی وجود دارد. اگر این مایع در قالب نازک قرار گیرد زمان سخت شدن آن ظولانی تر است و اگر در قالب ضخیم ریخته شود (تا حدودی مشابه نخ بی سی اف پلی پروپیلن) امکان ترک خوردکی در هنگام سخت شدن وجود دارد. فرآیند خشک و محکم شدن تا چند روز بعد از در قالب ریختن ادامه میابد. به دلیل تبخیر مقداری از مایع در هنگام خشک شدن ممکن است بعد از خروج از قالب، زائده هایی روی مدل به وجود بیاید که با تراشیدن و سمباده به راحتی قابل رفع است. البته این انقباض مواد پس از خشک شدن میتواند باعث خروج راحت مدل از قالب شود. بعد از کاملا خشک شدن پلی استر به راحتی میتوان آن را با مته سوراخ کرد و یا با سمباده یا وسایل مختلف به راحتی شکل داد. نکته : برای کم مصرف کردن از پلی استر، میتوان از مواد حجم دهنده هایی مانند پودر چوب و یا مواد شیمیایی دیگر استفاده کرد. مجسمه های پلی استری به دو صورت رنگ میشوند که در حالت اول رنگ را با پلی استر مایع مخلوط و بهم میزنند که رنگ یک دست ایجاد میشود و یا بعد از محکم شدن مدل با جوهر و قلم مو آن را میتوان با رنگهای مختلف رنگ آمیزی کرد.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر شفاف
پلی استر شفاف نوعی از پلی استر است که فوق العاده محکم و نسبت به آب بی اثر است و تحت تاثیر روغن ها و مواد معطر قرار نمی گیرد. از این پلی استر اغلب برای محافظت از پرسنل پزشکی و سایر خدمات اورژانس در برابر پاشش مواد بیولوژیکی و به عنوان یک انتخاب عالی برای محافظ صورت استفاده می شود. از این پلی استر همچنین برای ساخت موانع، صفحه های محافظ، جداکننده های میز و پایه های بهداشتی و همچنین ایجاد راه حل های مفید برای کمک به اجرای فاصله اجتماعی استفاده می شود که در نتیجه کمک می کند تا خطر انتقال میکروب های موجود در هوا بین افراد کاهش یابد و در عین حال برای دید آنها مشکلی ایجاد نمی کند. با نخ های مولتی فیلامنت هم حتما آشنا بشوید.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر غیر اشباع :
پلی استرغیر اشباع یک پلیمر تراکمی است که از واکنش پلی ال ها و اسیدهای دی بازیک اشباع و غیراشباع در دمای صد و نود تا دویست و بیست درجه سانتی گراد تا زمانی که مقدار اسیدی یا ویسکوزیته مورد انتظار برآورده شود، تشکیل می شود. پس از فرآیند واکنش، مقدار معینی از مونومر استایرن برای تشکیل پلی استر غیر اشباع اضافه می شود. این شکل از پلی استر دارای خواص مکانیکی و الکتریکی خوب، مقاومت در برابر خوردگی است. پخت می تواند در دمای اتاق بدون هیچ گونه تجهیزات گرمایشی اتفاق بیفتد و ساخت اجسام بزرگ را آسان تر می کند. از این پلی استر اغلب در صنایع مختلف به عنوان پوشش محکم استفاده می شود و گاهی اوقات ماده اولیه نخ برس مونوفیلامنت می‌باشد.


حافظ بافت
تاثیر خواص پلی استر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر : الیاف های پلی استر میتوانند بسیار طویل، پایدار و قوی باشند. الیاف این محصول نسبت به پارچه های سنتی مانند پنبه مزایای بسیاری دارد. این مواد جاذب رطوبت نیستند اما روغن را جذب می کنند. این ویژگی باعث می شود که پارچه های پلی استر برای کاربردهای که در تماس با آب و خاک هستند مناسب باشد. علاوه بر این از این مواد برای کاربردهای نسوز نیز استفاده می شود. این پارچه ها به راحتی قابل رنگرزی هستند. الیاف polyester یک عایق مناسب و غیر آلرژی زا است، بنابراین از این ماده برای پر کردن بالش، لحاف، و کیسه خواب نیز می‌توان استفاده کرد. این محصول را می توان در دو دسته ترموپلاستیک و ترموست تقسیم بندی کرد. پلیمرهای ترموپلاستیک خود به polyester آروماتیک خطی (الیاف و فیلم های پلی استر)، الاستومرها (بلوک های کوپلی استر)، polyester کریستالی مایع، پلاستیک های مهندسی، polyester آلیفاتیک و پلی(آلکانوات های هیدروکسیل) طبقه بندی می شوند.

