advertise

نخ بی سی اف پلی پروپیلن

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

پلی پروپیلن چیست

مقاله نخ بی سی اف پلی پروپیلن را با یک پرسش اساسی آغاز می کنیم. پلی پروپیلن چیست؟ پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اساسی ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا و بزرگ ترین مصرف کننده پروپیلن می‌باشد. نام این محصول پلی پروپیلن (PP) و فرمول شیمیایی آن –CH۲-CH(CH۳)n– می‌باشد. پلی پروپیلن چیست و انواع و کاربردهای آن کدامند؟ پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتا ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می‌شود . وجود این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می‌دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می‌باشد. پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده از کاربردها شامل فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌ بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. کد مشخصه این پلیمر می‌باشد. مولکول پروپیلن دارای ساختار شیمیایی نامتقارن می‌باشد، از این رو فرایند پلیمریزاسیون آن می‌تواند به سه نوع توالی در ساختار پلیمر حاصل منتهی گردد. به دلیل اثرات ناشی از ممانعت فضایی گروه های متیل، توالی سر به دم دارای نظم ساختاری بالاتری نسبت به سایر انواع می‌باشد. پلی پروپیلن دارای سه پیکربندی فضایی مختلف می‌باشد که عبارتند از ایزوتاکتیک (iPP)، سیندیوتاکتیک (sPP) و اتاکتیک (aPP). در نوع ایزوتاکتیک گروه های متیلی در یک طرف صفحه عبوری از زنجیر اصلی می‌باشند. در نوع سیندیوتاکتیک گروه های متیل به صورت یک در میان در دو طرف صفحه عبوری از زنجیر قرار می‌گیرند. در نوع اتاکتیک هم هیچ نوع نظم خاصی وجود ندارد. یک کاتالیست زیگلر – ناتا قادر است که قرار گرفتن منومرها را در یک آرایش‌یافتگی ویژه محدود سازد و تنها اجاره می‌دهد که منومرها در جهت درست به زنجیر پلیمری اضافه شوند. اکثر پلی‌پروپیلن‌های معمول که با استفاده از کاتالیست‌های تیتانیوم کلراید(Ticl۴) تولید می‌شوند، دارای درصد بالایی از پلی‌پروپیلن ایزوتاکتیک می‌باشند. بدلیل اینکه گروه‌های متیل در یک طرف قرار گرفته‌اند، بعضی ملکول‌ها تمایل دارند که به شکل مارپیچی دربیایند، این مارپیچ‌ها یک به یک در کنار هم قرار می‌گیرند و مقاومت پلی‌پروپیلن معمول را ایجاد می‌کنند. iPP تجاری شده دارای خصوصیات متنوعی می‌باشد که موجبات استفاده گسترده آن را به خصوص در صنعت پلاستیک و الیاف فراهم آورده است. یکی از مهم ترین خصوصیات این ماده نسبت به پلیمرهایی نظیر پلی آمیدها عدم جذب رطوبت در آن می‌باشد که آن را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از کاربردها تبدیل کرده است. خصوصیات این ماده را می‌توان با انجام برخی اصلاحات بعدی بهبود داد. مهم ترین اصلاحاتی که در حال حاضر انجام می‌گیرد عبارتند از کنترل فرایند تخریب، شبکه‌ای کردن، عاملیت دار نمودن و شاخه دار کردن. ساختار مولکول پلی پروپیلن به دلیل ماهیت کاتالیست‌های زیگلر – ناتا خطی می‌باشد که موجب پایین بودن استحکام مذاب آن می‌گردد. پایین بودن استحکام مذاب سبب محدودیت کاربرد این پلیمر در فرایندهایی نظیر قالب گیری دمشی و ترموفرمینگ می‌شود. در ادامه به صورت کامل با نخ بی سی اف پلی پروپیلن آشنا خواهیم شد.

