advertise

نخ فیلامنت پلی استر

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

نخ فیلامنت پلی استر چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی دقیق نخ فیلامنت پلی استر بپردازیم و به شما بگوییم که نخ فیلامت پلی استر چیست. همان طور که می‌دانید حافظ بافت یکی از مراکز پخش نخ BCF (نخ بی سی اف) در ایران محسوب می‌شود و روزانه قیمت نخ BCF را به مشتریان ارائه می‌کند. به ویژه لیف پلی (اتیلن ترفتالات) (PET)، بیشترین حجم الیاف مصنوعی تولید شده در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد. حجم کل تولید شدة این الیاف در سال دوهزار و شانزده بیش از پنجاه میلیون تن بوده که سرعت رشد آن بسیار بیشتر از سایر الیاف طبیعی یا مصنوعی است. کم هزینه بودن، قابلیت فرآیندپذیری مناسب، سهولت در مخلوط شدن با پنبه و سایر الیاف طبیعی، قابلیت بازیافت مناسب و عملکرد عالی و مناسب از دلایل موفقیت زیاد الیاف PET است. عملکرد عالی الیاف پلی استر در طیف وسیعی از کاربردهای نهایی، نتیجه توانایی کنترل دقیق مورفولوژی الیاف (توزیع و اتصال بین اجزای بلوری و غیر بلوری) است، که به توازن ثبات حرارتی و ابعادی، نقل و انتقال و خواص مکانیکی اجازه می دهد تا دقیقاً توسط تکنیک‌های تجزیه و تحلیل حرارتی کنترل شوند. مواد اولیه اصلی مورد نیاز کارخانجات پلی استر (دی میتل ترفتالات) و EG (اتیلن گلیکول) است که از منابع داخلی تأمین می‌گردند. واکنش‌های پلیمریزاسیون در مجاورت کاتالیست و حرارت، تکمیل و پلیمر تولید شده جهت استفاده به واحدهای ریسندگی پمپ می‌گردد.‌ پلیمر وارد شده به واحد ریسندگی الیاف توسط شست و چهار موضع ریسندگی، ریسیده و به شکل نوار یا TOW در ظرف‌هایی بنام کن نگهداری و سپس جهت تکمیل به قسمت‌های کشش، تثبیت، برش و عدلبندی ارسال می‌گردد. ‌اگر شما هم قصد خرید نخ فیلامنت پلی استر را دارید، حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.


مراکز فروش نخ فیلامنت پلی استر به طور معمول بیشترین سهم الیاف تولیدی اعم از مصنوعی و طبیعی الیاف پلی استر را به خود اختصاص داده‌اند. نخ فیلامنت پلی استر همانند سایر الیاف مصنوعی به روش های صنعتی تولید و از نظر خواص نیز جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی مانند پنبه محسوب می شود. برای تولید نخ فیلامنت پلی استر از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک ( جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات ) در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل و در مجموع به صورت دسته ای از الیاف درآمده و در مراحل بعدی با کشش و عملیات حرارتی ضمن آرایش یافتگی مولکولی و تثبیت حرارتی به صورت الیاف کوتاه ( استیپل ) در اندازه های دلخواه برش داده شده و عدل بندی می شوند. الیاف پلی استر دارای خواص مهمی همچون استحکام بالا، برگشت پذیری و ثبات ابعادی مناسب، مقاومت سایشی مقاومت در برابر نور خورشید و مواد مورد استفاده در خشک شویی از جمله سفید کننده ها هستند که به محصولات تهیه شده از این الیاف دوام بیشتری می بخشد؛ لذا آشنایی با کاربردهای نخ فیلامنت پلی استر مهم است. پلی استر بدلیل ساختمان شیمیایی خاص خود، کریستالی است و به دلیل عدم وجود گروههای فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم، در مقابل اغلب مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. ثبات رنگ و عدم نیاز به اطو از دیگر خواص مهم این لیف می باشد. همچنین در مقابل اسیدهای ضعیف در حالت جوش و در مقابل اسیدهای قوی و سرد مقاوم بوده و مواد قلیایی رقیق بر این الیاف اثری ندارند ولی قلیایی های گرم و قوی به آن صدمه می زند. خصوصیات فیزیکی این لیف می تواند مطابق با نظر بازار و واحدهای مصرف کننده متغیر باشد. موارد استفاده این الیاف به صورت خالص یا مخلوط با سایر الیاف مانند پنبه، ویسکوز و پشم در تهیه انواع نخ و پارچه های پرده ای، پیراهنی، گردباف، ملحفه ای، فرش، انواع صافی، فیلتر، لایی، تسمه های نقاله، برزنت، انواع طناب، کالای خواب مانند لحاف و بالش و غیره می باشد. الیاف پلی استر در بسیاری از کشورها به نامهای تجاری مختلف تولید و عرضه می شوند. از جمله تریلن انگلستان- ترویرا آلمان- ترگال فرانسه- تترون ژاپن- تریتال ایتالیا و داکرون آمریکا. الیاف پلی استر با توجه به نیاز مشتری برای پربازده ترین عملکرد در هر یک از فرآیندهای مختلف نساجی از جمله ریسندگی رینگ، ریسندگی اپن اند و ورتکس تولید میشود. در ریسندگی رینگ الیاف پلی استر به صورت ۱۰۰% یا با مخلوطی از پنبه و ویسکوز با نسبتهای مختلف قابل استفاده است. در ریسندگی اپن اند و ورتکس مقدار حداقلی نشست پودر روی روتور و نازلها بالاترین بازده را منجر میشود. الیاف به صورت سفید نیمه مات و برایت برای کاربردهای متداول و همچنین در رنگهای مختلف با توجه به نیاز مشتری قابل تولید است. واحد تولید نخ فیلامنت پلی استر حافظ بافت بر اساس آخرین تکنولوژی روز تولید کننده محدوده وسیعی از محصولات با تنوع بسیار شامل الیاف نیمه مات، براق نوری و الیاف رنگ شده می باشد. الیاف تولید شده در کاربردهای مختلف نظیر سیستم های ریسندگی رینگ، اپن اند و ورتکس و همین طور برای بی بافتها و پرکنندهها به مصرف می رسد. این واحد تولیدی بر اساس استانداردهای زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی بنا گردیده است. رضایت مشتری اولویت نخست حافظ بافت بوده و در راستای باور کلیدی ما برای ارائه بهترین کیفیت محصول جهت تأمین نیازهای مشتری می باشد.