تاثیر قیمت نخ فیلامنت پلی استر بر پارچه پلی استر

پارچه پلی استر یکی از انواع پارچه‌ها با الیاف مصنوعی است که امروزه از ان به عنوان جایگزین مناسبی برای پنبه و یا نخ طبیعی استفاده می‌کنند و در صنعت پوشاک و مد کاربرد بسیاری دارد. در این بخش از مقاله قیمت نخ فیلامنت پلی استر شما را با پارچه پلی استر و انواع کاربرد آن آشنا خواهیم کرد و در انتها تاثیر قیمت نخ فیلامنت پلی استر بر پارچه پلی استر را به شما خواهیم گفت. دو شیمیدان بریتانیایی در سال هزار و نهصد و چهل یک میلادی پس از آزمایشات و تحقیقات مختلف به نوعی الیاف مصنوعی دست پیدا کردند که پلی استر نامیده شد. پلی استر در اویل طرفدار چندانی نداشت اما در سال هزار و نهصد و هفتاد به صورت افزایشی این پارچه محبوب شد، طوریکه از آن به عنوان فیبر معجزه‌ای استفاده می‌کردند چرا که لباس‌هایی که از جنس پلی استر بود تا شصت و هشت روز بدون اتو کردن صاف و قابل پوشش بود. از دیدگاه علمی پلی استر نام یک پلیمر مصنوعی است که معمولا با نام پلی اتلین ترفتلات می‌شناسند اما در زبان ساده و رایج به نام پلی استر که نوعی پلاستیک است، شناخته شده است. پلی استر یک پارچه مصنوعی است که معمولا از روغن ساخته می شود. این پارچه یکی از محبوب ترین منسوجات در جهان است و در هزاران کاربرد مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استر از نظر شیمیایی نوعی پلیمر است که عمدتا از ترکیباتی در گروه عملکردی استر تشکیل شده است. بیشتر الیاف پلی استر مصنوعی گیاهی از اتیلن یک ماده روغن ساز که می توان از مواد دیگر نیز تهیه کرد ساخته شده اند. اگرچه برخی از انواع پلی استر زیست تخریب پذیر هستند ، اما بیشتر آنها در طبیعت تجزیه نمی شوند.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

پلی استر ممکن است تنها جزء محصولات پوشاک در برخی از کاربردها باشد ، اما مخلوط کردن پلی استر با پنبه و سایر الیاف طبیعی بسیار رایج است. استفاده از پارچه پلی استر در لباس باعث کاهش هزینه ها می شود ، اما راحتی لباس را نیز کاهش می دهد. هنگامی که پلی استر با پنبه مخلوط می شود ، خواص چروک شدن ، دوام این الیاف طبیعی تولید شده تا حد زیادی بهبود می یابد. پارچه پلی استر از مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی برخوردار است ، که باعث می شود برای استفاده طولانی مدت در برنامه های فضای باز ایده آل باشد و در ادامه نخ مولتی فیلامنت شکل گرفت. پارچه ای که امروزه به عنوان پلی استر می شناسیم نقش مهم فعلی خود را در اقتصاد معاصر در سال هزار و نهصد و بیست و شش با نام تریلن آغاز کرد ، اولین بار توسط والاس کاروترز در بریتانیا تولید شد. دانشمندان انگلیسی در سالهای هزار و نهصد و سی و هزار و نهصد و چهل به توسعه اشکال بهتری از پارچه اتیلن ادامه دادند و این تلاشها در نهایت توجه سرمایه گذاران و مبتکران آمریکایی را به خود جلب کرد. پارچه پلی استر در اصل برای مصرف انبوه توسط یکی شرکت خارجی تولید شد، که همچنین الیاف مصنوعی دیگر مانند نایلون را تولید می کند. در طول جنگ جهانی دوم ، متفقین به مقادیر زیادی الیاف برای ساختن چتر نجات و سایر مواد جنگی نیاز داشتند و پس از جنگ ، دوپونت و دیگر شرکت های آمریکایی در دوران پس از جنگ بازار مصرف جدیدی برای مواد مصنوعی خود یافتند. مصرف کنندگان در ابتدا به بهبود خواص دوام پلی استر نسبت به الیاف طبیعی علاقه مند بودند. این ویژگی ها هنوز هم معتبر هستند. با این حال، در سال های اخیر ، تأثیر زیست محیطی این الیاف مصنوعی با جزئیات بیشتری برجسته شده است و برداشت مصرف کنندگان از پلی استر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. با این حال ، پارچه پلی استر هنوز یکی از پارچه های بسیار گسترده در جهان است و یافتن لباس های مصرفی که حداقل درصد خاصی از الیاف پلی استر را نداشته باشند ، دشوار است. با این حال ، لباس های حاوی پلی استر در دماهای بالا ذوب می شوند ، حتی اگر بیشتر شخصیت ها از الیاف طبیعی ساخته شده باشند. الیاف ذوب شده می توانند صدمات جسمی جبران ناپذیری را ایجاد کنند. این موارد تنها بخشی از عوامل موثر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر بودند.


