advertise

نخ فرش بی سی اف

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

آشنایی با انواع نخ فرش بی سی اف

از آنجا که در بافت فرش، از نخ بی سی اف استفاده می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا باب آشنایی با انواع نخ فرش بی سی اف را برای شما باز کنیم. فرش ماشینی، یکی از محصولات و فراورده های صنعت نساجی است. همان طور که از نام آن نیز مشخص است، تمامی محصولات این صنعت با نخ و الیاف سروکار دارند. فرش ماشینی هم از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب، آشنایی با انواع نخ فرش بی سی اف به ما کمک می کند که هنگام خرید فرش ماشینی، انتخاب آگاهانه تر و دقیق تری داشته باشیم زیرا کیفیت نخ فرش به صورت مستقیم روی کیفیت فرش ماشینی اثرگذار است. شاید برخی گمان کنند که در بافت فرش ماشینی تنها از یک نوع نخ استفاده می شود در حالی که اینطور نیست و از انواع نخ فرش استفاده می شود. در ادامه با انواع نخ فرش بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع نخ بی سی اف تار فرش ماشینی : منظور از نخ تار فرش ماشینی یا نخ چله قسمتی از فرش است که استحکام فرش در جهت طول را افزایش می دهد. اگر تابحال دستگاه قالیبافی دستباف را دیده باشید، نخ هایی که از بالا به پائین دستگاه بسته شده اند، همان نخ فرش بی سی اف هستند. نخ تار فرش ماشینی نیز دقیقاً به همین شکل است منتهی بر خلاف دستگاه قالیبافی دستباف که ایستاده است، دستگاه بافندگی فرش ماشینی تقریباً موازی زمین است. به بیان دیگر، نخ های تار فرش ماشینی تقریباً موازی زمین هستند در حالی که نخ های تار دستگاه قالیبافی دستباف عمود بر زمین هستند. نخ فرش بی سی اف معمولاً از جنس پنبه، پلی استر و یا ترکیبی از این دو است. مشخص است که که نخ بی سی اف اصفهان در مقایسه با پلی استر و یا حالت ترکیبی، بهتر است. نخ های تار فرش دستباف غالباً از جنس پنبه هستند در حالی که نخ تار فرش های ماشینی غالباً از جنس پلی استر و یا ترکیبی از پنبه و پلی استر است.

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

انواع نخ بی سی اف پود فرش ماشینی : پیش از آن که در مورد انواع نخ پود فرش ماشینی صحبت کنیم نیاز است که ابتدا نخ پود را تعریف کنیم و مشخص کنیم که در کجای بافت فرش از آن استفاده می شود. به نخی که از میان نخ فرش بی سی اف ماشینی عبور می کند و با شانه دستگاه روی ریشه های بافته شده کوبیده می شود، نخ تار فرش ماشینی گفته می شود. نخ پود فرش ماشینی موجب استحکام عرضی فرش می شود. فرش دستباف دارای دو نوع نخ فرش بی سی اف است؛ نخ پود زیر و نخ پود رو. نخ پود زیر بسیار ریز و باریک است در حالی که نخ پود ضخیم و کلفت است و روی نخ پود زیر بافته می شود. فرش ماشینی تفاوت زیادی با فرش دستباف در نخ پود دارد. بر خلاف فرش دستباف که دارای دو نوع پود است، فرش ماشینی تنها دارای یک نوع پود است. تفاوت دیگر این است که جنس نخ فرش بی سی اف فرش دستباف از پنبه است در حالی که جنس نخ پود فرش ماشینی الزاماً از نخ پنبه فلامنت نیست و اغلب اوقات از جنس جوت و پلی استر می شود. نخ پود اکثر فرش های ماشینی امروز که در شهرک های صنعتی کاشان و آران بیدگل بافته می شوند، از جنس جوت است. نخ جوت مصرفی در صنعت فرش ماشینی ایران از کشور بنگلادش تهیه می شود به همین دلیل با نوسان نرخ ارز، قیمت فرش ماشینی هم به شدت دستخوش تغییر می شود. کمتر پیش می آید که برای بافت فرش ماشینی از پود پنبه ای نخ فرش بی سی اف استفاده شود مگر در فرش های خاص و سفارشی. اساساً یکی از دلایل ارزان تر بودن فرش های ماشینی در مقایسه با فرش های دستباف همین موضوع است.