تولید پلی پروپیلن

تولید پلی پروپیلن با فرآیند فاز دوغابی، محلول یا گاز، که در آن منومر پروپیلن تحت گرما و فشار در حضور یک سیستم کاتالیزور قرار می گیرد،تولید می شود. پلیمریزاسیون در درجه حرارت و فشار نسبتا پایین انجام شده و محصول نهایی شفاف است، اما به آسانی رنگ می گیرد. با تغییر در کاتالیزور و شرایط تولید می توان خواص پلاستیک را تغییر داد. پروپیلن ، همراه با اتیلن، توسط کرکینگ نفتا (تقطیر سبک نفت خام) به دست می آید. اتیلن، پروپیلن، و آلکن های بالاتر توسط تقطیر جزء به جزء دمای پایین از هم جدا می شوند. پروپیلن که در ابتدا از محصول جانبی اتیلن در اوایل دهه ۱۹۵۰ بود، در حال حاضر خود یک ماده مهم است.پلی پروپیلن یک پلیمر تناژ بالا با نرخ رشد بالاتر از نرخ رشد معمول برای چنین ترموپلاستیکی است. این نرخ رشد تا حدودی به دلیل تنوع پلی پروپیلن است، و از این رو دارای طیف گسترده ای از کاربردها است.

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

کاربردهای پلی‌پروپیلن

به لحاظ کاربردی پلی‌پروپیلن بلاک کوپلیمر گرید تزریقی به دلیل مقاومت ضربه‌ای خوب در کاربردهایی که در معرض ضربه و هوای سرد قرار دارند مانند قطعات خودرو کاربرد فراوان دارد. سپر، داشبورد، کنسول، رودری، باتری و بسیاری دیگر از قطعات خودرو از این پلیمر تولید می‌گردد. این پلیمر علاوه بر دانسیته پایین که باعث کاهش وزن خودرو می‌شود، فرایندپذیری خوب و استحکام و مقاومت ضربه‌ای مناسبی ارائه می‌دهد. برخی دیگر از گریدهای با شاخص ذوب بالا جهت تولید ظروف استفاده می‌شود. گریدهای با شاخص ذوب پایین برای فرایندهای اکستروژن مانند تولید لوله‌های آب سرد و گرم و … استفاده می‌شود. در نقطه مقابل پلی‌پروپیلن هموپلیمر به دلیل تبلور بالا و مقاومت ضربه‌ای پایین گزینه بسیار مناسبی برای کاربردهای نساجی و یا ورق‌ها و فیلم‌های نازک است. در این نوع کاربردها بیشتر به استحکام کششی نیاز است و ضعف مقاومت ضربه‌ای اهمیتی ندارد. فیلمهای کشش یافته از دو جهت و الیاف پروپیلن و انواع گونی و تسمه و … از جمله کاربردهای پلی‌پروپیلن هموپلیمر است. البته گریدهای تزریقی پلی‌پروپیلن هموپلیمر هم وجود دارند که در جاهایی که سفتی و سختی اهمیت بیشتری داشته باشد و یا مقاومت حرارتی مورد توجه باشد، کاربرد دارد.


صنعت بسته بندی: پلی پروپپیلن در برابر بخار و رطوبت مانع خوبی می باشد، استحکام بالایی دارد و پرداخت کاری نهایی مناسبی دارد . همچنین قیمت نسبتا پایینی دارد. این ویژگی ها سبب می شود تا پلی پروپیلن در صنعت بسته بندی پلیمر محبوبی باشد. از پلی پروپیلن به صورت ظروف منعطف و نیز سخت استفاده می شود. در بسته بندی منعطف به دلیل اینکه پلی پروپیلن شفافیت نوری عالی دارد و نفوذ بخار و رطوبت در آن کم استفاده فراوانی دارد.

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

الیاف و پارچه: مقدار قابل توجهی از پلی پروپیلن مصرفی در صنایع الیاف و پارچه می باشد. استحکام بالا؛ نفوذ آب و بخار آب پایین پلی پروپیلن را به پلیمری محبوب در این زمینه تبدیل کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کالاهای مصرفی: پلی پروپیلن در لوازم خانگی پلاستیکی و روزمره کاربرد بسیار زیادی دارد و از این رو ماده بسیار مهمی در صنعت محسوب می شود؛ لذا حافظ بافت دست به تولید نخ بی سی اف پروپیلن زده است.

صنعت خودروسازی: به علت قسمت نسبتا پایین، خواص مکانیکی مناسب و قالبگیری آسان، از پلی پروپیلن در صنعت خودرو سازی استفاده فراوانی می شود. قاب باتری، بامپر، آستر گلگیر، تزیینات داخلی، تزیینات درب و...

