advertise

نخ مولتی فیلامنت

نخ مولتی فیلامنت - حافظ بافت

نخ مولتی فیلامنت چیست؟

چنانچه شما هم یکی از فعالان حوزه ریسندگی و بافندگی باشید، به‌طور حتم با نخ مولتی فیلامنت آشنا هستید. در این مقاله ضمن پاسخ دادت به سوال نخ مولتی فیلامنت چیست، به کاربرد نخ مولتی فیلامنت نیز اشاره خواهد شد. شرکت حافظ بافت با تجربه‌ای نزدیک به یک دهه صاحب یکی از برترین خطوط تولید نخ مولتی فیلامنت در ایران می‌باشد. همچنین این شرکت یکی از قطب‌های تولید نخ BCF  (نخ بی سی اف) بوده و محصولات خود را به سرتاسر ایران ارسال می‌کند. بهتر است پیش از خرید نخ مولتی فیلامنت، ابتدا از این شرکت استعلام گرفته و از قیمت نخ BCF مطلع شوید. حافظ بافت سعی در پخش نخ مولتی فیلامنت با مناسب‌ترین قیمت ممکن را دارد و در این مسیر از کیفیت خود نخواهد کاست.  آنچه که تاکنون باعث تداوم خرید مشتریان از حافظ بافت شده، کیفیت و مشتری مداری این مجموعه بوده است؛ لذا در تلاش هستیم تا در آینده‌ای نه چندان دور، تبدیل به یکی از بزرگترین مراجع فروش نخ مولتی فیلامنت بشویم. در نظر داشته باشید از آنجا که تولیدات روزانه حافظ بافت در رنج و مقیاس بزرگی صورت می‌پذیرد در نتیجه مرکز فروش عمده نخ مولتی فلامنت محسوب می‌شود و شما می‌توانید خرید عمده نخ مولتی فیلامنت از حافظ بافت را در دستور کار خود قرار دهید. چنانچه در مسیر تحقیقات خود در مورد انتخاب مناسب‌ترین نخ به مشکل برخوردید و یا ابهامی در این زمینه داشتید، با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید. ایشان بهترین و ارزنده‌ترین نکات در خصوص نخ مولتی فیلامنت را در اختیار شما خوبان قرار خواهند داد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به صورت کامل و جامع با نخ مولتی فیلامنت آشنا شوید. انتظار می‌رود در پایان، به تمامی سوالات شما پیرامون خصوصیات نخ مولتی فیلامنت پاسخ داده شود. با بیان این مقدمه، به سراغ ارائه اصل مطلب می‌رویم.
مثل همیشه در ابتدای کار، به سراغ ریشه‌ها می‌رویم. با بررسی ریشه می‌توان به پاسخ بسیاری از سوالات دست پیدا کرد. آنچه که گذشتگان ما انجام داده‌اند، سرمنشأ بسیاری از اختراعات و حتی اکتشافات امروزی بوده است. به مثابه بسیاری از محصولات و تولیدات دیگر، مشخص کردن و یافتن اولین کسی که توانست نخ و یا پارچه نخ فلامنت تولید کند مشخص نیست. پیشینه استفاده انسان از منسوجات به هزاران سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود. دانش بشر در خصوص پیدایش اولیه منسوجات به سبب عدم وجود مدارک و تاریخچه مناسب بسیار ناچیز است. منسوجات برای اولین بار به‌عنوان وسیله‌ای جهت حمل غذا و پوشش کف در پناهگاه‌ها توسط انسان‌های اولیه ابداع‌شده در مرحله بعدی به‌عنوان البسه جهت پوشاندن بدن مورداستفاده قرار گرفت. این مسئله کاملا بدیهی و مورد انتظار به نظر می‌رسد. مغز انسان به عنوان مرکز فرماندهی بدن، باید راه حلی را برای حفاظت از خود پیدا می‌کرده. تا زمانی که انسان نیاز پیدا نکند، چیزی هم اختراع یا کشف نمی‌شود. بنابراین نخ مولتی فیلامنت هم پس از احساس نیاز انسان به این مدل نخ به مرحله تولید انبوه رسیده. زمانی که انسان‌های اولیه دریافتند که برای محافظت هر چه بیشتر از پوست و موی خود در برابر آب‌وهوا و عوامل محیطی به‌وسیله بهتری نیاز دارند، به اطراف خود و وسایل در دسترس با دقت بیشتری نگریستند. مردمی که در آب‌وهوای سرد می‌زیستند ، مشاهده کردند که پوست حیوانات از آن‌ها در برابر سرما محافظت کرده و گرم نگه می‌دارد. در اینجا و با صرف کمی دقت در محیط پیرامون، اولین جرقه‌های بافت نخ به ذهن آن‌ها خطور کرده است. طبعا با پیروی از فرمول نیاز، در هر برهه از زمان، اتفاقات جدیدی برای صنایع اولیه رخ داده. همین امر موجب شد تا انسان‌ها برای تأمین غذا و پوشش بدن خود به شکار حیوانات بپردازند. آن‌ها از پوست حیوانات به‌عنوان پوششی برای بدن خود استفاده می‌کردند. این پوست زمانی که به‌صورت مداوم مورداستفاده قرار می‌گرفت، سخت شده و از طرفی شکار مداوم حیوانات نیز برای آن‌ها امری دشوار بود. برای این منظور ، جهت افزایش نرمی و لطافت پوست، به بهبود آن پرداختند. همان طور که اشاره شد، انسان همواره در حال پیدا کردن راهی برای بهبود شرایط زندگی خود بوده و به همین دلیل است که امروزه شاهد راه اندازی خطوط عظیم تولید نخ مولتی فیلامنت هستیم. بعدها از استخوان حیوانات به‌عنوان سوزن و از رگ‌های آن‌ها به‌عنوان نخ به‌منظور دوخت پوست استفاده کردند. به بیان ساده نخ مولتی فیلامنت نخی است که از چندین الیاف فیلامنت تولید می شود. طول الیاف فیلامنت ادامه دار (پیوسته) نیازمند تابیدن کم یا بدون نیاز به تابیدن است. به این نخ، نخ چند فیلامنتی هم می‌گویند.