حافظ بافت

پلی استر از خانواده الیاف مصنوعی پلی استرهاست. نام علمی این لیف «پلی اتیلن ترفتالایت» است که به اختصار به آن «پت» گفته می شود. در برخی متون، پلی استر را با نام اختصاری PES نیز بیان می کنند. این لیف مهم ترین ، پرتولید ترین و پرکاربردترین لیف در بین تمام الیاف طبیعی و بشر ساخته دنیاست. از حدود ۸۳ میلیون تن تولید سالانه الیاف در جهان ، نزدیک به ۴۳ میلیون تن یعنی حدود ۵۰% به تنهایی به پلی استر اختصاص دارد.این لیف، از پوشاک گرفته تا فرش و منسوجات خانگی، منسوجات خودرویی، منسوجات صنعتی و … کاربردهای گسترده ای دارد. قیمت نسبتاً مناسب و روش های تولید متنوع، این لیف را به لیفی بسیار محبوب و پرطرفدار در بازار محصولات نساجی تبدیل کرده است. مخلوط لیف پلی استر با الیاف پنبه یکی از منحصر به فردترین و پرکاربردترین نخ های دنیا یعنی پنبه / پلی استر را به وجود آورده است که در کمتر بخشی از صنعت نساجی است که از آن استفاده نشود. لیف پلی استر، دارای چگالی ۳۷/۱ گرم بر سانتی متر مکعب است. چگالی پلی استر در بین الیاف متداول نساجی، در حد متوسط است. چگالی این لیف با چگالی پشم تقریباً برابر، از پنبه و ویسکوز سبک تر و از الیاف نایلون، اکریلیک و پلی پروپیلن سنگین تر است. استحکام این لیف بسته به نوع آن، از حدود ۳ گرم بر دنیر برای پلی استر استیپل تا ۷ گرم بر دنیر در نوع فیلامنتی آن متغیر بوده، از جمله الیاف نسبتاً محکم محسوب می شود. ازدیاد طول تا حدّ پارگی این لیف بین ۱۰% تا ۲۵% است که در نوع استیپل آن گاه به ۴۰ %نیز می رسد. جذب رطوبت ان به ۱% نمی رسد و تقریباً می توان صفر در نظر گرفت. در مقابل حرارت چندان ضعیف نیست و دمای ذوبی بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ درجه سانتی گراد دارد. این لیف عایق حرارتی چندان مناسبی نیست. اگر چه این لیف نیز مانند بسیاری از الیاف دیگر در مقابل نور خورشید آسیب می بیند، لیکن مقاومت آن در مقابل نور خورشید از بسیاری از الیاف دیگر بیشتر است. بازگشت پذیری این لیف مخصوصاً بازگشت پذیری فشاری ناشی از اعمال بار، ضعیف است. الیاف پلی استر در ایران، از وضعیت تولید نسبتاٌ بالایی برخورداراست. پلی استر، اولین بار در ایران در دهه ۵۰ شمسی توسط شرکت پلی اکریل اصفهان تولید و روانه بازار گردید. این شرکت تا سال های متمادی با تولید سالانه ده ها هزار تن انواع الیاف پلی استر استیپل و فیلامنتب، تنها تولید کننده این الیاف در ایران بود. از اواخر دهه ۷۰ شمسی تولید پلی استر در کارخانجات کوچک تر شروع شد. در حال حاضر، ده ها کارخانه تولید الیاف پلی استر در شهرهایی چون تهران، اصفهان، قم، کاشان، یزد، قزوین، بوشهر، دلیجان و .. مشغول فعالیت می باشند. با توجه به میزان تولید الیاف پلی استر در کشور و ظرفیت های مازاد موجود، می توان به جرأت گفت که ایران از لحاظ تولید الیاف پلی استر و تامین مواد اولیه کاملاً خودکفاست و حتی می تواند با توجه به مزیت های نسبی موجود، بخش عمده ای از تولید خود را به سایر نقاط جهان صادر کند.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت
حافظ بافت
توسعه الیاف PET، مانند همه الیاف ترموپلاستیک مصنوعی و نخ فیلامنتی، از تحقیقات در مورد پلیمرهای متراکم آلیفاتیک به رهبری Carothers از شرکت DuPont در دهه ۱۹۳۰ آغاز می شود. تجاری سازی PET پس از جنگ جهانی دوم با معرفی تریلن در انگلیس توسط ICI و معرفی Dacron در ایالات متحده توسط DuPont به سرعت انجام شد و الیاف PET با موفقیت به صورت های‌فیلامنتی و استیپل در بازار صنعتی نساجی جهان وارد شد.

پلیمرهای با کارایی بالا به دلیل نسبت مقاومت به وزن و سایر مزایای اقتصادی نسبت به آلومینیوم یا فلزات دیگر به آرامی جایگزین مواد سنتی می شوند. آرایش یافتگی الیاف یا پلیمرها برای این نوع کاربردها به گونه ای است که مقاومت و سفتی بالاتری را نسبت به پلیمرهای مورد استفاده در کاربردهای معمولی نشان می دهند. موفقیت در تولید الیاف پلیمری با کارایی بالا در درک عمیق تر از ماتریس پلیمری غیر کریستالی نهفته است. استفاده از پلی استر به شکل استیپل و فیلامنت برای کاربردهای مختلف به سرعت در حال افزایش است. الیاف پلی استر با کابردهای بسیار گسترده‌ای در زمینه منسوجات فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال برای کیسه هوا، نخ تایر، روکش صندلی اتومبیل، پارچه بادبان، ژئوتکستایل و تورهای ماهیگیری، کاربرد دارد. می توان نخ‌های پلی استر با ساختار و مورفولوژی متنوع تولید کرد و از این رو می توان انواع مختلفی از نخ‌ها را تولید کرد. بر اساس کاربردهایشان، نخ‌های پلی استر می‌توانند به طور گسترده به دو گروه تقسیم شوند: نخ‌های درجه یک برای مصرف پوشاک و نخ‌های صنعتی مواد اولیه و هزینه‌های تولید الیاف PET به طور قابل توجهی ارزان تر از سایر الیاف فنی مانند الیاف آرامید یا الیاف پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا است، با این وجود مقاومت کششی قابل قبولی برای استفاده در محصولات تجاری دارند. الیاف پلی استر به طور گسترده ای به عنوان مواد تقویت‌کننده تایر استفاده می‌شود. امروزه مقاومت نخ تایر پلی استر تجاری بین ۸ تا ۹ گرم بر دنیر است و انقباض آن (SLS) حدود ۸٪ است


رنگرزی نخ فیلامنت پلی استر :
نخ پلی استر اسپان و یا نخ بی سی اف اصفهان پس از شل پیچی وارد دستگاه رنگرزی تحت فشار میگردند و تا دمای ۱۳۰ درجه حرارت محلول رنگرزی افزایش می یابد سپس بخاطر کاهش الیگومر های سطحی تخلیه دما بالا صورت میگیرد، پس از اتمام رنگرزی مرحله شستشو جهت حذف رنگزاهای جذب نشده صورت میگیرد ، سپس مرحله تکمیل جهت حصول زیر دست نرم و مطلوب صورت میگیرد.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

انواع نخ های فیلامنت پلی استر

به طور کلی، نخ های پلی استر پس از تولید شدن با دستگاه تولید نخ بیسی اف با توجه به کاربرد و موارد مصرف به شش دسته زیر تقسیم می شوند :
۱ –نخ هایPOY :از طریق ذوب شدن چیپس های پلی استر(یا گرانول) درست می شود.
۲ –نخ های FDY :نخ های POYکه کشیده شود FDY درست می شود .
۳ –نخ های DTY :نام ایرانی آن ترویرا می باشد که به نام های استرج یا تکسچره نیز معروف می باشد.
۴ -نخ های ATY :به نام نخ های ایر تکسچره هم معروف است که از جنس DTY بوده که با فشار هوا کوبیده شده است.
۵ –نخ های اینتر مینگل: این نخ هاهم از DTY درست می شود و به این صورت که در فواصل معینی، نخ های DTY را جوش میزنند.
۶-نخ های استیپل: نخی که از الیاف بریده شده فیلامنت در سیستم ریسندگی رینگ یا چرخانه ای تولید می شود.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