انواع نخ بی سی اف خاب فرش ماشینی

نخ خاب همان نخ بی سی اف فرش است که تقریباً تمامی افراد با آن آشنایی دارند. به نخی که سطح فرش را پوشش می دهد و شما هنگام راه رفتن و یا نشستن روی فرش آن را لمس می کنید، نخ خاب فرش ماشینی گفته می شود. کیفیت نخ فرش بی سی اف به شدت روی کیفیت فرش اثر گذار است. از میان انواع نخ هایی که در خاب فرش می توان از آن استفاده کرد، باید نخ هایی را استفاده کرد که دارای این ویژگی ها باشند؛ خاصیت بازگشت پذیری بالایی داشته باشند، در مقابل حرارت و نور آفتاب مقاوم باشند، میزان جذب رطوب بالایی داشته باشند و به راحتی گرما و سرما را انتقال ندهند. در ادامه این ویژگی ها مقداری توضیح داده می شوند. بازگشت پذیری نخ فرش بی سی اف از این جهت مهم است که اگر شما وسیله ای را روی فرش گذاشتید جای پایه های آن روی فرش برای همیشه باقی نماند. چنان چه کیفیت نخ فرش ماشینی پائین باشد، جای پایه های وسایل روی فرش ما باقی می ماند و یا به اصطلاح نخ خاب فرش دچار شکستگی می شود و هیچگاه نیز خوب نمی شود. از این رو نخ خاب فرش ماشینی باید خاصیت بازگشت پذیری بالایی داشته باشد. مقاومت در برابر حرارت موجب می شود که فرش هنگام تماس با اشیاء داغ به راحتی دچار سوختگی نشود. فرش های اکریلیک یا به عبارت دیگر نخ های اکریلیک مقاومت شان در برابر حرارت بسیار زیاد است و هنگام تماس با شیء داغ به راحتی و سریع دچار سوختگی نمی شوند. عایق بودن نخ نیز اهمیت زیادی دارد. الیافی که عایق نباشند سرما و گرما را انتقال می دهند. اگر از این الیاف در بافت فرش ماشینی استفاده شود، فرش در تابستان گرمای زمین را به روی فرش و در زمستان سرمای زمین را به روی فرش انتقال می دهد که این اتفاق می تواند موجب رنجش اعضای خانه شود. پس بهتر است از روغن نخ بیسی اف بهره برده شود. برای بافت فرش از انواع نخ فرش بی سی اف استفاده می شود؛ نخ بی سی اف، نخ پلی استر، نخ ورجین، نخ اکریلیک و نخ پشم و ابریشم. هر چقدر که از اول به آخر حرکت می کنیم کیفیت نخ فرش بیشتر می شود و فرش های بافته شده با این الیاف از کیفیت و طول عمر و قیمت بالاتری برخوردارند. بدین ترتیب با انواع نخ بی سی اف خاب فرش ماشینی آشنا شدیم.

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

انواع الیاف بی سی اف ریشه فرش ماشینی

ابتدا با دستگاه تولید نخ بیسی اف باید پروسه تولید نخ بیسی اف صورت پذیرد. جنس نخ ریشه در فرش ماشینی با جنس نخ ریشه در فرش دستباف متفاوت است. ریشه فرش دستباف همان نخ چله فرش است در حالی که ریشه فرش ماشینی هیچ ارتباطی با نخ چله آن ندارد. در بافت فرش ماشینی، هنگامی که نقشه فرش تمام شد مقداری برزنت بافته می شود. به تار و پود بدون نخ فرش بی سی اف، برزنت گفته می شود. در ادامه فرش برش زده می شود و اطراف فرش زیگزاگ می خورد. در ادامه ریشه های آماده به فرش ماشینی دوخته می شود. به این ترتیب، هیچ فرش ماشینی وجود ندارد که ریشه آن همان نخ چله فرش باشد. نخ فرش بی سی اف ریشه در فرش دستباف از جنس پنبه است در حالی که نخ ریشه فرش ماشینی در اکثر مواقع از جنس پلی استر است. به این ترتیب، در قسمت ریشه فرش ماشینی ما انواع الیاف بی سی اف ریشه فرش ماشینی نداریم بلکه عموماً یک نوع نخ از جنس پلی استر داریم.