پارچه پلی استر چه کاربردی و این قضیه چه تاثیری بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر دارد؟ مهم است که بدانیم پی ای تی که برای ساخت پارچه پلی استر استفاده می شود و با ماده اولیه نخ پنبه فلامنت متفاوت است البته همان نوع پلاستیک بر پایه روغن است که برای ساخت بسیاری از محصولات مصنوعی مصرفی مورد استفاده ما در کارهای روزمره استفاده می شود. به عنوان مثال ، این پلاستیک برای تولید ظروف غذا ، بطری های آب آشامیدنی و طیف گسترده ای از انواع مختلف محصولات صنعتی و مصرفی استفاده می شود. با این حال ، در میان الیافی که به عنوان پلی استر تشکیل می شوند ، پی ای تی در هزاران کاربرد مختلف استفاده می شود. پی ای تی معمولا به عنوان جایگزین پنبه استفاده می شود و در برخی از کاربردها ممکن است جایگزین مناسبی برای سایر الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم در نظر گرفته شود. اساساً هر چیزی که از پنبه ساخته شده باشد می تواند از پلی استر نیز ساخته شود. از پیراهن ها و شلوارهای روزمره گرفته تا لباس های مجلل ، از این نوع پارچه استفاده می شود ، بنابراین می توان موارد استفاده آن را بیشمار توصیف کرد. تولیدکنندگان از پارچه پلی استر برای ساخت کت و شلوار ، ژاکت ، جوراب ، لباس زیر و تقریباً هر چیزی که می تواند برای مراسم غیر رسمی ، تجاری یا رسمی استفاده شود ، استفاده می کنند. علاوه بر این ، تولید کنندگان از پارچه پلی استر برای ساخت انواع لوازم خانگی استفاده می کنند. به طور خاص ، نوعی پلی استر به نام میکروفیبر در کاربردهای لوازم آشپزخانه و حمام برتری زیادی کسب کرده است. مصرف کنندگان از این ماده برای کاربردهایی مانند حوله حمام ، حوله صورت و حوله آشپزخانه به دلیل نرمی و جذب ریز الیاف استفاده می کنند. تولیدکنندگان همچنین می توانند از پلی استر برای ساخت وسایل خانه مانند پتو ، فرش ، روکش و پرده استفاده کنند. پارچه پلی استر همچنین ممکن است برای پشتی صندلی و مبل استفاده شود. به دلیل مقاومت بالا در برابر پارگی این نوع پارچه ، والدین یا صاحبان حیوانات خانگی ممکن است محصولات پلی استر را ترجیح دهند. کاربردهای صنعتی پلی استر شامل ساخت مانیتور ال سی دی ، فیلم هولوگرام ، قایق و بطری است.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

حافظ بافت
به طور کلی ، کاربردهای پارچه پلی استر را می توان به شرح زیر خلاصه کرد: برای تولید لباس: برای تولید پیراهن ، شلوار ، لباس شب ، کت و شلوار ، ژاکت ، جوراب و لباس زیر استفاده می شود. برای تولید لوازم خانگی: فیلم هولوگرام ، ناوچه و قمقمه در تولید حوله حمام ، حوله آشپزخانه ، حوله صورت ، پتو ، فرش ، غوغا ، پرده ، صندلی و مبل استفاده می شود. برای کاربردهای صنعتی: در تولید مانیتور ال سی دی ، استفاده می شود. در هر زمینه، قیمت نخ فیلامنت پلی استر متفاوت خواهد بود.