روش تولید نخ مولتی فیلامنت

در این بررسی، روش تولید سجاده فرش مورد بررسی قرار گرفته است. روش بیان شده، ممکن است الزاما روشی واحد برای ریسیدن سجاده فرش نباشد. این بررسی بیشتر با هدف شرح دادن روش تولید نخ مولتی فیلامنت ارائه شده. نخ مولتی فیلامنتی یکی از مواد اولیه مهم در صنعت سجاده فرش ماشینی می باشد که در دسته الیاف بشر ساخته قرار می گیرند. به طور کلی، نخ فیلامنتی به دو نوع تقسیم می شوند : نخ های تک فیلامنتی یا منو فیلامنت که تنها از یک رشته لیف ممتد تشکیل شده اند و نخ های چند فیلامنتی یا مولتی فیلامنت که دارای تعداد زیادی رشته های ممتد الیاف هستند. همان طور که بیان شد، بیشتر تمرکز ما بر روش تولید نخ مولتی فیلامنت می‌باشد. ماده اولیه تمامی الیاف بشرساخته، پلیمر است. فرآیند تبدیل پلیمر به لیف را ریسندگی می گویند. طی این فرآیند، ابتدا پلیمر لیف به صورت سیال (مایع) با ویسکوزیته مشخص در می آید. سپس پلیمر سیال از رشته ساز که قطعه ای شبیه به سردوش حمام است، عبور داده شده، رشته های پلیمری از آن خارج می شوند. در ادامه، رشته های پلیمری تحت عملیات انعقاد قرار گرفته، لیف به دست می آید. در انتها، به منظور افزایش استحکام لیف، آن را تحت کشش قرار می دهند. طی این عملیات زنجیره های پلیمری لیف به صورت منظم و موازی شده، آرایش یافتگی آنها افزایش می یابد. بدین ترتیب در ابتدا، نخ مولتی فیلامنت به‌وجود می‌آید. حافظ بافت پس از تولید شدن نخ مولتی فیلامنت آن را برای فروش آماده می‌کند و سعی در ارائه کمترین قیمت نخ فیلامنت را دارد.

نخ مولتی فیلامنت - حافظ بافت

حافظ بافت
یک نکته در خصوص آزمون کشش نخ مولتی فیلامنت : برای نخ های تابیده نشده خاص و نخ مولتی فیلامنت صنعتی، جهت اطمینان از این که تمام فیلامنت ها در شروع آزمون تحت کشش یکسان هستند و برای جلوگیری از لغزش هر یک از فیلامنت ها در گیره های دستگاه هنگام انجام آزمون، باید قبل از انجام آزمون به نخ تاب داده شود. برای نخ های با نمره کمتر از دوهزار و دویست دسی تکس (یکی از روش‌های نمرده دادن به نخ)، تعداد تاب شصت مثبت و منهای یک دور در متر و برای نخ های با نمره بالاتر از دوهزار و دویست دسی تکس، تعداد تاب سی مثبت و منهای یک دور در متر پیشنهاد می شود. مقادیر دیگر تاب طبق توافق طرفین ذینفع مجاز است.

نخ مولتی فیلامنت - حافظ بافت

روش ریسندگی نخ مولتی فیلامنتی استفاده در فرش های ماشینی
در تولید یک فرش ماشینی از مواد گوناگونی بهره برده می‌شود. یکی از مهمترین مواد اولیه در صنعت بافت فرش ماشینی ، نخ های فیلامنتی می‌باشد و در دسته الیاف ساخت دست بشر قرار می‌گیرد. نخ فیلامنتی نیز به نوبه خود دارای دو دسته هستند :۱_نخ های مولتی فیلامنت یا چند فیلامنتی مورد استفاده در فرشهای ماشینی، ۲_نخ های مونو فیلامنت یا تک فیلامنتی مورد استفاده در فرش‌های ماشینی. توضیح اینکه نخ های مونوفیلامنتی یا چند فیلامنتی تشکیل شده از تعداد بسیار زیادی الیاف ممتد و نخ های مونو فیلامنت یا تک فیلامنتی فقط از یک لیف ممتد تشکیل شده است. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم اینست که مواد تشکیل دهنده بیشتر الیاف ساخته دست بشر ، پلیمر میباشد. تعریفی که در مورد فرآیند ریسندگی میتوان ارائه داد اینست که به مراحل تبدیل کردن مواد اولیه پلیمر به لیف ریسندگی گفته میشود. در ابتدا پلیمر لیف به شکل سیال(مایع) در می آید. سپس از قطعه ای شبیه به دوش حمام بنام رشته ساز عبور داده میشود تا رشته های پلیمری از آن بیرون آید. حال رشته های عمل آمده تحت عملیات انعقاد قرارمیگیرد تا لیف تهیه و بدست بیاید. برای آنکه استحکام لیف افزایش پیدا کند آن را تحت کشش بسیار زیاد قرار میدهند و بدین صورت زنجیره های پلیمری به شکلی موازی و منظم با آرایشی دقیق بوجود می آید. با توجه به روش انعقاد رشته های پلیمری و دیگر اینکه بسته به نوع سیال کردن پلیمر سه روش ریسندگی وجود دارد: ذوب ریسی،خشک ریسی و تر ریسی

ذوب ریسی نخ مولتی فیلامنت :
مواد اولیه یا همان پلیمر که به شکل گرانول میباشد به صورت سیال و ذوب شده از داخل رشته ساز عبور داده می شود و پس از تبدیل شدن به رشته های پلیمری ، توسط هوای سرد منعقد می شود.