حافظ بافت
بهترین نخ فرش بی سی اف ماشینی چیست؟ : بهتر است که این سوال مهم در رابطه با انواع نخ فرش را کمی جزئی تر کنیم و اینطور پاسخ بدهیم؛ بهترین نخ برای استفاده به عنوان نخ تار فرش ماشینی نخ پنبه است. عیناً بهترین نخ برای استفاده به عنوان نخ پود، نخ پنبه است اما از آنجایی که اگر از این نخ به عنوان نخ پود استفاده قیمت تمام شده فرش ماشینی به شدت زیاد می شود، عموم شرکت های تولیدی فرش ماشینی از نخ جوت به عنوان نخ پود فرش ماشینی استفاده می کنند. آخرین مورد، بررسی نخ خاب فرش ماشینی است. پیشتر بهترین نخ فرش بی سی اف برای استفاده در بافت فرش ماشینی بیان شدند و عنوان شد که بهترین نخ، نخ پشم، سپس ابریشم، اکریلیک، ورجین، پلی استر و در آخر بی سی اف است. با در نظر گرفتن معیار قیمت و کیفیت باید گفت که از میان انواع نخ فرش، بهترین نخی که وجود دارد، نخ اکریلیک است که هم قیمت معقول و به صرفه ای دارد و هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

کیفیت نخ بی سی اف فرش را چگونه تشخیص دهیم؟ یکی از مهم ترین سوالات مشتریان این است که از کجا جنس و کیفیت نخ فرش بی سی اف را تشخیص دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مطمئن ترین راه برای کشف کیفیت نخ فرش، استفاده از آزمایشگاه است. تنها از طریق آزمایش کردن نخ فرش در آزمایشگاه است که می توانید به جنس نخ پی ببرید. در غیر این صورت هیچ راه مطمئنی برای کشف جنس نخ وجود ندارد. روش دیگر این است که از فروشندگان و تولیدکنندگان مطمئن و معتبر سوال کنید تا آنها جنس نخ فرش را برای شما تشریح کنند تا بتوانید با کیفیت ترین نخ فرش بی سی اف را تهیه نمایید.

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

فرش نخ بی سی اف چیست

فرش نخ بی سی اف چیست و آیا انواع خاصی دارد؟ یکی از انواع الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی، الیاف بی سی اف است و بی سی اف نوعی نخ است که تحت عنوان نخ فرش بی سی اف در بافت فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد. این نخ که آزمایشگاهی بوده و فرآورده حجیم شده فیلامنتی است در صنعت نساجی خصوصا صنعت بافت فرش های ماشینی موضوعیت دارد. بافت فرش ماشینی، موکت و امثال آن ها با استفاده از نخ بی سی اف مرغوب بوده و بی سی اف جایگزین دیگر الیافی شده که در بافت مورد استفاده قرار گرفته اند. در بین انواع الیاف مورد استفاده در بافت فرش های ماشینی اولین و مرغوب ترین نخ فرش بی سی اف، اکریلیک است خصوصا اگر اکریلیک هیت ست باشد بسیار مرغوب به شمار می رود. پس از ان الیاف پلی پروپلین و پلی استر جایگاه ویژه ای دارند. هر چند فیلامنتی حجیم یا همان نخ بی سی اف کم تر از بقیه استفاده می شوند اما در بین الیاف مصرفی جایگاه قابل توجهی دارد. برای آنکه بتوانید فرش ماشینی خوب و مرغوبی بخرید، لازم است در شناخت ویژگی های فرش توانمند بوده و علاوه بر شناخت فرش بتوانید کاربرد فضای خانه، هماهنگی بین فضا و محصول و همچنین زیبایی دکوراسیون خانه را هم مد نظر قرار دهید. اگر تا کنون بدنبال خرید فرش ماشینی بوده اید حتما می دانید که قبل از خرید فرش ماشینی باید یک کارشناس باشید. در ادامه این مقاله که تحت عنوان نخ فرش بی سی اف نوشته شده است، اطلاعات مفیدی در این رابطه ارائه شده است و مطالعه مقاله جهت آشنایی با نخ فرش بی سی اف به عنوان یکی از الیاف رایج در تولید فرش های ماشینی لازم و ضروری است.