خصوصیات و ویژگی‌های پارچه پلی استر چیست؟ این ویژگی ها چه تاثیری بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر خواهد گذاشت؟ با دانستن پارامترهای مطرح شده در این قسمت، شما قیمت نخ فیلامنت پلی استر را خواهید فهمید. به طور کلی می‌توان گفت تمام لباس‌هایی که جنس آن‌ها پلی استر است استحکام فو‌ق العاده بالایی دارد. حال با ویژگی‌های بارز این پارچه آشنا شوید: پلی استر، پارچه بادوام مقاومت پلی استر در برابر مواد شیمیایی، کشش، چین و چروک، ساییدگی یا فرسایش و انبساط و انقباض بسیار بالا است و همین موضوع سبب شده تا این پارچه در صنعت مد و پوشاک بسیار محبوب شود. استحکام و رنگ پذیری بالا در پارچه پلی استر الیاف به کار رفته در این مدل پارچه بسیار قوی و البته سبک هستند طوریکه علاوه بر استحکام بسیار بالا، قدرت رنگ پذیری بالایی نیز دارد و به همین خاطر است که تنوع رنگ در مدل این پارچه بسیار زیاد است. نگهداری ساده از پارچه پلی استر یکی از مزیت‌های بسیار خوب پلی استر امکان نگهداری بسیار ساده آن است. شما به راحتی می‌توانید بارها این پارچه را بشویید، خشک کنید و سپس استفاده کنید. در واقع می توان گفت پلی استر نیازی به مراقبت خاصی ندارد و می توان آن را بارها شستشو ، خشک و استفاده کرد.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

از دیگر موارد موثر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر می توان به این ویژگی ها اشاره کرد. پلی استر، عایق رطوبت : یکی از مزیت‌های دیگر این پارچه ضد آب بودن آن است. در واقع به هیچ وجه آب به درون تار و پود این پارچه نفوذ نمی‌کند. از این رو می‌توان به عنوان یک پارچه عایق رطوبت از آن برای الیاف دیگر استفاده کنیم. پلی استر، مناسب با شرایط آب و هوا : حتی در بدترین و سخت‌ترین شرایط آب و هوایی که هر پارچه دیگری ممکن است شکل و فرم اولیه خود را از دست بدهد، این پارچه بدون هیچ تغییری ثابت می‌ماند. پلی استر، لغزنده و روشن : اگر این پارچه را از نزدیک لمس کنید متوجه خاصیت ابریشمی و لغزنده آن خواهید شد. علاوه بر این این پارچه خالص به رنگ روشن است و این یک ویژگی بسیار خوب است چرا که به راحتی قابل شناسایی است و نسبت به سایر پارچه‌ها خاص است و در موقعیت‌هایی خاص می‌توان از آن استفاده کرد.


از آنجا که ممکن است قیمت نخ فیلامنت پلی استر در آینده افزایش داشته باشد، پس لازم است از البسه‌ای که از این جنس هستند به خوبی مراقبت شود. نحوه نگهداری و شستشو پارچه پلی استر : همانطور که می‌دانید برای اطلاع از شرایط نگهداری، اتو کردن و شستشو بایستی به برچسب داخل لباس مراجعه کرد تا از مواد تشکیل دهنده لباس و نحوه نگهداری از آن مطلع شوید. حال اگر لباس مورد نظر شما شامل درصد بالایی پلی استر بود جای هیچ نگرانی نیست زیرا مراقبت از این لباس پلی استر بسیار راحت است و تنها کافی است چند نکته اساسی را به خاطر بسپارید: شستشو دقیق لباس پلی استر : اگر از ماشین لباسشویی برای شستشو لباس‌های خود استفاده می‌کنید، می‌توانید هنگام شستشو لباس‌های پلی استر خود از یک نرم کننده خوب استفاده کنید تا الکتریسیته ساکن پارچه پلی استر را کاهش دهد.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

خشک کردن لباس پلی استر : تنها نکته‌ای که برای خشک کردن این جنس لباس باید به خاطر بسپارید این است که اگر لباس‌های پلی استر را در دمای پایین خشک کنید دوام لباس بالاتر می‌رود. اتو کشی لباس پلی استر : هر چند لباس پلی استر جنس بسیار بادوام و مقاومی دارد و آسانی چروک نمی‌شود اما اگر تصمیم دارید لباس پلی استر خود را اتو کنید حتما دقت کنید اتو گرم باشد و هرگز از دمای داغ اتو برای اتوکشی استفاده نکنید. خشک شویی : شما می‌توانید لباس‌های پلی استر خود را در خانه بشویید و یا بدون هیچ گونه نگرانی آن‌ها را به دست خشک شویی بسپارید زیرا هیچ مشکلی برای بافت لباس شما پیش نخواهد آمد.