نخ DTY (Draw Textured Yarn) :
نخ تکسچره تاب مجازی بیشترین تولید و مصرف را در بین دیگر نخ‌های تکسچره شده دارد. نخ DTY کاملا آرایش‌یافته و کشیده شده و از نخ پلی‌استر چند فیلامنتی با تجعد نرم و حجم و تکسچر زیاد تولید می‌شود تا از لطافتی شبیه پنبه و دوام و مقاومت زیاد برخوردار باشد. نخ DTY به دو دسته ساده و اینترمینگل تقسیم می‌شود و از حدود نمره ۷۵ تا ۱۵۰۰ دنیر و به صورت نیمه‌ مات، برایت و سوپر برایت تولید می‌شود. از ویژگی‌های این نخ می‌توان به استحکام بالا و ثبات نوری و ثبات شستشویی زیاد اشاره کرد. این نخ با رنگ‌های رایج سفید، مشکی و سورمه‌ای به صورت وارداتی و تولید داخل مورد استفاده صنایع نساجی قرار می‌گیرد. نخ پلی استر DTY نخی است که از کشیدن و تابیدن همزمان نخ POY به دست می آید. از این نخ عمدتا برای تخت بافی یا گردبافی پارچه های مورد استفاده در لباس، منسوجات خانگی، پوشش صندلی ها، کیسه ها و بسیاری دیگر از کاربردها استفاده میشود. این نخ می تواند به صورت های مختلف نیمه مات، مات و شفاف به بازار عرضه شود. برای رسیدن به خصوصیات مطلوب جهت کاربردهای مختلف، عملیات های مختلفی روی آن صورت میگیرد. این نخ را می توان با توجه به تعداد اینترمینگل به صورت NIM با تعداد ۰-۱۰ گره در متر، SIM با تعداد ۴۰-۵۰ گره بر متر، HIM با ۱۲۰ تا ۱۴۰ گره در هر متر طبقه بندی کرد. این گره ها توسط هوای گرم و درهم رفتگی الیاف ایجاد میشود. نخ های اینترمینگل که با عنوان نخ های اینترلیس هم شناخته میشوند به عنوان جایگزینی برای نخ های با تاب کم هم استفاده میشوند. این نخ های تابیده را می توان هیت ست کرده تا تاب آن به صورت دائمی تثبیت شود.DTY کاتونیک (Catonic DTY) نوع دیگری از الیاف پلی استر DTY است که عمدتا در بلانکت ها استفاه میشود. این نخ را می توان از چیپس های پلی استری کاتونیک تهیه کرد. پلی استر DTY را می توان از طریق تکنولوژی دوپ دایینگ (dope dyeing) و یا به صورت سنتی رنگ کرد. پلی استرهای DTY رنگی بر روی بوبین های کاغذی قرارمیگیرد اما نخ های سفید (خام) جهت رنگرزی به صورت شل پیچ روی بوبین های پلاستیکی پیچیده میشوند.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

نخ DTY یک نخ مولتی فیلامنتی با فر و موج نرم و حجیم شده است که توسط عملیات تکسچرایزینگ به نخ‌های تهیه شده از الیاف طبیعی شبیه شده که بسیار بادوام است و در پوشاک، روکش مبلمان و لوازم منزل کاربرد دارد. خ‌های مات DTY ساده و اینترمینگل از ۵۰ تا ۳۰۰ دنیر به همراه تعداد فیلامنت‌های آن طبقه‌بندی شده است. FD: Full Dull مات SD: Semi Dull نیمه مات Nim: Non intermingled اینترمینگل نشده Sim: Slight intermingled اینترمینگل جزیی Him: High intermingled اینترمینگل بالا نخ‌های شفاف DTY ساده و اینترمینگل نیز از دنیرهای ۵۰ تا ۶۰۰ و تعداد فیلامنت‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. کاربردهای نخ DTY شامل استفاده در لوازم منزل، صنعت بسته‌بندی، صنعت حمل و نقل، ژئوتکستایل، لباس‌ها و منسوجات ورزشی و… می‌باشد. تعداد و ترتیب نقاط جوشی (اینترمینگل شده) از موارد مهم در عملیات تکسچره نخ (عملیات تکسچرایزینگ: عملیات تکسچرایزینگ مقدماتی یک روش بسیار مناسب برای بهبود کیفیت نخ تولید شده با تعداد فیلامنت‌های زیاد می‌باشد که باعث افزایش بازده دستگاه و رفع عیوب تولید می‌شود. علاوه بر این محصولات ویژه تولید شده توسط جت‌های مخصوص اینترمینگل می‌توانند نخی با مزایای رقابتی ایجاد کنند) می‌باشد. کیفت متوسط رو به بالای نخ تولید شده توسط فرایند اینترمینگل، مسئله مهمی در بافندگی بخصوص برای نخ‌های تار و چله می‌باشد. به منظور دستیابی به بهترین کیفیت برای نخ اینترمینگل ماشین‌های تکسچره به زون‌های مخصوصی مجهز شده‌اند که قبل از هیتر دوم قرار گرفته‌اند و باعث بهبود نقاط جوشی و درنهایت بهبود زیردست و کیفیت نخ تولیدی می‌شوند.

حافظ بافت

نخ FDY :
نوعی از نخ کامل کشیده شده می باشد که با یک روش مشابه تولید نخ POY طی فرایند ذوب ریسی با مصرف چیپس نیمه مات یا براق تولید می گردد با این تفاوت که در طی فرایند تولید نخ FDY نخ با سرعت ریسندگی بالاتر همراه با کشش میانی یکپارچه در خود فرایند تولید می شود. این امر باعث ثبات بالاتر از طریق تبلور و جهت گیری می شودکه می تواند برای تولید پارچه و منسوجات با استحکام بالا مورد استفاده قرار گیرد. نخ FDY مخفف Fully Drawn Yarn به معنای نخ کاملا کشیده شده می‌باشد. این نخ همچنین به عنوان polyester filament yarn (PFY) یا Spin draw yarn (SDY) نیز شناخته می‌شود. FDY به صورت عمده به عنوان پود و به صورت ترکیب با سایر نخ‌ها در تولید پارچه‌های مبلمان، طراحی و مد، جین، پرده و… ‌ استفاده شده و به صورت مات، شفاف و نیمه مات عرضه می‌شود. FDY یا نخ کاملا کشیده شده، طی فرآیند ذوب‌ریسی چیپس پلی‌استر نیمه مات و براق به همراه فرآیند کشش روی نخ POY و تثبیت حرارتی جهت آرایش یافتگی کامل، تولید می‌گردند. از نخ‌های رنگی FDY می‌توان به جای تولید پارچه نخ فلامنت و سپس رنگررزی آن، به طور مستقیم برای تولید پارچه‌های رنگی استفاده کرد. فرایند تولید نخ FDY بسیار شبیه به فرایند تولید نخ POY بوده و در رنگ‌های مختلف از ۵۰ تا ۱۲۰۰ دنیرتولید می‌شود. نخ‌های تابیده FDY به صورت گسترده به عنوان نخ گلدوزی در خیاطی استفاده می‌شود.