نخ بی سی اف پلی پروپیلن چیست؟

اگر بخواهیم به خاستگاه نخ بی سی اف پلی پروپیلن اشاره کنیم، باید بگوییم که این جنس نخ اولین بار در ایتالیا و در سال ۱۹۶۰ تولید شده و به عنوان یک محصول وارد بازار شد. ویژگی‌های مثبت و کاربرد نخ پلی پروپیلن باعث شد که خیلی زود مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته و در عرصه تولید استفاده شود. الیاف پلی پروپیلن، پس از پلی استر، نایلون و اکرلیک، چهارمین الیاف مصنوعی در صنایع تولیدی مختلف هستند. پلی پروپیلن به دو صورت الیاف و نخ نواری و به صورت ذوب ریسی تولید می‌شود و یکی از جذابیت‌های آن، هزینه پایین آن است که به مذاق تولیدکنندگان صنایع دیگر و مصرف‌کنندگان خوش می‌آید. ممکن است شنیده باشید که نخ پلی پروپیلن مقاومت کمی در برابر اشعه فرابنفش دارد، اما باید بدانید که این موضوع مربوط به گذشته است و پس از آزمایش‌های بسیار، محققان با اضافه کردن یکسری مواد، مقاومت آن را در برابر این اشعه بالا برده و این نقطه ضعف را هم از بین برده‌اند. پلی پروپیلن را به اختصار P-P می‌نامند. حافظ بافت مرجع فروش نخ بی سی اف پلی پروپیلن در ایران می باشد.


نخ بی سی اف پلی پروپیلن یک لیف صد در صد : پلی پروپیلن یک لیف صد درصد مصنوعی است، مونومر آن پلی پروپیلن که یکی از مشتقات نفتی است می باشد. لازم به ذکر است که پلی پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست است و میتوان چیپس آنرا با استفاده از فرآیند ذوب ریسی تبدیل به لیف کرد. در این لیف هم نواحی آمورف وجود دارد و هم نواحی بلوری. میزان بلورینگی و آمورف بودن بستگی به میزان و نحوه ی کشش در فرایند ریسندگی دارد، زیرا در ناحیه کشش میزان آرایش یافتگی و جهت یابی زنجیره های مولکولی تغییر پیدا کرده و موازی با محور اصلی لیف خواهند شد.

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

کاربرد نخ بی سی اف پلی پروپیلن

در توضیح کاربرد نخ بی سی اف پلی پروپیلن باید بگوییم که نخ بی سی اف پلی پروپیلن کاربردهای زیادی دارد اما بیشترین استفاده آن در مصارف بهداشتی و تولید فیلترهای نخ تابیده میکرونی و انواع گونی است. این نخ‌ها که از پلی پروپیلن درست شده‌اند، خود به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در تصفیه آب در صنعت اسمز معکوس و آب شیرین کن شناخته می‌شود. به این شکل که تراکم زیاد الیاف، باعث می‌شود که ذرات در سطح خارجی دستگاه باقی مانده و ذرات آبی که کمتر از ۵ میکرون هستند، از سطح عبور کرده و وارد سیستم تصفیه آب شوند. به این فرآیند، فیلتراسیون میکرونی گفته می‌شود. الیاف پلی پروپیلن همچنین در منسوجات بی‌بافت هم کاربرد زیادی دارند. این الیاف در فیلترهای هوا، فیلتر مایعات، فیلتر گاز، جاذب روغن در صنعت نفت جهت جدا کردن نفت از سطح آب دریا و فیلترهای تجهیزات تهویه هوا هم به کار می‌روند. اما کاربرد عمومی‌تر این محصول در مواردی چون لباس‌های تابستانی (مناسب برای دفع عرق)، ماسک‌های صورت برای بیماران و بیمارستان‌ها، پوشش دیوار، بتن، رومیزی و دیگر موارد است. نخ پلی پروپیلن به وفور در منسوجات بی بافت استفاده می شوند و حدود ۵۰ درصد استفاده آنها در رابطه با مصارف بهداشتی است. از دیگر مصارف نخ پلی پروپیلن می توان به فیلتر های هوا ، فیلتر مایعات ، فیلتر گاز ، مصارف خانگی به عنوان فیلتر آب و فیلتر های تجهیزات تهویه هوا، جاذب روغن که در صنعت نفت برای جداسازی نفت از سطح آب دریا کاربرد دارد. کاربرد دیگر نخ پلی پروپیلن در لباس های تابستانی ( دفع عرق)، ماسک بیمارستان ، رومیزی ، پوشش دهنده های دیوار، استفاده در ساخت بتن و … اشاره کرد. زمانی که قصد خرید نخ بی سی اف پروپیلن دارید، حتما کاربردهای آن را از حافظ بافت جویا شوید.