روش خشک ریسی نخ مولتی فیلامنت :
پلیمر را در حلال مخصوص خود حل می کنند و مانند روش قبلی از داخل رشته ساز عبورداده و پس از خروج از رشته ساز ،به وسیله هوای داغ ، حلال تبخیر شده و لیف به عمل می آید.

تر ریسی نخ مولتی فیلامنت :
ابتدا پلیمر را در داخل حلال خود حل می کنند و باز هم مانند روش های قبل از داخل رشته ساز عبور می دهند و فرآیند آن شبیه به روش قبل می باشد.


حافظ بافت
در پایان تمامی روش‌ها رشته های خارج شده از رشته ساز در یک حوضچه حاوی محلول مخصوص که به حمام انعقاد از آن نام برده می شود عبور داده می شود در اثر واکنشی که در حوضچه با محلول صورت می پذیرد ، پلیمر منعقد شده و تبدیل به لیف می شود. نکته ای که در آخر روش تولید نخ تولید مولتی فیلامنت باید یادآوری کنیم این است که در هنگام خرید فرش های ماشینی از طریق اتیکت و شناسنامه فرش های ماشینی که در قسمت پشت فرش ماشینی قرار دارد می توان از جنس نخ های مورد استفاده در فرش ماشینی مطلع شوید. در قسمت مقالات سایت حافظ بافت، روش اینترمینگل نیز توضیح داده شده است. 

تولید نخ پلاستیکی با نخ مولتی فیلامنت
همانطور که می‌دانید نخ‌ها در دو جنس طبیعی و مصنوعی قابل تولید هستند و پیش مقدمه توضیح روش تولید نخ بی سی اف اصفهان محسوب می شوند. منظور از نخ مصنوعی همان نخ پلاستیکی است که از مواد پلیمری قابل تولید است. در تولید انواع نخ بسته‌‌‌ بندی از موادی مانند پلی‌‌‌اتیلن و پلی‌‌‌پروپیلن درجه یک استفاده می‌‌‌شود. از و مواد دیگری برای افزایش کیفیت، رنگ و سایز محصول استفاده می‌کنند. روش تولید نخ پلاستیکی: نخ‌ها بر اساس شیوه‌ی تولید و ساختار به دو دسته قابل تقسیم هستند: نخ های ریسیده شده و نخ‌های فیلامنتی.


نخ مولتی فیلامنتی : نخ‌ مولتی فیلامنتی در صنعت فرش ماشینی کاربرد دارد.این محصول در دسته الیاف مصنوعی قرار می‌گیرد. به طور کلی، نخ‌های فیلامنتی به دو نوع تقسیم می شوند: نخ‌های تک فیلامنتی یا مونوفیلامنت که تنها از یک رشته لیف ممتد تشکیل شده‌اند و نخ‌های چند فیلامنتی یا مولتی فیلامنت که دارای تعداد زیادی رشته‌های ممتد الیاف هستند.

نخ‌های ریسیده شده : نخ‌های ریسیده شده به وسیله تعداد زیادی الیاف موازی، به هم تابیده می‌شوند. روش تولید یا ریسندگی هر کدام از این دسته نخ‌ها با دیگری تفاوت دارد. قطر الیاف، طول الیاف، مقدار فر و موج الیاف مهمترین معیارهایی هستند که در انتخاب نوع ریسندگی تاثیر دارند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های ریسندگی بهتر است با تیم فنی حافظ بافت صحبت کنید.


حافظ بافت
نخ دوخت صنعتی یا نخ پلی پروپیلن نام دیگر آن نخ مولتی فیلامنت است که معمولاً از رشته های بسیار ریزی تهیه می شود که در فواصل پنج الی هفت سانت اینتر مینگل می شود ( بهم جوش می خورند ) تا از هم باز نشوند و بتوان آنها را بصورت یک رشته نخ که متشکل از هشتاد تا چهارصد رشته نخ است روی بوبین پیچید بخاطر رشته رشته بودن این نخ دارای مقاومت بسیار خوبی است.

فرآیند تکسچره کردن نخ مولتی فیلامنت

فرآیند تکسچره کردن نخ مولتی فیلامنت به این صوتر است که نخ­ های تکسچره توسط دستگاه ­های تکسچرایزینگ کشیده می ­شوند، به آنها حرارت داده می­ شود و با استفاده از دستگاه­ های اصطکاک برای مجعد کردن آن­ها اقدام می شود. از ویژگی­ های این نوع نخ می­ توان به چند فیلامنت بودن آن، مجعد بودن آن­ها، نرم بودن، حجیم بودن آن­ها و …. اشاره کرد. که با عنوان­ های دیگری چون مصطلح نخ فیلامنت پفکی، شلاقی و هیت­ ست شناخته می شود. برای تولید نخ فیلامنت پلی استر از دستگاه­ های منحصر به فرد با حرارت اولیه ام و وی  استفاده می شود. بعد از این که نخ ­های خام از قسمت­ های حرارتی دستگاه و کششی دستگاه عبور کردند وارد دیسک های حرارتی می شوند تا مجعد شوند و در نهایت به مرحله آخر و حرارت ثانویه فرستاده می ­شوند.

تکسچره کردن نخ مولتی فیلامنت - حافظ بافت

حافظ بافت
نخ DTY کاملا ارایش یافته یا کاملا کشیده شده است که از نخ پلی استر چند فیلامنت با مجعدهای نرم و حجم و تکسچر زیاد تولید میشود و نخ تولید می شود که لطافت شبیه پنبه احساس می شود و دوام زیاد و مقاومت زیاد از ویژگی های ان است. این نخ با نیمه تکسچر شدن و با استفاده از ماشین الات تکسچر تولید می شود. DTY مناسب پارچه و لباس بیرون ، پارچه های لباس های چسبان ، تزئینی ، مبلمانی و پرده، رومبلی، پوشاک تریکویی، جین، مانتویی، پیراهنی مردانه، سجاده، خواب فرش ماشینی، پتوی راشل، روکش صندلی، مصارف صنعتی و … استفاده می شود. این نخ جایگزینی برای نخ پنبه و نخ ترکیبی پنبه با درصد رطوبت پایین است. بهتر است ابتدا قیمت نخ فیلامنت پلی استر را جویا شوید.