حافظ بافت

کاربرد : از این نخ به طور معمول برای تولید پارچه و منسوجات از جمله لباس زیر ،لباس ورزشی ،پارچه های پرده ای ، فرش ماشینی، نخ دوخت و گلدوزی و مبلمان خانگی استفاده می شود. به عنوان ماده اولیه جهت تولید نخ‌های تابیده، پارچه‌های رومبلی و پرده‌ای، پارچه کرپ، روسری، نخ دوخت و گلدوزی، نخ شانل و پتوی راشل ویژگیهای نخ FDY : دامنه نمره:۷۵ تا ۱۰۰۰ دنیر؛ کلاس وزنی:۹ -۱۴ کیلوگرم؛ براقیت: نیمه مات-براق؛ ازدیاد طول:۲۰ تا ۳۰ درصد؛ سرعت تولید: بیش از ۶۰۰۰ متر؛ رنگ: تنوع وسیعی از رنگ ها با انواع براقیت ها برای مصارف خودرویی، پرده، مبلمان، فرش و… FDY خاص : نخ های کاتیونیک، HR، فلورسنتی و شرینک بالا، شرینک پایین، استحکام بالا،نخ های مولینه و… .

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

حافظ بافت
نخ های FDY نخ فیلامنت حاصل از فرایند تکمیلی تکسچرایزینگ به روش دیسک اصطکاکی روی نخ POY می‌باشد که هدف آن نزدیکی خواص ظاهری نخ پلی‌استر به الیاف طبیعی می‌باشد. این نخ‌ها با نام‌های مصطلح نخ فیلامنت پفکی، شلاقی و هیت‌ست شناخته می‌شود. این نخ یکی از نخ‌های پرمصرف در صنعت نساجی بوده و به دوصورت مونوفیلامنت و مولتی‌فیلامنت کاربرد دارد. از ویژگی مهم نخ‌های پلی‌استر فیلامنتی می‌توان به عدم پرزدهی، براق یا لوستر بودن، ثبات در شست و شو و عدم شل‌شدگی و ثبات در برابر سایش اشاره کرد.

نخ فیلامنت پلی استر رنگی جورابی (پفکی) :
عموما نخهای جورابی که در بازار به نام نخ پفکی هم شناخته میشود در چند دنیر تولید مشود که دنیر اصلی که بیشترین مصرف رو در جوراب ، دستکش ، جورابهای ورزشی ، مچ بندهای ورزشی ، وغیره .... رادارد دنیر ۲/۱۰۰ میباشد که در رنگهای مختلف و با شرایط مختلف تولید میشود معمولا نخهای پلی استرجورابی یا پفکی بصورت تک هیتره وبا مستربچهای رنگی تولید میشود ودر حال حاضر به علت شرایط سخت واردات و تامین مستربچ رنگی از کشورهای خارجی و بلوکه شدن سرمایه تعداد اندکی از تولید کنندگان نخ جورابی یا (پفکی) را تولید میکنند لذا با همه این شرایط بحرانی درتامین مواداولیه شرکت حافظ بافت درراستای رضایت مشتریان این شرکت معمولا درطول کل سال حدودا ۳۰ رنگ بصورت رنگبندی های متنوع تولید به بازار عرضه می نماید.


نخ پلی استر آنتی باکتریال (نانو) :
نخ آنتی باکتریال تولیدی بعضی از شرکت‌ها ، با استفاده از ذرات نانوی روی تولید می شود. این شرکت‌ها با توجه به مخاطرات مصرف ذرات نانوی نقره، استفاده از ذرات نانوی روی را در نخ های آنتی باکتریال تولیدی خود شروع نموده و توانست گواهینامه تائیدیه از وزارت بهداشت و سیب سبز سلامت از سازمان غذا و دارو و همچنین گواهی نامه از ستاد نانو برای این محصول دریافت نماید. نخ آنتی باکتریال در بعضی از شرکت‌های تولیدی ، در همه انواع متداول نخ پلی استر فیلامنتی با نمرات و تعداد فیلامنت های متنوع، بصورت سفید و خود رنگ تولید می شود و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. با توجه به روش تولید این نخ که با افزودن آنتی باکتریال به نخ در فرآیند ذوب ریسی انجام می شود، ذرات نانو مذکور در داخل نخ بطور دائمی ماندگار می شوند. بطوری که چه با رنگرزی و تکمیل پارچه در مرحله تولید و چه هنگام مصرف محصول نهائی با شستشو با انواع متنوع شوینده های متداول، خاصیت آنتی باکتریال محصول، حفظ می گردد. با توجه به روش تولید این نخ، هیچگونه ملاحظه و محدودیت خاصی در هیچ یک از مراحل بافت، رنگرزی و تکمیل پارچه وجود ندارد. اگر نخ آنتی باکتریال صرفا در تار یا صرفا در پود پارچه نیز مصرف شود، همان عملکرد مورد انتظار مصرف کننده را خواهد داشت و لزومی ندارد که ۱۰۰ درصد محصول از نخ آنتی باکتریال تولید شود. برای حصول اطمینان از میزان آزاد شدگی احتمالی ذرات نانو از محصول بعد از شستشو و رنگرزی، نخ آنتی باکتریال موجود در بازار توسط سازمان غذا و دارو که مرجع تائید کننده در این زمینه می باشد، مورد آزمایش قرار گرفت و با توجه به عملکرد قابل قبول و مجازآن، تائیدیه لازم صادر گردیده است.


انواع الیاف نخ فیلامنت پلی استر

در رابطه با معرفی الیاف پلی استر می‌توان اظهار داشت که این الیاف بیشترین حجم تولید الیاف مصنوعی را به خود اختصاص داده‌اند و بر این صنعت تسلط کامل دارند. این الیاف به دلیل خواصی مانند قیمت ارزان، خواص فیزیکی مناسب، مقاومت در برابر چروک شدن، قابلیت شستشو، استحکام بالا، رنگرزی آسان و مواردی از این دست بسیار پرکاربرد هستند. از این الیاف در مواردی مانند تولید پارچه‌های نساجی، پارچه‌ی رومبلی، فرش، لوازم خودرو مانند کمربند ایمنی، بادبان، انواع چادر و… به وفور استفاده می‌شود. در این قسمت از مقاله نخ فیلامنت پلی استر شما را با انواع الیاف پلی استر و ویژگی‌های الیاف پلی استر آشنا می‌کنیم.