حافظ بافت
سبک بودن پلی اتیلن وپلی پروپیلن از آب وهمچنین عدم جذب آب توسط این الیاف ودر نتیحه عدم تغییر در خواص مکانیکی انها بر اثر تماس با رطوبت از خصوصیات بارز این دو نوع لیف در مقایسه با الیاف دیگر است. الیاف الفینی علاوه بر داشتن نهایت خاصیت آبگریزی ،در مقابل تعداد زیادی از اسیدهای غیر آلی ، بازها وحلال های آلی در دمای اطاق مقاوم باشند . این خواص تا حدودی به وزن مولکولی بسیار بالای این الیاف مربوط می گردد. سولفوریک ونیتریک اسید وهمچنین دیگر اسیدهای قوی در دماهای بالا قادر به تخریب پلی الفین ها می باشند.پلی پروپیلن معمولی که به بازار عرضه می گردد دارای مقدار زیادی مواد افزودنی می باشد .نمونه هایی از این مواد که به منظور امکان پذیر ساختن تولید پلی پروپیلن به ان اضافه می گردند به این قرار است:
ضد اسید : مواد ضد اسید مثل کلسیم ویا سدیم استئارت نقش خنثی سازی بقایای کاتالیست مورد استفاده قرار گرفته در مرحله پلیمریزاسیون را به عهده دارند.در غیر اینصورت امکان تشکیل اسید وجود دارد که می تواند مشکلاتی مثل اثر سوء بر دستگاههای تبدیل را به همراه داشته باشد.
ضد اکسیداسیون : مواد ضد اکسیداسیون به عنوان محافظت از پلیمر در مقابل شکسته شدن ماکرومولکول در حین تولید و بعد از آن مورد استفاده قرار می گیرند.فنل با ممانعت فضایی نمونه ای از مواد ضد دی اکسیداسیون (آنتی اکسیدان )می باشد . لازم به ذکر است که علیرغم به همراه داشتن این مواد افزودنی ،پلی پروپیلن به عنوان اصلاح شده در نظر گرفته نمی شود.