پارچه پلی استر مناسب چه فصلی است؟ آیا قیمت نخ فیلامنت پلی استر، تاثیری در نوع دوخت لباس در فصل های مختلف دارد؟ بدون شک با شروع فصل ها ، به یاد می آوریم که از چه لباسی استفاده کنیم ، چه جنسیتی برای فصل مناسب است ، به عنوان مثال پارچه های ویسکوز باعث تعریق و عدم عبور هوا می شوند. بهتر است در زمستان از آن استفاده کنید. لباس های نخی و پنبه ای برای فصل بهار مناسب است زیرا می تواند هوا را عبور دهد ، اما پارچه های پلی استر به دلیل ضد آب بودن و تنفس نکردن باعث ایجاد گرما و تعریق می شوند ، بنابراین برای فصل سرما مناسب هستند.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

پارچه پلی استر در کدام کشورها تولید می شود و قیمت نخ فیلامنت پلی استر، چه اثری بر آن دارد؟ تولید پارچه پلی استر در جهان (بزرگترین صادرکننده: چین ، اولین کشور تولید کننده ، ایالات متحده). طبق مطالعه ای در سال دو هزار و شش ، چین بزرگترین تولید کننده الیاف پلی استر است. چین دارای بزرگترین بازار پلی استر در جهان است که آن را به قطب صنعت بین المللی پلی استر تبدیل کرده است. تایوان ، کره ، هند ، ژاپن و اندونزی دیگر تولیدکنندگان اصلی پلی استر هستند و برخی از تولیدات پلی استر هنوز در ایالات متحده انجام می شود. هنگامی که الیاف پلی استر در چین و دیگر کشورهای آسیایی تولید می شوند ، عمدتا در آسیا برای تولید پوشاک و سایر مواد مصرفی بر پایه پلی استر باقی می مانند. پس از تکمیل محصولات ، پوشاک پلی استر به کشورهای مختلف جهان غرب و فراتر از آن صادر می شود.


گواهینامه های موجود برای پارچه پلی استر پارچه و ارتباط آن با قیمت نخ فیلامنت پلی استر : پلی استر ممکن است واجد شرایط دریافت گواهینامه های متعدد باشد. پلی استر بازیافتی می تواند گواهینامه های بیشتری نسبت به اشکال جدید این پارچه کسب کند. به عنوان مثال ، اکوتکس گواهینامه استاندارد صد را برای منسوجات پلی استر مخصوص ارائه می دهد و استاندارد بازیافت جهانی جی آر اس پلی استر بازیافتی را به عنوان خالص تایید می کند. سایر سازمانها مانند اینترتک نیز پارچه پی ای تی بازیافتی را تأیید می کنند و مصرف کنندگان ممکن است پلی استر بازیافتی را مطلوب تر بدانند. با این حال ، از آنجا که پلی استر یک پارچه مصنوعی است ، واجد شرایط دریافت گواهی ارگانیک نیست. حتی اشکال گیاهی پلی استر تحت فرایندهای شیمیایی قابل توجهی قرار می گیرند ، بنابراین فرم های آلی مواد اصلی گیاهی دیگر بومی اعراب نیستند.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت
قیمت نخ فیلامنت پلی استر و اثر آن بر روش تولید پارچه پلی استر

اتیلن پلی استر :
اتیلن پلی استر رایج ترین شکل الیاف پلی استر تولید شده است. جز اصلی پی ای تی ، اتیلن استخراج شده از روغن است. در فرآیند تولید پارچه پلی استر ، از اتیلن به عنوان پلیمری استفاده می شود که با سایر مواد شیمیایی واکنش داده و یک جز الیاف پایدار تولید می کند. چهار روش برای تولید الیاف پی ای تی وجود دارد و بسته به روش مورد استفاده ، فرایند تولید پلی استر کمی متفاوت است. فیلامنت: فیلامنت های پلی استر تی الیاف پیوسته ای هستند که پارچه های صاف و نرم تولید می کنند. استیپل: استیپل های پلی استر مشابه استیپل هایی هستند که برای تهیه نخ پنبه استفاده می شوند. مواد اصلی پلی استر ، مانند پنبه ، معمولاً به موادی شبیه نخ رسیده می شوند. تو: تو پلی استر ، مانند فیلامنت پلی استر است ، اما رشته های موجود توی پلی استر به صورت شل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. فایبرفیل: از رشته های پیوسته پلی استر ساخته شده است ، اما این رشته ها به طور خاص حجم بالایی را برای تولید محصولات حجیم مانند بالش ، بارانی و پرکننده برای عروسک حیوانات مصنوعی به خود اختصاص می دهند. فرایند تولید الیاف پلی استر با واکنش اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در دمای بالا آغاز می شود. این واکنش یک مونومر را تشکیل می دهد که سپس دوباره با دی متیل ترفتالات واکنش داده و یک پلیمر تولید می کند. پلی استر مذاب از طریق محفظه واکنش به نوارهای بلند اکستروژن داده می شود و اجازه می دهد نوارها سرد و خشک شوند و سپس آنها را به قطعات کوچک تقسیم می کنند. سپس قطعات کوچک حاصل مجدداً ذوب می شوند تا ماده ای شبیه عسل تولید شود که از طریق نخ ریسی به فیبر اکسترود می شود. بسته به نوع الیاف فیلامنت، استیپل، تو یا فایبرفیلی مورد نیاز ، رشته های پلی استر حاصله ممکن است بریده شده یا با مواد شیمیایی مختلف واکنش داده و به محصول نهایی صحیح دست یابند. در بیشتر موارد ، الیاف پلی استر قبل از رنگ آمیزی یا قرار گرفتن در معرض سایر فرآیندهای پس از تولید ، به نخ ریسیده می شوند.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