الیاف فیلامنت پلی استر کتان :
این الیاف نوعی از الیاف پلی استر هستند. تولید الیاف پلی استر کتان به صورت خالص پلی استر و یا ترکیب پلی استر و پنبه است و بیشترین کاربرد این نوع الیاف در صنایع ریسندگی برای تولید لباس‌های صنعتی و غیر صنعتی، پوشاک، نخ‌های چله، تولید فیلتر و موارد این چنینی است. الیاف پلی استر کتان با سیستم DOPE DYED VISCOSE تولید می‌شوند. در این روش تولید، رنگ الیاف در مرحله‌ی ابتدایی با مستربچ‌ها و افزودنی‌های مخصوص ایجاد می‌شود و بافت پارچه مربوط به مرحله‌ی بعد است. این الیاف به نسبت سازگار با محیط زیست هستند، ماندگاری رنگ در آن‌ها بسیار بالا است، در برابر اشعه‌ی UV مقاوم هستند، مطابقت کامل رنگ الیاف با سفارش مشتری، رنگرزی بدون استفاده از آب و با مصرف انرژی بسیار کم.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

الیاف فیلامنت پلی استر سالید:
الیاف پلی استر سالید نوعی از الیاف پلی استر هستند که می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای برای جایگزین کردن الیاف طبیعی مانند پنبه باشند. هرچند که انسان از دیر باز از الیاف طبیعی که منشا مصنوعی ندارند استفاده می‌کرده است، اما استفاده و جایگزین کردن الیاف مصنوعی به جای طبیعی به دلیل خواصی که دارند می‌تواند بسیار مفید باشد. در این میان الیاف پلی استر به دلیل خواص و مزایایی که دارند بهترین گزینه برای جایگزین کردن به جای الیاف طبیعی به شمار می‌روند. الیاف پلی استر سالید در مواردی مانند : صنایع نازک ریسی، صنایع منسوجات نبافته، صنایع کفپوش، کیف و کفش و… کاربرد دارند.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

الیاف فیلامنت پلی استر هالو :
این الیاف همانطور که از نامشان پیداست، دارای ویژگی میان تهی بودن هر تار و خاصیت ارتجاعی هستند و به منظور افزایش خاصیت ارتجاعی از روغن خاصی برای این الیاف استفاده می‌کنند. از این الیاف در موارد صنایع خواب مانند تشک و بالشت، در مبلمان سازی، صنعت عروسک سازی و لایه‌های ترموفیوز استفاده می‌شود.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

الیاف فیلامنت پلی استر تو خالی :
الیاف پلی استر تو خالی، یکی از انواع الیاف‌ پلی استر هالو است، که اکثرا در صنایع پرکردنی کاربرد دارد. این الیاف یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پرکردن اقلام کالای خواب، تشک و کوسن مبلمان و پر کردن انواع عروسک‌ها است. هرچند از انواع دیگر پلی استر نیز برای مصارف پرکردنی استفاده می‌کنند. این نوع لیف ها، لیف هایی میان تهی هستند. به عبارت دیگر، نوعی از نخ‌های فیلامنتی یا الیاف کوتاه هستند که دارای ظرفیت گنجایش هوا در فضای درونی خود را می‌باشند.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت
نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

الیاف فیلامنت پلی استر تو پر :
الیاف تو پر لیفی حجیم و متراکم است، که کابردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. این لیف در صنایعی مانند صنعت موکت سازی، صنعت فرش ماشینی، تولید انواع عایق‌های رطوبتی، تولید انواع فیلتر، تولید انواع لایی، تولید طناب و تولید فیلتر کابرد به‌سزایی دارند.


نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

الیاف فیلامنت پلی استر نان وون :
پارچه‌ای که از این الیاف تولید می‌شود، لایه‌های مختلفی دارد که باعث جلوگیری از ورود میکروب می‌شود. این محصول به صورت پارچه‌ی بی بافت و غیر منسوج تولید می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. مانند: تولید پارچه‌های مورد استفاده‌ی پزشکان در موارد مختلف، تولید پارچه‌های محافظ انواع گیاهان در برابر تغییرات زیست محیطی، قابل استفاده در تولید انواع فیلترها.، قابل استفاده در صنعت خودروسازی برای تولید موارد مختلفی مانند سقف خودرو، تولید انواع محصولات بهداشتی مانند انواع پوشک بچه، پارچه‌های قابل استفاده در رستوران‌ها مانند رومیزی و محافظ انواع سی دی.


نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

الیاف فیلامنت پلی استر توپی تشک و مبلی از پرک :
از این الیاف به منظور پر کردن انواع مبلمان و تشک استفاده می‌شود. ساختار این الیاف مانند نخ فیلامنت ایرانی است؛ اما در این نوع، الیاف پلی استر توخالی را به شکل توپی تولید می‌کنند که باعث نرم شدن و خاصیت ارتجاعی هرچه بیشتر می‌شود. در این صورت توپی بودن الیاف جریان هوا به راحتی میان آن‌ها عبور می‌کند، سبک‌تر می‌شوند و در مقابل انواع قارچ و کپک مقاومت پیدا می‌کنند.


حافظ بافت
در این قسمت از مقاله به معرفی انواع الیاف فیلامنت پلی استر پرداختیم. همانطور که اشاره شد الیاف پلی استر بیشترین سهم تولید و مصرف را در میان الیاف مصنوعی دارند و قابل جایگزین شدن با الیاف طبیعی هستند. انواع الیاف پلی استر شامل الیاف پلی استر کتان، سالید، هالو و نان وون و توپی است. ویژگی الیاف پلی استر بسته به نوع آن متفاوت است که به آن‌ها اشاره کردیم. به طور کل این الیاف به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارند بسیار محبوب هستند و در موارد بسیاری کاربرد دارند. امیدواریم که مطالب این قسمت برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما در میان گذارید. همچین اگر نیاز به خرید نخ فیلامنت پلی استر دارید، با کارشناسان حافظ بافت در ارتباط باشید. حافظ بافت مرکز تامین کننده انواع نخ فیلامنت پلی استر مفتخر است که شما را در این زمینه راهنمایی کند.

مشخصات نخ فیلامنت پلی استر

به طور کلی، مقاومت الیاف یک پارامتر کاملاً پیچیده است. با بالا رفتن درجه آرایش چین‌های زنجیره ای در بلورها، کاهش می یابد. استحکام پلی استر کشش داده شده با نسبت کشش مشخص، با افزایش جرم مولکولی افزایش می یابد. برای PET، چنین وابستگی به وزن مولکولی با جلوگیری گسیختگی و استراحت دادن به زنجیرهای مولکولی آرایش یافته، در طول تغییر شکل توضیح داده می‌شود. با رشد فاکتور آرایش یافتگی فاز آمورف در الیاف PET، مقاومت نیز رشد می‌کند. الیاف پلی استر سطح صافی دارند و معمولاً گرد و یکنواخت هستند. این الیاف را می‌توان با توجه به شرایط ذوب ریسی و کشش، به نخ استحکام بالا (HT)، با ازدیاد طول کم (۸۵cN/Tex و ۷%) و یا نخی با استحکام کم و ازدیاد طول زیاد (۲۶cN/Tex و ۴۰%) تبدیل نمود.


الیاف پلی استر مقاومت خوبی در برابر چین و چروک از خود نشان می‌دهند. رطوبت بازیافتی الیاف پلی استر ۴/۰ درصد است، همچنین دارای خاصیت جذب فتیله ای ضعیفی است. وزن مخصوص پلی استر بسته به نوع آن بین ۲/۱ تا ۳۸/۱ است. پلی استر در محدودة دمای ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه ذوب می شود. در شعله، جمع و ذوب شده و مادة باقی مانده از آن سخت است خواص مکانیکی الیاف پلی استر به کشش الیاف بستگی دارد، با افزایش آرایش یافتگی زنجیره‌های مولکولی، مقاومت کششی و مدول نیز افزایش می‌یابد. نشان دادن مقاومت خوب در برابر عوامل اکسید کننده. تثبیت حرارتی پلی استر می تواند شکل و مقاومت در برابر چین و چروک آن‌ را بیشتر بهبود بخشد و پیوندهای جانبی و پلیمریزاسیون در الیاف پلی استر از طریق واکنش های گرمازا امکان پذیر است.