تکسچره کردن نخ مولتی فیلامنت - حافظ بافت

آیا نایلون از نخ تک رشته ای است یا چند رشته ای (مولتی فیلامنت)؟
نایلون تک رشته ای: نخ مصنوعی غیر قابل جذب متشکل از یک پلیمر پلی آمید که دارای خاصیت ارتجاعی زیاد، استحکام کششی بالا، ازدیاد طول کنترل شده و ایجاد واکنش پذیری بسیار کم بافت می باشد. همانطور که از نامش پیداست ، توری تک رشته ای توری است که از یک رشته رشته ای ساخته می شود. توری چند رشته ای توری است که از رشته ای متشکل از رشته های بسیار ریز ساخته می شود. به طور خلاصه، مولتی فیلامنت یک رشته منفرد از الیاف مصنوعی است . مونوفیلامنت از ذوب و اختلاط پلیمرها ساخته می شود. ... نایلون با خواصی مانند نقطه ذوب بالا و مقاومت در برابر سایش عالی، برای کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار گرفت که بسیاری از آنها در زمان جنگ استفاده می‌شوند.

نخ رنگی مولتی فیلامنت

نخ رنگی مولتی فیلامنت نوعی رشته فیبر شیمیایی است و می توان آن را نخ پلی پروپیلن نیز نامید. این یک بکسل پیچ خورده یا نپیچیده است که از رشته هایی ساخته شده است که از یک نخ ریسی متخلخل تابیده شده اند. مولتی فیلامنتی که از چندین رشته تشکیل شده باشد، نرمتر از یک رشته با همان اندازه است. مشخصات مولتی فیلامنت با اندازه مولتی فیلامنت و تعداد رشته های مجزا (مثلاً ۷۷dtex/۲۴f) نشان داده می شود. مولتی فیلامنت در لباس های بافته شده و بافتنی، پارچه های تزئینی و پارچه های صنعتی استفاده می شود. بنابر تعریفی دیگر نخ چند رشته ای: رشته نخی است که از پیچاندن دو یا چند نخ تکی به وجود می آید. استحکام و مقاومت سایشی آن بهتر از نخ تک است. در عین حال، رشته‌ها را می‌توان به روشی معین با هم ترکیب و پیچاند تا رشته‌های دوتایی مانند رشته‌های دوتایی، سه رشته‌ای و چند رشته به دست آید. به طور عمده برای دوخت نخ، نخ بافته یا پارچه متوسط ضخیم و قوی استفاده می شود.


تأثیر کشش دهنده ساچمه‌ای بر کیفیت تاب نخ مولتی فیلامنتی

برای بررسی تأثیر کشش دهنده ساچمه‌ای بر کیفیت تاب نخ مولتی فیلامنتی به سراغ یک پژوهش انجام شده در این زمینه که توسط یک گروه سه نفره انجام شده رفته‌ایم.  در این تحقیق از دستگاه تابندگی یک کشور خارجی با صفحه اسپیندل مخروطی با زاویه عمودی سی درجه برای نخ فیلامنتی و کشش دهنده ساچمهای با چهار جایگاه استفاده شد. نخ مولتی فیلامنت پلیاستر کاملاً کشیده شده اف دی وای با نمره نخ هفتاد و پنج دنیر و متشکل از سی و شش مولتی فیلامنت محصول یکی از شرکت‌های نساجی به کار برده شد. در این تحقیق از نسبت اچ بخش بر بی مساوی است با دوازده استفاده شد که در آن اچ فاصله بالای صفحه تا راهنمای بالون و b شعاع صفحه ذخیره است. سرعت صفحه اسپیندل در ده هزار دور بر دقیقه تنظیم شد و مقدار تاب اعمالی به نخ هشتصد تاب در نظر گرفته شد. سه کشش دهنده ساچمهای برای بررسی اثر تعداد و وزن کشش دهنده روی خواص نخ تابیده شده در نظر گرفته شد. برای آشنایی کامل با این مبحث، بهتر است اصل مقاله را تهیه کنید. یکی از عملیات حرارتی دیگری که بر روی نخ انجام می شود، عملیات فریزینگ است. نخ های فریز، نخ هایی با پیچ و تاب، فر و موج و تجعد بالا هستند. ظاهر پیچ پیچی نخ کاملاً آن را از سایر نخ های خاب فرش متمایز می سازد. نخ های فریز عموماً به عنوان نخ خاب در تولید فرش های شگی به کار می روند. در فرش های شگی که از نوع فرش های خاب بریده هستند، طول نخ های خاب بریده شده بین بیست تا سی میلی متر می باشد. یک سر این نخ ها در داخل زمینه یا برزنت فرش بافته شده و سرهای دیگر انها به به صورت آزاد و شل بر روی سطح فرش روی یکدیگر ریخته شده اند. این فرش ها دارای ظاهری فانتزی و غیر کلاسیک بوده، بیشتر برای اتاق خواب، اتاق کودک و یا تزئین کف در دکوراسیون منزل استفاده می شوند. نخ هایی که معمولاً در صنعت فرش ماشینی ایران تحت عملیات فریزینگ قرار می گیرند، از نوع پلی پروپیلن بی سی اف (BCF) با نمره بالا هستند. برای فریز کردن این نخ ها دو فرآیند انجام می شود: فرآین تغییر شکل نخ مولتی فیلامنت از حالت صاف به حالت فر و موج دار و فرآیند تثبیت حرارتی نخ. برای فر و موج دار کردن نخ، از دو نوع عمل مکانیکی متفاوت شامل پیچ و تاب دادن و درهم فشردن نخ استفاده می شود. براین اساس، ابتدا هر یک از نخ هایی که از روی بوبین های داخل قفسه تغذیه باز شده اند، از داخل یکی از سوراخ های صفحه راهنمای دایره ای شکل عبور داده می شوند. نخ ها که تعدادشان تا چهل و هشت سرنخ می رسد، پس از عبور از این صفحه در یک نقطه همگرا شده به واسطه چرخش صفحه دایره ای به دور یکدیگر تابیده می شوند. جهت چرخش صفحه دایره ای به طور متناوب معکوس شده، نخ ها گاه در جهت ساعتگرد و گاه در جهت عکس به دور یکدیگر تابیده می شوند.