نخ فرش بی سی اف در دو حالت هیت ست شده و یا فریز شده در بازار وجود دارد. انواع نخ فرش بی سی اف در صنعت نساجی بکار گرفته می شود و انتخاب بین الیاف هیت ست و الیاف فریز شده به کاربرد محصول نهایی و نیازی که به دوام و ماندگاری دارد، بر می گردد. طبیعتا الیاف هیت ست شده بسیار بادوام تر و ماندگار تر از الیاف بی سی اف هیت ست شده هستند این در حالی است که همواره نیاز به مقاومت و دوام بالا نداریم. نخ فرش بی سی اف خاصیت فنریت ندارد از این رو دارای حجم زیاد است و برای بافت فرش های حجیم کاربرد دارد. برای مثال خامه قالی ، کفپوش، نخ کاموا، رو فرشی، رومبلی و منسوجات دیگر را به کمک الیاف بی سی اف تولید می کنند که بسیار زیبا و جذاب است . نوع این الیاف موجب شده تا در فضای خانه به خوبی دیده شوند و محصولات بافته شده به واسطه بی سی اف محصولاتی هستند که به ضریب پوشانندگی بالا و حجم بالا نیاز دارند. بد نیست در مورد نحوه تولید الیاف بی سی اف هم توضیحاتی ارائه دهیم. مواد اولیه تولید این نخ ها که از جنس نخ بی سی اف پلی پروپیلن هستند درون دستگاه اکسترودر ذوب شده و به واسطه سیستم ذوب ریسی موادی با عنوان مواد رشته ساز از بین الیاف پلی پروپلین عبور می کند. جریان مواد از رشته ساز ها به وجود آورنده رشته هایی است که آن ها را با نام نخ فرش بی سی اف می شناسیم. این نخ ها با قرار گرفتن در بخار بالا خاصیت ارتجاعی پیدا کرده و به دور بوبین پیچ و تاب می خورند. قیمت ارزان، شفافیت بالا، براقیت و درخشندگی و انعطاف پذیری و خاصیت برگشت پذیری و... از جمله مشخصه های بارز الیاف بی سی اف به شمار می رود.

فرش نخ بی سی اف - حافظ بافت

حافظ بافت
انواع نخ فرش بی سی اف در بافت فرش های ماشینی بطور کلی نخ هایی که در بافت فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرند، شامل نخ فیلامنتی و نخ مولتی فیلامنت هستند. نخ هایی که تفاوت آن ها به طول الیاف بر می گردد. نخ فیلامنت الیافی بلند و بدون هیچ انقطاعی است و چون بصورت یکدست و پیوسته تولید می شود خاصیت فنریت نداشته و ویژگی هایی خاصی را از جمله عدم پرزدهی به همراه دارد. برای تولید نخ بی سی اف از نوع پلی پروپیلن در رنگ های مختلف و متنوع اولین گام استفاده از روش رنگرزی توده ای است. پیگمنت و مواد افزودنی مورد نیاز برای رنگ کردن الیاف به صورت مستربچ و قبل از شروع فرآیند ریسندگی به پلیمر موجود اضافه می شود تا به تولید نخ فرش بی سی اف کمک شود. در دید کلی می توان انواع نخ را در دسته های نخ خاب، نخ تار و نخ پود جایگزین کرد. در نظر داشته باشید نخ های خاب همان نخی است که به رنگ های مختلف در فرش دیده می شود درحالی که نخ های تار و پود در دل فرش بوده و در سطح فرش دیده نمی شوند. جنس تار و پود عمدتا از پنبه و پلی استر است.

معایب و مزایای نخ فرش بی سی اف

کیفیت و دوام پایین فرش های بی سی اف نسبت به سایر فرش های ماشینی، شستشوی سخت فرش بی سی اف و حساسیت زیاد الیاف به آبکشی زیاد، عدم تولید فرش هایی که شانه و تراکم بالا دارند به کمک نخ بی سی اف به علت نوع خاص الیاف، عدم پرزدهی فرش و عدم ایجاد آلرژی و حساسی و قیمت فرش بی سی اف بسیار ارزان تر از دیگر محصولات است. در واقع قیمت مناسب را به عنوان یکی از نقاط قوت نخ فرش بی سی اف باید در نظر گرفت.


نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت

نکات تکمیلی نخ فرش بی سی اف

خرید فرش های ماشینی ارزان قیمت بی سی اف و پلی استر در انواع طرح ها و رنگ های زمینه را با ارزان ترین قیمت ممکن تهیه نمایید. خرید فرش های ماشینی ارزان با انتخاب فرش ماشینی بی سی اف یا فرش ماشینی پلی استر به راحتی امکان پذیر بوده و از این جهت می توان خرید فرش ماشینی ارزان را تضمین نمود. در این مدل از فرش ها از نخ فرش بی سی اف ارزان بهره برده شده. نخ فرش بی سی اف و پلی استر از اولین انواع الیاف مصنوعی به کار رفته در فرش ماشینی می باشد که قیمت بسیار پایینتری را به نسبت سایر انواع الیاف دارد. از این جهت خرید فرش ماشینی بی سی اف یا پلی استر به معنای خرید فرش ماشینی ارزان می باشد. علاوه بر این قیمت فرش ماشینی بی سی اف یا پلی استر را از سمت برخی فروشندگان به گونه ای عرضه می شود که فروش فرش ماشینی زیر قیمت را برای خریداران فرش ماشینی ارزان به همراه داشته باشد.


حافظ بافت
قیمت فرش ماشینی دوازده متری بی سی اف ارزان ترین در میان قیمت فرش ماشینی دوازده متری از سایر انواع الیاف می باشد. دو عامل در ارزان تر بودن قیمت فرش ماشینی دوازده متری بی سی اف به نسبت سایر انواع موثر می باشد. این دو عامل عبارتند از بافت در تراکم های پایین تر و ارزان تر بودن نخ فرش بی سی اف. بهتر است قیمت نخ فیلامنت و قیمت نخ فیلامنت پلی استر را ابتدا بدانید.

معمولا فرش ماشینی که با نخ فرش بی سی اف تولید شده در تراکم چهارصد و چهل شانه تولید می گردد. علاوه بر این می توان برای فروش فرش ماشینی زیر قیمت، تولید فرش ماشینی بی سی اف را در وزن های متفاوتی تولید نمود. معمولا برای فروش فرش ماشینی زیر قیمت از نخ فرش بی سی اف وزن های کمتر در تولید فرش ماشینی استفاده می گردد. گه گاهی این قضیه در بعضی از مراحل تولید پارچه نخ فلامنت نیز مشاهده می شود. مقایسه این وزن برای فرش ماشینی دوازده متری صورت می گیرد و معمولا یکی از این موارد می باشد : فرش ماشینی هفده کیلویی، فرش ماشینی بیست کیلویی، فرش ماشینی بیست و چهار کیلویی و فرش ماشینی سی و پنج کیلویی. رابطه مستقیمی بین وزن و قیمت فرش ماشینی دوازده متری وجود دارد و در سفارشات عمده مخصوصا در صادرات فرش ماشینی مورد توجه بیشتری می باشد. حافظ بافت به شما مخاطبان عزیز توصیه می کند که برای خرید فرش ماشینی ارزان و تهیه بهترین قیمت فرش ماشینی دوازده متری بی سی اف یا نخ فیلامنت پلی استر حتما با فروشنده مشورت نمایید و از کیفیت نخ فرش بی سی اف اطمینان حاصل فرمایید.

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت
سخن پایانی

کنار هم قرار گرفتن چندین متخصص، با سال‌ها تجربه و کسب مهارت و مطالعه مداوم در حوزه نخ فرش بی سی اف، باعث شده حافظ بافت این را در خود ببیند که می‌تواند به خریداران نخ فرش بی سی اف کمک کند تا بهترین انتخاب را داشته باشند. حافظ بافت می‌خواهد مشاور و پشتیبان شما در مسیر انتخاب، بررسی و خرید باشد به همین دلیل است که تیمی حرفه‌ای از متخصصان نخ فرش بی سی اف را در کنار خود داریم. همواره یکی از اولویت‌های حافظ بافت، تولید و ارائه محتوای فنی مورد نیاز کاربران با بالاترین استانداردها، برای تسهیل در فرایند پیش از خرید آنهاست. برای حافظ بافت بسیار مهم است که کاربر آن، کالای تخصصی مورد نیاز خود را به درستی و با دقت بالا و بیشترین سهولت انتخاب کنند؛ لذا در این مقاله به صورت کامل به معرفی نخ فرش بی سی اف پرداختیم.

نخ فرش بی سی اف - حافظ بافت