حافظ بافت

الیاف پلی استر به عنوان الیاف مصنوعی وجایگزین پنبه و نخ مونوفیلامنت دارای کاربردهای فراوانی است. این نوع الیاف دارای انواع مختلف و متفاوتی است که بر حسب روش تولید و ویژگی مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند تولید دارای خواص متنوع و کارکردهای گوناگونی است.‌ به‌طور کلی الیاف به دو دسته تقسیم می‌شوند:‌ الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی هر کدام از دسته بندی فوق نیز به نوبه خود دارای تقسیماتی هستند که می‌توان آنرا به صورت ذیل نمایش داد.‌ انواع الیاف :‏ الف- الیاف طبیعی منشاء گیاهی مانند پنبه و ذرت، منشاء حیوانی مانند ابریشم و پشم، منشأ معدنی مانند پنبه نسوز (پنبه کوهی) | ب- الیاف مصنوعی ((منشاء شیمیایی)) پلی استر پلی آمید پلی پروپیلن پلی اتیلن آکریلیک مداکریلیک | ((منشاء طبیعی)) ویسکوز، الیاف شیشه

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

خواص فیزیکی الیاف فیلامنت پلی استر

خاصیت چروک ناپذیری:‌ الیاف پلی استر مقاومت فوق العاده ای در برابر چروک شدن دارند. واین به خاطر داشتن خواص الاستیسیته خوب نخ برس مونوفیلامنت است، شکل میکروسکوپی الیاف:‌ الیاف پلی استر دارای سطح صاف و بدون چین خوردگی هستند. طول و قطر الیاف پلی استر به طور دلخواه بر حسب نوع مصرف تهیه می‌شود. وزن مخصوص الیاف پلی استر بیشتر از نایلون و در حدود ۳۸/۱ است. الیاف پلی استر استحکام خوبی دارند. استحکام این الیاف در حالت خیس تقریباً مساوی با حالت خشک است. استحکام الیاف کوتاه تقریباً ۵/۳ تا ۴ و فیلامنت معمولی ۵/۲ تا ۵/۵ گرم بر دنیر است. جذب رطوبت پلی استر بسیار کم و در شرایط استاندارد حداکثر ۵/۰ درصد است. الیاف پلی استر در مقابل حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. در حرارت ۲۵۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌شوند. الیاف پلی استر در مقابل نور خورشید مقاومت خوبی دارند. اگر پلی استر برای مد تی طولانی در مقابل نور آفتاب قرار گیرد مقدار بسیار کمی از استحکام خود را از دست می‌دهد و رنگ آن تغییر نمی‌کند.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

خواص شیمیایی الیاف فیلامنت پلی استر

این مواد به دلیل ساختمان شیمیایی خاص خود کریستالی است و به سبب نبود عوامل فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم در مقابل بیشتر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. (بر خلاف نخ پنبه فلامنت) اثر اسیدها : همچنین این الیاف در مقابل اسیدهای ضعیف در حالت جوش و در مقابل اسیدهای قوی و سرد مقاوم است. اثر قلیایی ها : قلیایی های رقیق بر این الیاف اثر ندارند ولی قلیایی های گرم و قوی به آنها صدمه می‌زنند. اثر مواد اکسید کننده : این گونه الیاف در مقابل مواد اکسید کننده و سفید کننده مقاومت خوبی دارند و به طور کلی اغلب الکلها، کتن ها،صابون‌ها، دترجنت ها و مواد مصرفی در خشک شویی بر پلی استر تاثیری ندارند. مقاومت در مقابل عوامل بیولوژیک : عوامل بیولوژیک نظیر بید و کپک و باکتری به الیاف آسیبی نمی‌رسانند.‌

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

کاربرد نخ فیلامنت پلی استر

بخش قابل ملاحظه ای از کاربرد نخ فیلامنت پلی استر به صورت الیاف ریسیده می‌باشد که در شاخه‌های مختلف نساجی کاربرد دارد. عموماً هدف از استفاده از این کالا، جایگزین نمودن آن با الیاف طبیعی در پاسخ به نیاز روز افزون جمعیت در حال رشد جهان به پوشاک و محدودیت منابع طبیعی است. این الیاف در سیستم ریسندگی الیاف کوتاه یا پنبه‌ای غالباً به منظور جایگزین شدن با پنبه استفاده می‌شوند. مشخصات پلی استری که در سیستم ریسندگی پنبه‌ای استفاده می‌شود، طولی در محدوده ۳۸ تا ۷۶ میلیمتر با نمره ۷/۱ تا ۳ دسی تکس با استحکام ۵ تا ۶ سانتی نیوتن بر تکس دارد. الیاف پلی استر در سیستم ریسندگی الیاف بلند جایگزین الیاف طبیعی پشم می‌شوند. مشخصات پلی استر مورد استفاده در این سیستم، نمره ۳ تا ۶ دسی تکس و طول ۷۵ تا ۱۰۰ میلیمتر است. ساختار ملکولی الیاف بر خواص مکانیکی آن اثر دارد. عواملی که برای توصیف ساختار ملکولی بکار گرفته می شوند، عبارتند از: درصد بلورینگی، اندازه بلورها، آرایش یافتگی بلورها و آرایش یافتگی زنجیرهای ملکولی. بلورینگی پلیمرها یکی از خواص مهم پلیمرهاست و بر خواص الیاف تولیدی از جمله استحکام و ازدیاد طول اثر بسزایی دارد. فرش و موکت؛ عایق‌های حرارتی و رطوبتی؛ ژئو تکستایل؛ فیلتر و فیلتر سازی؛ انواع مبل راحتی؛ بالش و متکا؛ لحاف؛ تشک؛ تولید کف پوش خودرو؛ اسکاچ‌های شستشو؛ لایی انواع البسه؛ عروسک سازی و صدها مورد دیگر … چنانچه مشاهده می‌نمایید محصولاتی که به آنها اشاره شد، باید از جنسی باشد که رطوبت را به خود جذب نکند، و در برخی موارد باید از موادی استفاده کرد که قابلیت شستشو داشته باشند و بو نگیرند. همچنین بهداشتی و ضد آلرژی باشد که تمامی این موارد جز ویژگی‌های بارز این نوع نخ الیاف پلی استر است.‏