اکستروژن پلی پروپیلن مولتی فیلامنت
نخ چند الیافه اکسترود شده پلی پروپیلن، هم در تولید مواد با بافت نرم و هم در تولید مواد افزودنی که برای تقویت ساخته شده اند، استفاده می شود. این نخها، همانطور که از نامشان پیداست، با تاباندن دو یا چند نخ با یکدیگر ساخته میشوند و به دلیل ساختار نرمشان در بافندگی حلقه استفاده می شوند. برای اشنایی بیشتر با کابردهای نخ چند فیلامنتی با پشتیبانان حافظ بافت مشورت کنید.

اکستروژن
ماشین آلات تولید نخ مولتی فیلامنت حافظ بافت بسیار پیشرفته هستند. آنها نوار و نخ پلی پروپیلن را با مقاومتها و مشخصات متنوع اکسترود می کنند. بنابراین، ما قادر به برآورده کردن نیازهای متفاوت مشتریان مان هستیم. نخ های تولیدی، بسیار با دوام بوده و می توانند در بافت پارچه های مختلف برای منظورهای گوناگون، مورد استفاده قرار گیرند.


نخ مولتی فیلامنت - حافظ بافت

انواع نخ‌های به کار رفته در بافت 
۱- نخ‌های مولتی فیلامنتی : این گونه نخها دارای چند لیف فیلامنتی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند این نخها ممکن است تاب داشته باشد ویا بدون تاب باشند .
۲- نخهای منو فیلامنتی: این نخها در حقیقت یک لیف ضخیم هستند مهمترین کاربرد این گونه پارچه ها در توری چاپ و تورهای ماهیگیری و بافت توری مناسب پرده می باشد.
۳- نخ‌های ریسیده شده چند لا : این گونه نخها از تابیده شدن دو یا چند نخ ریسیده شده به یکدیگر بوجود می آید. این عمل برای ضخیمتر شدن و محکمتر شدن نخ و پارچه، کار برد دارد. همه این نخها میتواند همرنگ باشد و یا از چند رنگ مختلف باشد.
۴- نخ‌های ریسیده شده یک لا: این نخها از الیاف کوتاه ساخته شده است و با باز شدن تاب، ساختار نخ از هم می پاشد. این گونه نخها از هر جنسی میتواند باشد و کاربرد بسیار گستردهای در پارچه ها دارند.
۵- نخ‌های تکسچره شده و حجیم شده : این گونه نخها، در حقیقت مولتی فیلامنت هستند . ولی برای حجیم شدن (پف کردن) و حالت کشسان شدن، عملیات خاصی بر روی آن انجام می شود.

نخ مولتی فیلامنت  - حافظ بافت

حافظ بافت
نکته : در حالی که مونوفیلامنت از یک رشته نایلون تشکیل شده است، خطوط ماهیگیری بافته شده از چندین رشته از الیاف مصنوعی بافته شده با هم ساخته شده است. مزیت یک خط نازک تر است که در برابر سایش مقاوم است و کشش کمی دارد و حساسیت بالایی دارد. پس حتما در انتخاب مرجع خرید نخ مولتی فیلامنت خود، دقت کافی را به کار ببرید.

نخ مولتی فیلامنت  - حافظ بافت

فروش نخ مولتی فیلامنت

در اینجا می خواهیم به بخشی از دست‌آوردهای فروش نخ مولتی فیلامنت شرکت حافظ بافت اشاره کنیم. در راستای بررسی عملکرد صنعت طناب و نخ پلاستیکی کشور و دستاوردهای آن در زمینه خود اتکایی علمی و فنی، ارتقای کیفی و تحولات آن بدون هیچگونه شک و تردید و با تایید کلیه دست اندرکاران این صنعت می بایستی شرکت حافظ بافت را نام برد که با اتکا به عنایت الهی و به کارگیری نیروی اندیشه و آشنایی با آخرین تکنولوژی پیشرفته داخلی و خارجی و ترکیب صحیح عوامل تولیدی پس از سالیان متمادی تلاش بی وقفه و رشد هشتصد درصدی، اینک کارخانه این شرکت در زمینی به مساحت بیش از صد هزار متر مربع و با مجهر ترین ماشین آلات خارجی در سالن های متعدد تولید، فنی و انبارها به مساحتی بسیار بزرگ و با بخش های کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه و تعمیرات و نگهداری نیز با نیروی انسانی متخصص و کار آزموده و نظارت مستمر مدیران اجرایی به بزرگ ترین تولید کننده انواع نخ فیلامنت ایرانی، نخ پلی استر، طناب مولتی فیلامنت(Multi Filament)، انواع نخ برس فیلامنت از قبیل نخ عدل بندی، دروگر، نخ بسته بندی عمومی و کادو و همچنین توری بسته بندی و محافظ در خاورمیانه با ظرفیت بسیار زیادی در سال تبدیل شده است. شرکت حافظ بافت با به کار گیری مواد اولیه مرغوب و رعایت استانداردهای جهانی تحت نام تجاری سالیک سهم قابل توجهی از بازارهای داخلی را در اختیار داشته و متجاوز از ۷۰ درصد تولیدات خود را به بازارهای جهانی عرضه می نماید. این شرکت در نظر دارد محصولات خود را به زودی، به اقصی نقاط دنیا صادر کند.