پلی استر پی سی دی تی :
فرایند ساخت پلی استر پی سی دی تی مشابه فرآیند ساخت پلی استر پی ای تی است ، اما این نوع پلی استر دارای ساختار شیمیایی متفاوتی است. اگرچه پی سی دی تی از اتیلن گلیکول تشکیل شده است که با دی متیل ترفتالات واکنش داده است ، اما از فرآیندهای تولیدی متفاوتی برای ساخت این دو نوع رایج پلی استر استفاده می شود.


قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

پلی استر گیاهی :
بیشتر پلی استرهای گیاهی از اتیلن گلیکول ساخته شده و با دی متیل ترفتالات واکنش داده شده است. اگرچه منبع اتیلن مورد استفاده در پلی استر پی ای تی و پی سی دی تی روغن است ، اما تولیدکنندگان پلی استر گیاهی به جای آن از اتیلن موجود در نیشکر استفاده می کنند. به طور کلی ، فرآیند تولید پلی استر را می توان به شرح زیر خلاصه کرد: تولید مونومر: فرآیند تولید الیاف پلی استر با واکنش اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در دمای بالا آغاز می شود. این واکنش منجر به تولید مونومر می شود. ایجاد یک پلیمر: سپس مونومر مجدداً با دی متیل ترفتالات واکنش داده و یک پلیمر تولید می کند. اکستروژن: این پلیمر پلی استر مذاب از طریق محفظه واکنش به نوارهای بلند اکستروژن داده می شود و اجازه می دهد نوارها سرد و خشک شوند و سپس آنها را به قطعات کوچک جدا می کنند. ریسندگی: قطعات به دست آمده مجدداً ذوب می شوند تا ماده ای شبیه عسل تولید شود که از طریق نخ ریسی برای تولید الیاف خارج می شود. مرحله نهایی: رشته های پلی استر حاصله ممکن است بریده شده یا با مواد شیمیایی مختلف واکنش داده و به محصول نهایی صحیح دست یابند.


حافظ بافت
تفاوت بین انواع مختلف پارچه پلی استر چیست و چه تاثیری بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارامترهای موثر بر قیمت نخ فیلامنت پلی استر ، لازم است جزئیات بیشتری در مورد سه نوع اصلی این نوع پارچه به دست آورید. اتیلن پلی استر: پلی استر اتیلن که به پی ای تی نیز معروف است ، مهمترین نوع پلی استر موجود در بازار است. در بیشتر مناطق ، حتی اگر انواع دیگر پلی استر موجود باشد ، کلمه پلی استر همچنان مترادف با پی ای تی است. پلی استر گیاهی : مزیت اصلی پلی استر گیاهی تجزیه پذیری زیستی این پارچه است. با این حال ، هزینه تولید پلی استر گیاهی بالا و دوام کمتری نسبت به منسوجات معادل مانند پی ای تی یا پی سی دی تی دارد. پلی استر پی سی دی تی: اگرچه پلی استر پی سی دی تی به اندازه پلی استر پی ای تی محبوب نیست ، اما کشش بیشتری دارد ، که این نوع پارچه را برای کاربردهای خاص ایده آل می کند. پلی استر پی سی دی تی از پلی استر پی ای تی دوام بیشتری دارد ، بنابراین اغلب برای کاربردهای سنگین مانند روکش و پرده ترجیح داده می شود.