استفاده از نخ فیلامنت پلی استر در فرش ماشینی :
در صنعت فرش ماشینی جهان، استفاده از الیاف پلی استر در تمام اجزای فرش به ویژه نخ خاب، امری عادی است. در ایران، از ابتدای تولید فرش ماشینی ، پلی استر به همراه پنبه در تولید نخ چله فرش به کار رفته است. در سال های اخیر، استفاده از الیاف پلی استر در صنعت فرش ماشینی ایران به سرعت افزایش یافته و همچنان سیر صعودی دارد. امروزه،تقریباً در تمام اجزای فرش ماشینی اعم از چله، پود وخاب، نخ های پلی استر فیلامنتی به طور گسترده استفاده می شوند. همین امر باعث شده است تا در سال های اخیر،بخش زیادی از ظریف تولید پلی استر ایران، به سمت تولید نخ های مورد نیاز صنعت فرش ماشینی سوق داده می شود. به نظر می رسد چنین روندی به ویژه با یافتن بازارهای جدید صادراتی نخ مولتی فیلامنت توسط تولیدکنندگان فرش ماشینی، در سال های آینده نیز سیر صعودی را تجربه کند. لازم به ذکر است که استفاده از پلی استر فیلامنتی در چله و پود فرش ماشینی، ملاحظاتی را می طلبد که کارخانجات فرش ماشینی باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشند. اگر چه تنوع بسیار وسیعی از نخ خاب پلی استر در بازار، عرضه و توسط کارخانجات بافندگی فرش استفاده می شود، لیکن چالش بزرگ نخ خاب پلی استر،ضعیف بودن بازگشت پذیری آن است. برای برطرف کردن این مشکل، تاکنون دو اقدام انجام شده است : اولاً ارتفاع خاب فرش های پلی استر، حداکثر ۶ میلی متر تنظیم شده است و تولیدکنندگان ترجیح می دهند فرش های با ارتفاع خاب بلندتر تولید نکند که ضعف بازگشت پذیری پلی استر در آن خودنمایی کند. ثانیاً تحقیقاتی برای بهبود خواص بازگشت پذیری نخ خاب پلی استر در حال انجام است که بتواند حتی الامکان از طریق اصلاح شکل سطح مقطع و نمره الیاف و یا انجام برخی عملیات تکمیلی روی نخ، میزان بازگشت پذیری فرش بافته شده را بهبود بخشید . نکته قابل تأملی که بیان آن در این جا ضرورت دارد این است که، استفاده از الیاف پلی استر در خاب فرش ماشینی برای تولیدکنندگانی که روی بازارهای صادراتی متمرکز شده اند، یک فرصت است. فرش ماشینی پلی استری در خارج از ایران به ویژه کشورهای اروپایی به علت عدم وجود مشکلات بهداشتی و یا زیست محیطی، کاملاً شناخته شده و مورد استقبال است. از این رو، به این دسته از تولید کنندگان توصیه می شود با توجه به مزیت نسبی ایران در زمینه تولید الیاف پلی استر و ظرفیت مازاد موجود در داخل ایران و وفور مواد اولیه (گرانول پلی استر گرید نساجی)، در کشف بازارهای هدف فرش ماشینی پلی استر تلاش بیشتری بنمایند که مطمئناً می تواند نتایج اقتصادی بسیار خوبی را برای آنها به همراه داشته باشد.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

برای اولین بار الیاف پلی استر توسط فردی به نام کاروتز در سال ۱۹۲۸ تولید شد . الیافی مصنوعی اما مناسب برای استفاده در صنعت نساجی . از جمله خواص بارز و قابل توجه در فرش ها و الیاف پلی استر مقاومت بالا در برابر فشار و رطوبت است . الیاف پلی استر رطوبت و نم را جذب نمی کند . اندکی پس از آنکه نخ بی سی اف پلی پروپیلن تولید شد ، در راستای بهبود آن اقدام شده و پلی استر به عنوان یکی از مواد پلیمری تشکیل شده از واحد های مونومری اندکی متفاوت از پلی استر های قبل تولید و روانه بازار شد . در کلی ترین دسته بندی می توان خواص و ویژگی های پلی استر فلامینت را بصورت زیر بیان کرد : ۱- عدم پرزدهی، ۲- براقیت یا لوستر بودن، ۳- ثبات رنگ در شست و شو و عدم شل شدگی، ۴- ثبات و دوام در برابر نور غیر مستقیم، ۵- ثبات در برابر سایش اما این ثبات نسبت به فرش های اکرولیک کم تر است .، ۶- نرمی و لطافت مطلوب که اگر در شانه و تراکم پایین تولید شود می تواند برای استفاده بدون مبلمان هم مناسب باشد .،۷- عدم رشد قارچ و باکتری در بافت ها به علت عدم جذب دما و رطوبت، ۸- ثبات در برابر گرما و عایق در برابر گرما و سرما، ۹- مقاومت بالا در برابر شست و شو و مواد شیمیایی چراکه خود محصول هم از مواد پلاستیکی تهیه شده است . و ۱۰- قابلیت بازیافت و عدم ضرر و زیان به طبیعت

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

تفاوت فرش اکریلیک و فرش فیلامنت پلی استر فیلامنت :
الیاف اکریلیک دارای برخی ویژگی های ظاهری هستند . کمی دقت می تواند در شناسایی ما را کمک نماید . در الیاف اکرولیک هیت ست می بینیم : ۱- سر نخ ها واضح و مشخص هستند . به سر نخ های الیاف اکرولیک ویژه دانه اناری شکل یا سوزن ته گردی اتلاق شده است . این ویژگی این امکان را فراهم آورده است که گره ها و نخ های منقطع به راحتی در زیر دست سر خورده و دانه دانه بودن آن ها قابل لمس است . ۲- الیاف اکرولیک به هیچ وجه بوی نفت و مواد پلاستیکی نمی دهند . در حالی که سایر الیاف با بو همراه است . ۳- الیاف نام برده نسبت به الیاف پلی استر فلامینت نرم تر و لطیف تر هستند . هنگام دست کشیدن روی فرش های اکرولیک احساس زبری و اصطکاک نخواهیم داشت . ۴- اکرولیک هیت ست دارای بیشترین مقاومت در برابر فشار و سایش و رفت و آمد است . چراکه خاصیت ارتجاعی دارد و به عبارت بهتر نخ خاب اکرولیک هیت ست شده برگشت پذیر است . از همین رو نخ های مولتی فیلامنت برای مکان های کم رفت و آدم انتخاب فرش های پلی استر فلامینت و برای مکان های پر تردد فرش های اکرولیک هیت ست شده پیشنهاد می شود . ۵- الیاف اکریلیک خصوصا بعد از هیت ست شدن بسیار درخشان و براق خواهند بود . استفاده از فرش ها موجب از دست رفتن رنگ و یا رنگ پریدگی نخواهد شد . ۶- محصولاتی که تحت عنوان فرش های اکرولیک هیت ست در بازار وجود دارند ، نسبت به سایر فرش ها از تنوع رنگی بالاتری برخوردار هستند . ۷- هیت ست شدن این امکان را به فرش های مذکور داده است که مقاومت بالایی در برابر حرارت غیر مستقیم و نور و ... داشته باشند . برای مثال کتری داع نمی تواند به فرش اکرولیک هیت ست آسیب بزند . عدم وجود هر یک از موارد بالا در فرش های ماشینی نشان از اکرولیک نبودن فرش می باشد .