بررسی اثر تثبیت حرارتی بر خواص نخ بی سی اف پلی پروپیلن

تثبیت حرارتی به عنوان بخشی معمول در تولید انواع نخ های بی سی اف نایلون ، پلی استر و به خصوص پلی پروپیلن جهت بافت فرش ماشینی به طور گسترده به کار گرفته می شود. در این تحقیق اثر شرایط متفاوت دما و زمان تثبیت بر خواص گوناگون نخ بی سی اف پلی پروپیلن و فرش تهیه شده از آن مورد بررسی قرار گرفت. تعداد ۱۷ عدد بوبین نخ بی سی اف پلی پروپیلن تحت شرایط یکسان ریسندگی تولید شدند.تثبیت حرارتی روی ۱۶ عدد از آن ها در دماهای ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۴۰ و°C۱۵۰ به مدت زمان ۴۵، ۶۰، ۷۵ و ۹۰ ثانیه انجام گردید و یک عدد بوبین تثبیت نشده باقی ماند.تعداد ۵ نمونه فرش با استفاده از نخ های تثبیت شده به مدت زمان ۹۰ ثانیه در دماهای مختلف و نیز نمونه ی تثبیت نشده تهیه گردید. نتایج نشان دادند که با افزایش دما و زمان تثبیت استحکام کششی، مدول، درصد جمع شدگی و سختی خمشی نخ بی سی اف پلی پروپیلن کاهش یافته و میزان کار تا حد پارگی، درصد انقباض فر و دانسیته ی خطی آن ها افزایش یافته است، در حالی که ضریب اصطکــاک سطحی نخ ها با تغییر شرایط ثابت باقی مانده است. لیکن نمونه ی تثبیت نشده نسبت به تمامی نمونه ها دارای ضریب اصطکاک بالاتری می باشد. با افزایش دمای تثبــیت از °C ۱۲۰ تا °C ۱۵۰ و در مقایسه با نمونه ی تثبیت نشده، درصد کلی بلورینگی و اندازه ی بلورها در نخ بی سی اف پلی پروپیلن، به ترتیب افزایش و کاهش یافت و فاز بلوری همگن تر گردید. به علاوه مقدار درصد فشردگی و کاهش ارتفاع نخ خاب فرش تهیه شده به ترتیب، هنگام اعمال نیرو و پس از برداشت آن کاهش نشان داد. هم چنین جهندگی نخ خاب فرش در اثر تثبیت و با افزایش دمای آن بهبود یافت. این نتایج نشان دادند که با انجام تثبیت حرارتی، نخ بی سی اف پلی پروپیلن دارای نرمی، درصد بلورینگی، یکنواختی ساختار بلوری و درجه ی تثبـیت تاب و پایــداری بیشتر می ‌گردد و قابلیــت بازگشت پذیری آن از حالت فشرده بهبود می یابد. این نخ به دلیل جمع شدگی هنگام تثبیت، پس از تثبیت و هنگام استفاده در دماهای بالاتر از دمای اتاق دارای ثبات ابعادی بیشترمی باشد. هم چنین ظاهر آن پرتر و چسبیده به هم خواهد بود. به علاوه به علت افزایش اثرات متقابل فیلامنت ها درون نخ خاب، بازشدگی انتهای آزاد نخ ها روی سطح فرش در اثر اعمال نیرو کاهش یافته، تغییرات ظاهری آن به صورت تخت شدن سطح فرش کم تر می گردد. این در حالیست که کاهش استحکام حداکثر به مقدار cN/dtex ۳۵/۰در نتیجه ی تثبیت حرارتی، به صورت کاربردی دارای اهمیت نمی باشد.

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

تولید و ارزیابی خواص نخ بی سی اف پلی پروپیلن حاوی رنگدانه فوتوکرومیک

بکارگیری رنگدانه های کرومیک در ساختار منسوجات، به دلیل قابلیت تغییر رنگ در واکنش به محرک های محیطی در دهه های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. رنگدانه های فوتوکرومیک با قرارگیری تحت تابش نور تغییر رنگ می دهند و بسته به طول موج تابش ( مانند فرابنفش و مرئی) عکس العمل آنها تغییر می یابد. پیگمنت های فوتوکرومیک با حذف تابش رتگ اولیه خود را باز می یابند. در این تحقیق، نخ پلی پروپیلن تک فیلامنت کشیده نشده با استفاده از دو مستربچ فوتوکرومیک با قابلیت تغییر به رنگ های زرد و آبی تحت تاثیر اشعه ی فرابنفش، تولید شد. این نخ به عنوان پود منسوج تاری – پودی با تار پلی استر – ویسکوز مورد استفاده قرار گرفت. تغییر رنگ نمونه ها با استفاده از اسپکتروفوتومتر انعکاسی قابل حمل، تحت تاثیر منابع نوری d۶۵، d۶۵ + uv، uv و نور خورشید مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که روند تغییرات روشنایی (l*) با افزایش درصد هر دو مستربچ، در نمونه های نخ تقریباً یکسان می باشد. پس از بافت، وجود نخ پلی استر – ویسکوز تار در پارچه میزان روشنایی نمونه ها را افزایش داده است. مقادیر زردی – آبی(b*) در نمونه های نخ حاوی مستربچ زرد مثبت و در نمونه های حاوی مستربچ آبی منفی می باشد. این شرایط در مورد نمونه های منسوجات (بجز منبع نوری خورشید) نیز مشاهده گردید. بنابراین همانگونه که انتظار می رفت، نمونه های حاوی مستربچ زرد به سمت زردی و نمونه های حاوی مستربچ آبی به سمت آبی تمایل دارند. در نمونه های نخ تغییرات b* با افزایش درصد مستربچ روند منظمی دارد. بدین معنا که افزایش درصد مستربچ زرد باعث افزایش b* و در نتیجه زردتر شدن رنگ نمونه ها می گردد. در مورد مستربچ آبی نیز افزایش درصد مستربچ با کاهش مقدار b* همراه بوده و بنابراین نمونه ها آبی تر می شوند. در نمونه نخ های حاوی مستربچ زرد، مقدار ?e* تحت تاثیر منابع نوری d۶۵+uv، فرابنفش و نور خورشید، با افزایش درصد مستربچ، افزایش می یابد. در نمونه نخ های حاوی مستربچ آبی، این روند افزایشی تحت تاثیر منابع نوری d۶۵+uv و فرابنفش مشاهده می شود. در نمونه های منسوجات، روند خاصی در مقدار ?e* مشاهده نمی شود. تحت تاثیر کلیه منابع نوری، برای هر دو مستربچ فوتوکرومیک با افزایش درصد مستربچ k/s افزایش یافته و به عبارت دیگر نمونه ها پررنگ تر به نظر می رسند. شاخص حفاظت در برابر پرتو فرابنفش(upf) منسوجات فوتوکرومیک، در مقایسه با نمونه ی پلی پروپیلن خالص بالاتر می باشد. این موضوع بیانگر تاثیر مثبت رنگدانه فوتوکرومیک در مسدود نمودن پرتو فرابنفش می باشد. نتایج dsc نشان داد در حالیکه دمای ذوب و تبلور نمونه نخ های حاوی مستربچ فوتوکرومیک تفاوت چشمگیری را نسبت به نمونه ی پلی پروپیلن خالص (مرجع) ندارد، لیکن گرمای ذوب و تبلور آنها نسبت به نمونه ی مرجع کاهش یافته است. تبلور نخ ها به علت سرعت پائین ریسندگی و عدم وجود مرحله کشش در محدوده ی ۴ تا ۶ درصد می باشد. نتایج نشان داد افزودن دو مستربچ به میزان ۵/۰ تا ۲ درصد، به طور متوسط کاهش حدود ۸ درصد را در نیروی پارگی نخ به همراه دارد.


عملیات تکسچرایزینگ نخ‌های بی سی اف پلی پروپیلنی

عملیات بافت دهی یا تکسچرایزینگ به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که روی انواع نخ‌های مصنوعی (اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و…) انجام می‌گیرد تا این نخ‌ها از نظر ظاهر خصوصیاتی شبیه به نخ‌های طبیعی (کتان، پنبه، پشم و…) پیدا کنند. نخ‌های پلی پروپیلنی که تحت عملیات تکسچرایزینگ قرار گرفته‌اند، به عنوان BCF شناخته می‌شوند. همانطور که گفته شد، این نخ‌ها حجم بالایی دارند؛ بنابراین برای محصولاتی استفاده می‌شوند که نیاز به نخ‌های حجیم و با ضریب پوشانندگی بالا داشته باشند.

تولید الیاف نخ بی سی اف پلی پروپیلن

نحوه تولید الیاف نخ بی سی اف پلی پروپیلن به چه صورت است؟ الیاف پلی پروپیلن به روش پلیمریزاسیون پروپیلن به صورت یک پلیمر خطی تولید می‌شود. ماده اولیه تولید الیاف پلی پروپیلن را پروپیلن (۳CH۲=CHCH) تشکیل می‌دهد که به صورت یک تولید جانبی در تولید اتیلن و از طریق شکستن مولکول نفت در صنعت پتروشیمی شکل می‌گیرد. گازهای مایع حاوی پروپیلن، دیگر ماده این منبع هستند. در مورد الیاف پلی پروپیلنی که برای استفاده در صنعت نساجی تولید می‌شوند، وزن مولکولی متوسط و برای الیاف پلی پروپیلن با استحکام بالا که به عنوان الیاف با کارایی بالا تولید می‌شوند، وزن مولکولی بالا انتخاب می‌گردد. باتوجه به مربوط بودن شاخص جریان مذاب و وزن مولکولی متوسط به یک دیگر، شاخص جریان مذاب مناسب درتولید الیاف نساجی ۲۵-۱۵ گرم بر ۱۰ دقیقه و برای الیاف با کارایی بالا ۵-۳ گرم بر۱۰ دقیقه عنوان شده است.

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت

معایب الیاف پلی پروپیلن

دمای ذوب نسبتاً پائین: تفاوت زیاد بین دمای ذوب الیاف پلی پروپیلن و دیگر الیاف مثل پلی استر و پلی آمید ، کاربرد وسیعتر پلی پروپیلن را محدود ساخته است.


تخریب بر اثر اکسیداسیون : وجود پیوند C-H نوع سوم د رپلی پروپیلن تخریب آنرا بر اثر اکسیداسیون شدت می بخشد . گرما ونور به عنوان یک کاتالیست برای واکنش اکسیداسیون عمل می نماید . از این رو ، مقاومت کم الیاف پلی پروپیلن معمولی در مقابل نور و گرما ، عیب بزرگی برای آنها بشمار می آید . جذب اکسیژن توسط این پلیمر ، باعث شکستن ماکرومولکول و در نتیجه کاهش درجه پلیمریزاسیون بر اثر تشکیل هیدروپراکسیدها در دمای بالا می باشد . به همین علت ، در پلیمریزاسیون آن از مواد ضد اکسید کننده استفاده می شود. از نقطه نظر تخریب بر اثر گرما ، پلی پروپیلن به علت دارا بودن کربن نوع سوم در معرض خطر بیشتر نسبت به پلی اتیلن قرار دارد . نور خورشید هم از طریق مکانیزم فتواکسیداسیون با اثری مشابه گرما باعث تخریب پلی الفین ها می گردد . بخش ماورای بنفش نور خورشید نقش عمده ای در تخریب به عهده دارد . الیاف ظریف سریعتر از الیاف ضخیم تحت تأثیر نور خورشید قرار می گیرند .

عدم امکان رنگرزی با روشها متداول برای دیگر الیاف : همان طور که قبلاً گفته شد با توجه با عدم وجود گروههای قطبی در پلی پروپیلن ، این لیف بدون اصلاح شدن قادر به قبول تعداد زیادی از رنگینه های مختلف نبوده و رنگرزی نوع معمولی آن امروزه به کمک رنگرزی توده انجام می شود. برای کاهش کمبودهای پلی پروپیلن سعی شده است که این نوع لیف ترموپلاستیک با توجه به هدف خاص اصلاح گردد . این اصلاح ممکن است که خواص دیگری را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد . اصلاحات برای بهبود و حتی کسب خصوصیات دیگر ممکن است از طریق اصلاح شیمیایی پلیمر و یا اصلاح فیزیکی در مرحله تولید و یا بعد از آن انجام شود. البته این معایب دلیلی بر بی کیفیت بودن نخ بی سی اف پروپیلن نمی باشد و حافظ بافت باکیفیت ترین نخ بی سی اف پروپیلن را تولید می کند. قبل از خرید عمده نخ بی سی اف پروپیلن، حافظ بافت تمام نکات لازم و ضروی پیرامون این محصول را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نخ بی سی اف پلی پروپیلن - حافظ بافت
سخن پایانی

تصور اینکه در جهانی بدون منسوجات و صنعت نساجی زندگی می کنیم دشوار است. زیراکه تقریبا همه ی ما در همه جا به نوعی به این صنعت نیازمندیم. به خصوص این موضوع درمورد لباس به شدت صدق میکند. لباس، راحتی و محافظت ایجاد می کند و برای بسیاری از مردم بیانگر نکات مهمی از فردیت است. صنعت منسوجات و پارچه نیز سهم مهمی در جهان دارد. زیرا که اقتصاد و اشتغال صدها میلیون نفر در سراسر جهان را فراهم می کند. تلاشهای مستمر برای پایدارتر نگه داشتن سیستم منسوجات و پارچه با به حداقل رساندن تأثیرات منفی آن به نتایج عالی منجر شده. و با تاکید ویژه بر نوآوری نسبت به سیستم های مختلف و اقتصاد جدید صنعت نساجی، فرصتی برای ارائه ی نتایج بهتر اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی فراهم می کند. در این مقاله از وب سایت حافظ بافت، تلاش شد تا به صورت جامع و کامل، یکی از پرکاربردترین محصولات این حوزه یعنی نخ بی سی اف پلی پروپیلن معرفی شود. چناچه قصد دارید از قیمت نخ بی سی اف پلی پروپیلن مطلع شوید، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.