تفاوت قیمت نخ فیلامنت پلی استر و پارچه

عملکرد و ترکیب : اجزای تشکیل دهنده این دو ماده کاملاً متفاوت هستند. پارچه پلی استر کاملاً کامپوزیت است و برای تولید نیاز به واکنش های شیمیایی دارد ، اما در مقابل ، نخ کاملاً طبیعی و ارگانیک است و باید برای استفاده در صنعت نساجی فرآوری شود. نرمی و راحتی نخ حتی در صورت مرطوب بودن بسیار بیشتر از پلی استر است. اما پلی استر به هیچ وجه راحت نیست و در برخی موارد مانند تی شرت و لباس زیر به خوبی استفاده نمی شود. نخ همچنین توانایی بهتری در حذف رطوبت از بدن دارد و حرکت هوا در آن بسیار بهتر است. اما پارچه پلی استر در این زمینه توانایی کمتری دارد و هنگام تعریق بدن به آن می چسبد. اما پلی استر می تواند وضعیت قبلی خود را بهتر حفظ کند زیرا در برابر چین و چروک یا غرقابی مقاوم است ، اما نخ در این زمینه محبوبیت چندانی ندارد.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

مقاومت هوا ، ثبات و دوام : در زمینه مقاومت در برابر هوا ، پلی استر برتر است زیرا دارای خاصیت لیوفیلیک است که باعث تبخیر مواد می شود و بنابراین مواد آب را جذب نمی کند و بیشتر از آن عبور می کند. به همین دلیل ، پارچه پلی استر مقاومت بهتری در برابر آب و هوا نسبت به نخ دارد. الیاف نخ دارای قابلیت جذب بالایی هستند و آب را به مدت طولانی و به طور قابل توجهی حفظ می کنند. این بدان معناست که برخلاف پارچه پلی استر که سریع خشک می شود خشک شدن آن بیشتر طول می کشد. مواد پلی استر دوام بیشتری نسبت به مواد پنبه دارند. الیاف بسیار محکم و بادوام هستند و انعطاف پذیری آنها به حفظ وضعیت آنها برای مدت طولانی کمک می کند. اما از نظر ثبات و تحمل ، نخ گزینه بهتری است زیرا از گیاهان به دست می آید. در عین حال ، نخ گرانتر از پلی استر است ، که بسیار اقتصادی تر به نظر می رسد.


نگهداری و مراقبت : در این زمینه ، این دو ماده کمی متفاوت هستند. نگهداری و مراقبت از آنها دشوار نیست ، اما جزئیاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. بهتر است مواد پلی استر را بشویید زیرا کوچک نمی شوند و همچنین رنگ آنها به راحتی تغییر نمی کند. با این حال ، نخ با اولین شستشو کمی منقبض می شود و هنگام شستشو یا خشک شدن به دقت و دقت بیشتری نیاز دارد ، اما در مقایسه با پلی استر ، مقاومت بیشتری در برابر درجه حرارت بالا دارد و حتی می توان با اتو با درجه حرارت بالا اتو کرد. کرد. اما اگر پلی استر در معرض دمای بالای آهن قرار گیرد ، ذوب می شود. خوشبختانه از آنجا که پارچه های پلی استر چروک نمی شوند ، نیازی به اتو ندارند. لکه های حاصل از فرآورده های نفتی یا عطرها می توانند روی مواد پلی استر باقی بمانند ، اما در مورد مواد پنبه ای ، همه چیز چنین تاثیری خواهد داشت. پارچه های پنبه ای قابل شستشو هستند ، اما در برخی موارد ، چندین شستشو برای از بین بردن کامل لکه مورد نیاز است. بدین ترتیب متوجه می شویم که تفاوت قیمت نخ فیلامنت پلی استر و پارچه به عوامل بالا بستگی دارد.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

حافظ بافت
پلی استر یک ماده ی شیمیایی است که از دو کلمه Poly به معنای زیاد و ester که یک ترکیب شیمیایی آلی پایه ای است تشکیل شده است. ماده اصلی مورد استفاده در ساخت این محصول اتیلن است که از نفت حاصل می شود. این ماده با استفاده از چندین روش قابل تولید است. روش مورد استفاده به فرم نهایی مورد نظر بستگی دارد. چهار فرم اصلی این ماده عبارتند از filament، staple، tow و fiberfill. در فرم filament ، هر رشته فیبر به صورت مداوم در طول رشد می کند و پارچه هایی با سطح صاف تولید می کند. فرم staple،در واقع همان فرم filaments که در اندازه های از قبل تعیین شده برش داده می شود. این فرم از polyester به راحتی با الیاف دیگر نیز ترکیب می شود.tow به فرمی گفته می شود که در آن رشته ها به طور مداوم در هم تنیده می شوند. Fiberfill شکلی از polyester است که بسیار حجیم است و به همین خاطر در ساخت لحاف، بالش و لباس بیرون مورد استفاده قرار می گیرد. دو فرم از این ماده که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد filament , staple هستند. نمونه ای از انواع پلی استرهای مختلف: الف) filament ب)staple ج) tow د) fiberfill.