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت

حافظ بافت
مشخصات محصولات تولیدی از پلی استر در این مرحله:‏ نخ کشیده شده (‌FDY: Full Draw Yarn): کاربرد روغن نخ بیسی اف در صنایع بافندگی جهت تولید پارچه‌های پرده‌ای، چادر زنانه، تور و پیراهن و… ‌ نخ کشیده نشده (‌Pِ DY: Partial Draw Yarn): کاربرد در سیستم‌های تکسچرایزینگ جهت تولید جوراب، کشباف، رومبلی و..‌ تاپس: جهت تولید پارچه‌های فاستونی و مانتویی ‌ الیاف: در طول برشهای مختلف جهت استفاده در کارخانجات ریسندگی برای تولید نخهای مخلوط با پنبه یا ویسکوز و همچنین خالص در سیستم بی بافت نظیر انواع لایی و موکت مصرف می‌گردد.‌ مهمترین ویژگیهای الیاف پلی استر: نرم، گرم، سبک؛ بادوام؛ بهداشتی و ضد آلرژی؛ قابل شستشو با دست و ماشین؛ رطوبت و بو نمی‌گیرد؛ الیافش در هم نمی‌پیچد

خرید نخ فیلامنت پلی استر

نخ پلی استر که توسط تولید کنندگان و کارخانجات بسیاری در کشور ایران تولید می شود دارای انواع مختلفی است. نخ های پلی استر جایگزینی برای الیاف طبیعی و پنبه ای شده است و به میزان بسیار بالایی از این نخ ها برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود. انواع نخ پلی استر تولید شده در رنگبندی های مختلف در صنایع مختلف و برای کاربردهای گوناگونی استفاده می شود. امروزه علاوه بر مراجعات حضوری، خرید اینترنتی الیاف مصنوعی نیز بسیار رایج شده است. برای خرید با تخفیف و قیمت نخ فیلامنت عمده، راه های زیادی وجود دارد. فروشندگان و عرضه کنندگان مستقیم نخ پلی استر، با ارائه ی تخفیف های ویژه به خریداران عمده ی نخ پلی استر، سعی در جلب رضایت این افراد دارند. به همین منظور، به مناسبت های مختلف به خریداران نخ پلی استر تخفیف ها و شرایط ویژه می دهند. خریداران نخ پلی استر نیز با استفاده از این شرایط و فرصت ها، نخ پلی استر مورد نیاز خود را با قیمت های کمتر خریداری می کنند. همواره یکی از موضوعات اصلی در بحث خرید نخ پلی استر، قیمت آن بوده است. قیمت نخ فیلامنت پلی استر به عوامل متعددی بستگی دارد. تولید کنندگان مختلف با بررسی مدل های مختلف نخ پلی استر، قیمت های متفاوتی روی آن می گذارند. خریداران نخ پلی استر با توجه به نیاز خود، اقدام به خرید نخ پلی استر با قیمت های مختلفی می کنند. به همین خاطر تولیدکنندگان نخ پلی استر، این محصول را در کیفیت ها و قیمت های مختلفی تولید می کنند. آن ها این کار را انجام می دهند تا خریدار نخ پلی استر، با هر بودجه ای بتواند نخ پلی استر مورد نیاز خود را خریداری کند. برای پیدا کردن قیمت نخ پلی استر، می توان به نمایندگی های فروش این محصول مراجعه کرد. همچنین برای مقایسه مدل های مختلف نخ پلی استر و قیمت های آن ها، می توانید از فروشگاه های آنلاین کمک بگیرید. همه روزه لیست قیمت جدید نخ پلی استر در فروشگاه ها و نمایندگی ها آپدیت می شود و خریداران می توانند از قیمت های جدید این محصول آگاه شوند.


چرا نخ فیلامنت پلی استر را از حافظ بافت بخریم؟

حافظ بافت یکی از گروههای مطرح در صنعت نساجی کشور می باشد که با حدود یک دهه تجربه و دارا بودن واحدهای بزرگ تولیدی و خدماتی در زمینه تولید انواع نخ و پارچه و همچنین خدمات نخ فرش بی سی اف، رنگرزی و چاپ و تکمیل نخ و پارچه فعالیت خود را با احداث واحد بافندگی در شهر اصفهان آغاز نموده است و در ادامه جهت خودکفایی در زمینه رنگرزی و تکمیل پارچه واحدهای رنگرزی و چاپ و تکمیل خود را در شهر نجف اباد احداث نمود و جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای بافندگی خود اقدام به راه اندازی واحد های تولید نخ در شهر نجف آباد نمود.


کنترل ورود کالا :
مواد اولیه ورودی به شرکت اعم از چیپس پلی استر گرید نساجی خریداری شده از شرکت پتروشیمی قبل از مصرف براساس استانداردهای تدوین شده و مطابق با رویه مشخص، نمونه برداری شده و رد یا قبول اقلام بر اساس کنترل های به عمل آمده صورت می گیرد. همچنین مواد اولیه و ملزومات کلیدی مانند چیپس انواع روغن ها و محصولات وابسته در شرایط مشخصی انبارش و جابجا.

واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت :
واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت حافظ بافت دارای تجهیزات آزمایشگاهی کاملی برای اندازه گیری خصوصیات کیفی نخ های پلی استر نیمه آرایش یافته (POY) و تکسچره (DTY) مطابق با روش‌های آزمون استاندارد ملی ایران و استانداردهای موجود نخ پلی ‌استر می‌باشد. خصوصیات مختلف نخ‌های تولیدی این شرکت اعم از استحکام، درصد ازدیاد طول، درصد روغن ریسندگی و نمره نخ تولیدی توسط پرسنل کارآزموده و توانمند مورد آزمایش قرار گرفته و پس از انطباق دادن با استانداردهای موجود محصولات تولیدی خطوط مختلف مورد درجه‌بندی قرار می‌گیرند.

کنترل محصول نهایی :
محصول نهایی قبل از بسته بندی توسط افراد مجرب کنترل شده و درجه‌بندی محصول بر اساس فهرست مشخصات درجه‌بندی که به تفکیک برای محصولات مختلف تعیین شده است، انجام می‌شود. بدین ترتیب از یکپارچگی خواص و ظاهر محصول با درجه‌های یکسان برای مشتری اطمینان حاصل می‌گردد.


سخن پایانی

حافظ بافت دارای بزرگترین واحد تابندگی در کشور با بیشترین تعداد اسپیندل فعال تاب می باشد و از بزرگترین تولیدکنندگان نخ بیسی اف با قابلیت تولید انواع نخهای تابیده و کاورینگ را در نمرات مختلف محسوب می‌شود. همچنین حافظ بافت اولین و بزرگترین خط تولید نخ بیسی اف در کشور می باشد. در ادامه طرحهای توسعه گروه نساجی واحدهای تولید پارچه در شهر نجف آباد احداث و راه اندازی گردید و در ادامه هم یکی از بزرگترین پروژه های این گروه که مربوط به ماشین آلات ذوب ریسی تولید نخ پلی استر(POY,FDY) می باشد را به پایان رسانیدکه این واحد ضمن تامین مواد اولیه گروه نیاز بازار را پاسخگو بوده و سالانه از خروج میلیونها دلار ارز از کشور جلوگیری بعمل آورده است. حافظ بافت در راستای تحقق اهداف خود و دستیابی به چشم اندازتعیین شده مبنی بر افزایش تولید داخلی و جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال بیشتر طرحهای متعددی جهت توسعه در دست اقدام دارد . امید است با عنایت خداوند منان و تلاش روز افزون تمامی پرسنل گامی کوچک در اعتلای نام میهنمان برداشته شود.

نخ فیلامنت پلی استر - حافظ بافت