بررسی پدیده صعود مویینگی در ساختار نخ های مغزی مولتی فیلامنت

نفوذ خودبخودی مایع در شبکه الیاف به خاطر نیروهای مویینگی می باشد. در یک ساختار لیفی, فضای بین الیاف به شکل مویین ها بوده که می توانند توسط مایع اشغال گردند . این مویین ها در نخهای دارای فیلامنتهای ممتد تحت کشش, خیلی بهتر از نخ های دارای الیاف کوتاه تاب دار تعریف می شوند و مایعات می توانند بطور خودبخودی, به خاطر فشار مویینگی به درون این ساختارها نفوذ کنند . آنالیز جریان مویینگی, یعنی نفوذ خودبخودی مایع, با ساختار نخ هماهنگی بیشتری دارد . کنترل سینتیک نفوذ مویینگی در منسوجات, در اکثر عملیات نساجی مانند تکمیل, رنگرزی, چاپ, پوشش دهی و در فرایند کامپوزیت از ضرورت عملی برخوردار است . سیستم تجربی, براساس آنالیز تصاویر گرفته شده توسط دوربین دیجیتالی, درطی صعود مویینگی مایع رنگی به درون نخ می باشد . به منظور انجام آزمایشات مویینگی, نخ های مغزی -غلاف نایلون -پنبه انتخاب شدند . این نخ ها دارای غلاف پنبه با نمره یکسان و مغزی مولتی فیلامنت نایلون با تعداد فیلامنت مختلف می باشند. این نمونه نخ ها تحت شرایط کشیدگی اولیه مختلف جز مغزی و تاب مختلف نخ مغزی -غلاف تولید شدند .برای مشاهده ارتفاع آب نفوذ یافته, محلول رقیق رنگینه استفاده شد . ناهمگنی فضای بین الیاف به اختلاف سرعت جریان مویینگی مایع در طول نخ و در سطح مقطع نخ رهنمون می شود. به دلیل اثرات ناهمگنی منافذ, جهت بدست آوردن ارتفاع صعود مایع در هر لحظه, از میانگین سطوح مختلف مایع در نقاط مختلف سطح مقطع استفاده شد . همچنین تفاوت در کیفیت ساختار منافذ در دو جز مغزی و غلاف به اختلاف ارتفاع صعود مایع در دو جز , به خصوص در زمان های انتهایی فرایند منجر گردید . سرعت نفوذ رنگینه و آب در زمان های اولیه صعود مایع تقریباً یکسان بود. در زمان های طولانی تر, اختلاف سرعت نفوذ رنگینه و آب به درون ساختار نخ قابل محسوس بود, بطوری که پدیده کروماتوگرافی برای برخی از نخها در زمانهای انتهایی آزمایش آشکارا مشاهده شد.


نخ مولتی فیلامنت در نوار جامبوبگ

نوار جامبوبگ به یک نوار یا رشته بافته شده ازچندین نخ به صورت تار و پود گفته می شود. با عنوان راحت تر اگر توضیح دهم همه ما ها این مثال را شنیده ایم که یک تکه چوب با دست شکسته می شود، دو تکه چوب کنار هم با اینکه با زانو به وسط آن نیرو وارد کنیم شکسته می شود، ولی اگر چند تکه چوب کنار هم قرار بگیرند دیگر به راحتی شکسته نمی شوند. نوار جامبو تعداد زیادی رشته های نخ پلاستیکی یا نخ پلی پروپیلن یا نخ مولتی فیلامنت است که کنار هم قرار گرفته اند تا در هنگام کشش و زمانی که نیروی زیادی به آنها وارد می شود زود پاره نشوند و آنها تحمل بارهای سنگین را داشته باشند. به تسمه های جامبو بگ تسمه پلی پروپیلن و یا حتی تسمه های پ پ PP یا حتی تسمه پت PET هم گاها گفته می شود.

نخ مولتی فیلامنت در نوار جامبوبگ - حافظ بافت

نخ مولتی فیلامنت جراحی - حافظ بافت

نخ مولتی فیلامنت در بخیه (نخ جراحی)

نخ جراحی مولتی فیلامنت جزء نخ‌های چند رشته ای است که در میزان انعطاف متفاوت است. نخ تک رشته‌ای به نسبت چند رشته‌ای‌ها منعطف‌تر است و می‌توان آنها را به راحتی گره زد. دقت نخ‌هایی که تک رشته‌ای هستند بیشتر بوده و ظرافت عمل نیز به وسیله آنها بالاتر می‌رود. پزشکان معمولا از نخ‌های جراحی تک رشته‌ای برای جراحی‌های اعصاب، چشم و قلب استفاده می‌کنند. نخ جراحی چندرشته‌ای به دو نوع پیچیده و قیطان طبقه‌بندی می‌شود که نخ قیطان به لحاظ استفاده راحت‌تر است و گره‌هایی هم که با این نخ‌ها ایجاد می‌شود، پایدارتر و قطورتر است. نخ‌های جراحی که از الیاف مصنوعی، الیاف طبیعی، کلاژن، الیاف فلزی و روده حیوانات تهیه می‌شوند، از ضعیف‌ترین آنها که الیاف طبیعی هستند تا محکم‌ترین آنها که الیاف فلزی هستند در موارد مختلفی از بافت‌های خارجی و داخلی بدن استفاده می‌شود.

بخیه نایلونی چیست؟
نخ های نایلونی بخیه های غیر قابل جذب هستند و دارای استحکام کششی عالی هستند. نخ های نایلونی در رنگ مشکی موجود می باشد. بخیه های نایلونی دارای خواص امنیتی عالی گره هستند و به راحتی و بدون چسبندگی به بافت جدا می شوند. این بخیه ها مقاوم به عفونت هستند. (متفاوت از نخ مولتی فیلامنت)

مونوکریل چه نوع بخیه ای است؟
بخیه MONOCRYL یک نخ بخیه تک رشته ای بسیار انعطاف پذیر است که به راحتی دسته و بسته می شود، عملاً در بافت بی اثر است و به طور قابل پیش بینی جذب می شود. استحکام کششی اولیه بالا طی ۲ هفته پس از عمل کاهش می یابد. نخ تک رشته ای و نخ مولتی فیلامنت در ادامه بررسی خواهد شد.

تفاوت بین Monocryl و Vicryl چیست؟
Monocryl دارای عملکرد گره یکسانی در مقایسه با Vicryl ، عملکرد مشابه پی دی اس و عملکرد کمتر در مقایسه با Maxon است. Monocryl دارای قدرت شکست اولیه بالایی است و نسبت به روده مزمن، Vicryl و PDS برتری دارد. مونوکریل هفتاد تا هشتاد درصد از استحکام کششی خود را در هفته های یک و دو از دست می دهد.


آیا مونوکریل بافته شده است؟
محصول یک کوپلیمر تری متیلن کربنات و گلیکولید (مکسون، محصول دیویس و گک)، بسیاری از این نگرانی ها را از بین می برد، اما به طور کلی تک رشته ها به خوبی قیطان ها عمل نمی کنند .

مونوفیلامنت پلی پروپیلن چیست؟
پلی پروپیلن یک بخیه جراحی تک رشته ای مصنوعی غیر قابل جذب است. این بخیه در معرض تخریب یا از دست دادن قدرت ناشی از عمل آنزیمی بافت ها نیست.

تفاوت بین مونوفیلامنت و مولتی فیلامنت چیست؟
مواد بخیه تک رشته ای از یک رشته ساخته شده است. این ساختار نسبتاً در برابر میکروارگانیسم ها مقاوم تر است. مواد بخیه چند رشته ای از چندین رشته به هم تابیده یا بافته شده تشکیل شده.


حافظ بافت
تفاوت بین بخیه های مونوفیلامنت و چند رشته ای چیست؟ (به بیانی دیگر) بخیه تک رشته ای یک نخ نخ رشته ای (مثلاً نایلون، PDS* یا پرولن). آنها خطر عفونت کمتری دارند ، اما امنیت گره و سهولت دست زدن به آنها نیز ضعیف است. بخیه چند رشته ای – ساخته شده از چندین رشته که به هم پیچیده شده اند (مثلاً ابریشم بافته یا ویکریل).

نخ های مونوفیلامنت در واقع نخ های تک رشته ای و نخ های مولتی فیلامنت، نخ های چند رشته ای هستند که در قدرت انعطاف متفاوت می باشند. نخ های تک رشته ای نسبت به نخ های چند رشته ای منعطف تر بوده و به راحتی می توان آن ها را گره زد. علاوه بر این دقت در نخ های تک رشته ای بیشتر بوده و ظرافت عمل در آن ها بالاتر است.همچنین سطوح صاف و صیقلی نخ های تک رشته ای سبب می شود تا در هنگام عبور از بافت، آسیب کمتری به محل وارد کرده و امکان پارگی بافت را در حین جراحی کاهش دهند. نخ های جراحی تک رشته ای معمولاً در جراحی های قلب، اعصاب و چشم کاربرد داشته و از اهمیت زیادی برخوردار هستند. نخ جراحی مولتی فیلامنت یا چند رشته ای نیز خود به دو نوع بافته شده و پیچیده تقسیم بندی می شوند که نخ های بافته شده به لحاظ کارکرد سریع تر و راحت تر بوده و گره های ایجاد شده با این نوع نخ ها نیز به دلیل چند رشته ای و قطور تر بودن، پایدار تر می باشند. مولتی فیلامنت : نوع مونوفیلامنت برای کشش کمتر است. عفونت کمتری به همراه دارند مونوفیلامنت (تک رشته ای) در مقابل مولتی فیلامنت (چند رشته ای) در نخ جراحی بخیه های مونوفیلامنت دارای یک نخ هستند. این نوع بخیه به راحتی از بافت عبور می کند و میکروارگانیسم ها را به راحتی در خود جای نمی دهد. بخیه های چند رشته ای از چندین نخ به هم پیچیده یا بافته شده تشکیل شده. این نوع بخیه امنیت گره و انعطاف پذیری بسیار خوبی را ارائه می دهد و کار با آن آسان است. بخیه های چند رشته ای را می توان پوشش داد تا به راحتی از بافت عبور کند.

کدام نخ امنیت گره بیشتری نسبت به فیلامنت چند رشته ای دارد؟
مواد بخیه چند رشته ای معمولا قوی تر از تک رشته هستند و به دلیل ضریب اصطکاک بالاتر، امنیت گره بهتری دارند.

بخیه های ویکریل برای چه مواردی استفاده می شود؟
بخیه های ویکریل برای بخیه زدن روده کوچک و بزرگ، صفاق، فاسیا، عضله، بافت زیر جلدی و پوست و در بستن توراکوتومی استفاده شد.

آیا Monocryl باید حذف شود؟
چهارده روز پس از عمل، انتهای بخیه باید کشیده و صاف شود و پوست قسمت میانی را ترک کند تا دوباره جذب بدن شود. از آنجایی که بخیه کاملاً جذب بدن می شود، نیازی به بیرون کشیدن آن نیست .


آیا بخیه های ۴ ۰ مونوکریل قابل حل هستند؟
بخیه قابل جذب تک رشته ای رنگ نشده MONOCRYL®، ۴-۰، SH، Taper Point، ۲۷ اینچ - ۳۶/جعبه. نخ بخیه MONOCRYL™ (poliglecaprone ۲۵) یک بخیه جراحی قابل جذب مصنوعی تک رشته ای است که از کوپلیمر گلیکولید-گلیکولوکاپرو سیلون سیلون تهیه شده است.

بخیه ساب کوتیکولار چیست؟
بخیه های زیر پوستی معمولاً برای بستن زخم جراحی استفاده می شود . برخی پزشکان متوجه شده‌اند که گره ها و انتهای آزاد می توانند از طریق پوست بیرون بزنند و منجر به عفونت های جزئی زخم شوند. بنابریان یک تکنیک ساده و قابل اعتماد برای جلوگیری از این مشکلات ابداع کرده‌اند.

پرولن چه نوع بخیه ای است؟
بخیه پلی پروپیلن PROLENE® . بخیه‌های پرولن (شفاف یا رنگدانه‌دار) نخ‌های جراحی غیرقابل جذب و استریل هستند که از یک استروایزومر کریستالی ایزوتاکتیک پلی پروپیلن، یک پلی اولفین خطی مصنوعی تشکیل شده‌اند. بخیه به رنگ آبی رنگی برای افزایش دید است.


حافظ بافت
آیا نخ های نایلونی حل می شوند؟ آنزیم های بدن به آرامی آنها را تجزیه می کنند و در نهایت به خودی خود حل و ناپدید می شوند . بخیه های غیر قابل جذب این مواد در مواد مختلفی مانند نایلون یا ابریشم وجود دارند و پس از بهبود زخم نیاز به برداشتن دارند. آیا بخیه نایلونی دائمی است؟ بخیه نایلونی از آنجایی که یک تک رشته غیر قابل جذب است، حداقل واکنش بافت التهابی را نشان می دهد و سپس به آرامی توسط بافت همبند فیبری محصور می شود، جایی که برای همیشه باقی می ماند . نخ نایلونی طبیعی است یا مصنوعی؟ نایلون (به عنوان مثال اتیلون) یک ماده تک رشته ای مصنوعی است که به طور گسترده برای بخیه زدن پوست استفاده می شود. نخ‌های نایلونی خنثی بوده و برای بستن عمومی زخم‌ها استفاده می‌شوند. ضمن اینکه بیشترین کاربرد را در بستن زخم‌های درم و اپی‌درم دارند. با توجه به اینکه از نظر ساختار شیمیایی شبیه بافت پوست هستند و با توجه به استحکام کششی بسیار بالای نایلون از آن برای بخیه‌ی تاندون و لیگامنت استفاده می‌شود. متداول‌ترین نوع نخ‌های نایلونی نوع تک‌رشته‌ای آن هستند که از جمله مزایای آنها نسبت به چندرشته‌ای‌ها خواص زیر دستی راحت‌تر و همچنین کاهش خطر تجمع باکتری بین الیاف نخ‌های چندرشته‌ای است. نخ‌های چند رشته‌ای پلی‌‌آمیدی با نام تجاری به صورت بافته شده وجود دارند.

بخیه پلی پروپیلن چیست؟
بخیه های پلی پروپیلن، نخ های تک رشته ای یک استریوایزومر کریستالی ایزوتاکتیک از پلی پروپیلن ، یک پلی اولفین خطی مصنوعی هستند. بخیه های پلی پروپیلن غیر قابل جذب بوده و باعث پشتیبانی دائمی زخم می شوند. بخیه های پلی پروپیلن به رنگ آبی برای شناسایی آسان در حین جراحی هستند.

بخیه مونوفیلامنت برای چه مواردی استفاده می شود؟
این نخ طبیعی تک رشته ای برای ترمیم زخم ها یا پارگی های بافت نرم داخلی استفاده می شود . روده نباید برای اقدامات قلبی عروقی یا عصبی استفاده شود. بدن قوی ترین واکنش را نسبت به این بخیه نشان می دهد و اغلب زخم می شود. معمولاً در خارج از جراحی زنان استفاده نمی شود.

آیا بخیه ویکریل حل می شود؟
بخیه پوشش دار  پلی گلاکتین نهصد و ده معمولاً در عرض هفت تا ده روز پس از جراحی شروع به حل شدن می کند و سپس می توان آن را با استفاده از گاز استریل برداشت. به دلیل سرعت انحلال سریعتر، بقایای بخیه بعد از بهبودی نیازی به برداشتن ندارند.


سخن پایانی

همانگونه که مشخص است نخ مولتی فیلامنت هم اکنون یکی از مهمترین ماده اولیه صنعت نساجی می باشد و سرعت رشد مصرف آن چندین برابر متوسط سرعت رشد این صنعت می باشد و هر روز بر فاصله میان مصرف این الیاف و رتبه دوم الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی که همان پنبه می باشد افزوده می شود. الیاف کوچک ترین واحد تشکیل دهنده مورد استفاده در تولید نخ و منسوجات به شماره می روند. الیاف رشته هایی بسیار ظریف و شبیه به مو بوده و به طور معمول دسته ای از الیاف به دور یکدیگر پیچیده و تشکیل رشته ممتدی به نام نخ می دهند. به طور کلی الیاف به دو دسته الیاف با منشأ طبیعی و یا بشرساخته طبقه بندی می شوند. ه منظور تبدیل الیاف نساجی به پارچه، به نوع خاصی از آرایش الیاف نیاز است. احتمالاً شایع ترین روش تولید الیاف به نخ و سپس تبدیل آن به پارچه است. واحد تولیدی حافظ بافت در تلاش است تا با همت نیروهای کاربلد و مهندسین مجرب خود، همواره توانایی تامین نیاز این بازار را حفظ کند و مرغوب ترین نخ مولتی فیلامنت را به دست مشتریان خود برساند.

نخ مولتی فیلامنت مرغوب - حافظ بافت