چه عواملی باعث کاهش قیمت نخ فیلامنت پلی استر می شود؟ همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است. حال برخی از افراد با توجه به حساسیت‌هایی که دارند، دوست دارند تنها از لباس‌هایی با الیاف طبیعی مثل نخ یا پنبه استفاده کنند. درست است که الیاف طبیعی مزیت خوبی که دارند این است که هیچ گونه آلرژی به همراه ندارد اما این الیاف بسیار گران هستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند پس انتخاب به عهده شما است که از میان پارچه پلی استر با الیاف مصنوعی و مستحکم با الیاف طبیعی اما گران قیمت و حساس یکی را انتخاب کنید.


قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

استافده  از نخ فیلامنت ارزان قیمت در تولید پارچه غیر قابل تنفس : یک اصطلاحی در مورد پارچه‌ها وجود دارد که به عمل نقل و انتقال رطوبت و بخار آب از لباس به بیرون مربوط است، اصطلاح تنفس پارچه است. متاسفانه پارچه‌هایی مانند پلی استر که دارای الیاف مصنوعی هستند، قابلیت تنفس را ندارند و دلیل این موضوع این است که قیمت نخ فیلامنت پلی استر تا حد امکان پایین آورده شده و پارچه قابلیت جذب رطوبت توسط پارچه پلی استر بسیار کمتر از الیاف طبیعی است. با این حال امروزه تولیدات مدرن پارچه سبب شده تا نوعی پارچه پلی استر با قابلیت جذب تولید کنند. یکی دیگر از معایب این پارچه که به ندرت ممکن است برخی افراد نسبت به آن واکنش آلرژی داشته باشند، حساسیت الیاف مصنوعی پلی استر است که معمولا با واکنش‌های پوستی در افراد حساس رخ می‌دهد.


اشتعال پذیری بالای پلی استر : یکی از مهمترین نکاتی که باید در خصوص پارچه‌های پلی استر به خاطر بسپارید، امکان اشتعال پذیری بالای آن است. پس اگر از لباس صد درصد پلی استر استفاده می‌کنید حتما از هر گونه شعله‌ای به دور باشید.

الکتریسیته ساکن پلی استر : درست است که الکتریسیته ساکن جز معایب بسیار مهم پارچه نیست چون در بسیاری از الیاف دیگر این مورد وجود دارد اما ممکن است این الکتریسیته کم به مدل مو شما آسیب برساند.

مشکل محیط زیستی پلی استر : همانطور که می‌دانید پلی استر جزو الیاف نفتی است و مواد نفتی جزو منابع بازگشت ناپذیر در طبیعت هستند، از این رو دوستداران محیط زیست مشکل بازگشت ناپذیری پلی استر را یکی از معایب این پارچه می‌دانند.

سخن پایانی

امروزه اینترنت ابزار اصلی ارتباط در جهان مطرح است و در قیاس با چند سال گذشته بزرگ ترین و ساده ترین راه ارتباطیست. در حال حاضر انتشار اطلاعات به صورت دیجیتال وسیع ترین منبع ادراکی برای فهم دانش بوده و محتوای آنلاین در این میان مفهومی انتزاعی درباره نحوه زندگی و کار ما می باشد. امروزه همه ما برای جستجوی اطلاعات و ارتقای سطح دانش خود از منابع آنلاین استفاده می کنیم. به همین منظور حافظ بافت به عنوان منبع آنلاین ارائه قیمت نخ فیلامنت پلی استر و عوامل موثر بر آن در دسترس کاربران و دوستداران این حوزه قرار گرفته است. حافظ بافت  به عنوان مرجع تخصصی قیمت گذاری بر نخ فیلامنت پلی استر با هدف فعال کردن کسب و کارهای مرتبط با صنعت نساجی به منظور ارتقای سطح دانش و بروز نگه داشتن خود در این صنعت با الهام از نمونه های موفق صنعت نساجی و پیشرفته های گسترده علمی در این حوزه راه اندازی شده است. حافظ بافت، یک کارخانه تولید نخ و تعیین کننده قیمت نخ فیلامنت پلی استر بوده و با نگاهی وسیع و عمیق به طور پیوسته در حال رصد کردن تحولات این بخش از بازار در سراسر جهان می باشد. تیم حافظ بافت با تجربه گسترده و دانش فنی بالا در این حوزه در صدد رشد و تعالی صنعت نساجی در کشور همگام با بزرگان این صنعت در جهان و به دست آوردن سهم بیشتری از این بازار بزرگ جهانی است. ما متعهد هستیم که به شما کمک کنیم تا به طور کامل از فرصت‌های ارائه‌شده توسط بازار بهره‌مند شوید.

قیمت نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت