advertise

نخ فیلامنتی

نخ فیلامنتی - حافظ بافت

نخ فیلامنتی چیست؟

در این مقاله قصد داریم نخ فیلامنتی را به شما معرفی کنیم. نخ های فیلامنتی به گونه ای از نخ های حجیم می گویند که کاربردهای بسیار خوبی هم دارند و می توان از آن ها در کارهای زیادی بهره برد، ماده اولیه نخ برس مونوفیلامنت می باشد. این گونه نخ ها برخلاف بسیاری از نخ های دیگر از حجم بالایی برخوردار هستند، اما آن چه که باید در این مورد بگوییم آن است که این گونه نخ ها از خاصیت فنریت بهره ای نمی برند و کاربران نباید که از آن ها این انتظار را داشته باشند. این نوع نخ BCF (نخ بی سی اف) جایگزین بسیار خوبی برای پشمی در ساخت فرش ماشینی و نخ های اکرولیک، روفرشی و غیره می باشد. برای خرید و فروش نخ و اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و فروش نخ به صفحه اصلی سایت مراجعه نماید. فیلامنت ها را در همه ساختار صنعت نساجی باید یکی از اصلی ترین گونه الیاف به حساب آورد. به این علت که یک ویژگی بسیار عالی در آن ها به چشم می خورد و آن ویژگی نیز طول بسیار مناسب الیاف و در نهایت مقاومت افزایش یافته لیف است. به این علت که این مولکول ها در نوع ساختاری که دارند هر اندازه طول بیشتری داشته باشد آن ساختار مولکولی بلند تر می شود و در نهایت این موارد سبب خواهند شد مقاومت لیف افزایش چشم گیری داشته باشد. این مورد را باید همان نکته ویژه ای به حساب آورد که سبب می شود الیاف فیلامنت از دیگر الیاف ها برتری پیدا کند و در صنعت نساجی به طور معمول کوشش های زیادی می شود تا ساخت نخ فیلامنتی با کیفیت ایده آل تری صورت پذیرد و در نهایت قیمت نخ BCF ارائه شود. الیاف فیلامنت به طور معمول مصنوعی می باشند و در دیگر الیاف های طبیعی اگر ابریشم را فاکتور بگیریم دیگر الیاف توانایی های فیلامنت را دارا نمی باشند و معمولا استاپل به حساب می آیند. به این معنا که طول الیاف آن ها کمتر می باشد. این مورد را هم باید گفت که در خود الیاف فیلامنت باز نیز توانایی های بسیار گوناگونی را شاهد می باشیم. به عنوان مثال چنانچه در ساخت نخ فیلامنتی این الیاف، زنجیره مولکولی هماهنگ و پیوسته ای را مشاهده کنیم و میان این زنجیره مولکولی هیچگونه ناهماهنگی و قطع شدگی به چشم نخورد باز هم قدرت و مقاومت بسیار بالاتری را شاهد خواهیم بود و چنانچه این قطع شدگی و ناهماهنگی های پی در پی را مشاهده کنیم از آن لیف نباید انتظار قدرت بسیار بالایی را از نخ مونوفیلامنت داشته باشیم. ولی در بازار ساخت نخ فیلامنتی ، برای نخ های ممتد مصنوعی کامل تری این اصطلاح به کار می رود، به این معنا که هنگامی که اصطلاح نخ فیلامنت را به کار می برند، منظور همان، نخ های با الیاف پیوسته مصنوعی خواهد بود. نخ های فیلامنت در مقایسه با نخ های اسپان یک شکل و یکپارچه تر هستند و همچنین بسیار نرم تر و براق تر هستند و می توان گفت نرمی و براقی نخ های فیلامنت تا حدود زیادی مشابه ساتین است. نخ های فیلامنت در کل از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. همانطور که گفته شد نخ های فیلامنت از الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی و با استفاده از دستگاه نخ ریسی استخراج می شوند. نخ های استخراج شده معمولا به دو دسته کلی تقسیم می شوند: نخ فیلامنت ایرانی : نخ فیلامنتی از یک الیاف با ضخامت بالا تشکیل شده و از مهم ترین مدل های نخ فیلامنتی می توان به نخ متالیک، نخ شفاف کوک، نخ های ماهیگیری، ابریشم و… اشاره کرد. نخ چند فیلامنتی: نخ های چند فیلامنتی، از چند الیاف فیلامنت تشکیل شده است.

کاربرد نخ فیلامنتی

از کاربردهای نخ فیلامنتی باید که به صنایع تولید فرش های ماشینی، گونه های مختلف زیر اندازها، موکت، گلیم فرش ها، نخ کاموا، خامه فرش، کفپوش، رومبلی و روفرشی اشاره نمود. همین طور این نوع نخ ها جهت منسوجاتی دیگری که به نخ بی سی اف اصفهان که ضریب پوشانندگی زیادی دارند احتیاج داشته باشند، استفاده لازم به عمل خواهد آمد. نوع دیگری نیز از نخ های فیلامنتی تحت عنوان نخ فیلامنت پلی استر وجود دارد که برای تولید پارچه روتختی، پارچه پرده، ملحفه، پارچه نخ فلامنت و پارچه لباس کاربرد دارد.

نخ فیلامنتی - حافظ بافت

نخ فیلامنتی - حافظ بافت

نمرات نخ فیلامنتی

نمرات نخ فیلامنتی به عوامل مختلفی نظیر تعداد فیلامنت و همچنین تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات تولید کننده نخ فیلامنتی بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی و براساس بررسی های انجام شده معمولا نمرات قابل تولید نخ فیلامنتی بین ششصد تا سه هزار دنیر می باشد. دستگاه تولید نخ بیسی اف هم با همین فرمول کار را انجام می‌دهد. شرکت هایی مثل حافظ بافت در حال حاضر توانایی تامین نخ های فیلامنتی خام، رنگی، تابیده و… در نمرات ششصد تا سه هزار دنیر را دارد و از بزرگترین تولیدکنندگان نخ بیسی اف محسوب می شود. از جمله نمرات قابل تولید نخ فیلامنتی شامل موارد زیر می باشد: ششصد دنیرششصد و پنجاه دنیر هفتصد دنیر هفتصد و پنجاه دنیر هشتصد دنیر هشت صد و پنجاه دنیر نهصد دنیر نهصد و پنجاه دنیر هزار دنیر هزار و پنجاه دنیر و... لازم به ذکر است که نمرات قابل تولید نخ فیلامنتی در تعداد فیلامنت متفاوت امکان پذیر است اما بسیاری از کارخانجات اقدام به تولید نخ فیلامنتی در نمرات متفاوت و با تعداد صد و بیست و هشت فیلامنت می نمایند. (مشابه پروسه تولید نخ بیسی اف)


قیمت نخ فیلامنتی

قیمت نخ فیلامنتی تابع عوامل مختلفی بوده که همواره بر قیمت خرید این نوع اثر گذار بوده است و معمولا تولید کنندگان و خریداران عمده نخ فیلامنت بر این عوامل تاکید زیادی دارند. کیفیت، استحکام، تعداد فیلامنت، نوع نخ فیلامنت از نظر رنگی یا ساده بودن، شرکت تولید کننده، نمره نخ فیلامنت و… از جمله عواملی هستند که بر قیمت نخ فیلامنتی همواره تاثیر گذار هستند. موارد ذکر شده به عنوان مشخصه های کیفی و کمی در خرید و فروش نخ فیلامنتی بسیار مورد توجه و بررسی قرار گرفته و کارخانجات نیز براساس این مشخصه های کیفی و کمی اقدام به تاثیرگذاری قیمت نخ فیلامنتی می نمایند. برخوردار از استانداردهای داخلی و خارجی و به خصوص برخورداری از تاییدیه های بین المللی برای نخ فیلامنت نیز همواره بر قیمت نخ فیلامنتی آن تاثیر گذار خواهد بود. البته این عامل بیشتر مورد توجه مشتریان خارجی و برای صادرات نخ های فیلامنتی مورد توجه قرار می گیرد.

نخ فیلامنتی - حافظ بافت
نخ فیلامنتی - حافظ بافت

الیاف فیلامنتی

الیاف فیلامنتی چیست؟ فیلامنت که یک واژه انگلیسی filament ناشی می شود. این واژه در علوم مختلف کاربرد دارد و در هر زمینه معنی کاربردی و خاص خود را دارد. کلمه فیلامنت از یک واژه که در لاتین به معنای نخ و ریسمان است ناشی می شود که برای ساختارهای ریسمان مانند استفاده می شود. نخ تکسچره تاب مجاز DTY بیشترین تولید و مصرف را در بین دیگر نخ های تکسچره شده داراست. این نخ ها با نام های مصطلح نخ فیلامنت پفکی، شلاقی و هیت ست شناخته می شوند. این نخ حاصل فرایند تکمیلی تکسچرایزنیگ به روش دیسک اصطکاکی روی نخ POY است که هدف آن نزدیکی خواص ظاهری نخ فیلامنت پلی استر به الیاف طبیعی می باشد و تعیین کننده قیمت نخ فیلامنت پلی استر خواهد بود. نخ های POY پس از عبور از مناطق حرارتی و کششی وارد دیسک های اصطکاکی شده و تاب مجازی می بیند و سپس برای تثبیت شدن وارد منطقه حرارتی ثانویه خواهند شد. در بعضی از ماشین آلات مذکور جت های گره زن تعبیه شده و به این ترتیب نخ های گره زده شده تولید خواهد شد. نخ های گره زده شده عموما برای نخ های چله به کار برده خواهد شد. الیاف فیلامنتی به دو صورت اینترمینگل و ساده تولید می شود. ویژگیهای نخ DTY : حدود نمره : هفتاد و پنج تا هزار و پانصد دنیر با انواع اینترمینگل ، براقیت: نیمه مات-برایت-سوپر برایت، رنگ: تنوع وسیعی از رنگ ها با ثبات نوری، شستشویی و تصعیدی مورد نیاز مشتری، موارد مصرف نخ های فیلامنتی در تولید پارچه های پرده، رومبلی، جین، مانتویی، پیراهنی مردانه، سجاده، نخ فرش بی سی اف ، پتو، روکش صندلی، مصارف صنعتی و.. می باشد. بنابراین مشخص می شود که الیاف فیلامنتی، کابردهای وسیعی در صنایع مختلف دارند و در نهایت می توان با آن ها، نخ فیلامنتی تولید کرد.


سیستم ریسندگی فیلامنتی

معمولاً، نخ فیلامنتی در سیستم ریسندگی فیلامنتی به‌‌‌وسیله‌‌‌ی تبدیل پلیمرها به چیپس، رنگرزی ذوب و الکترود نمودن در مرحله‌‌‌ی پلیمریزاسیون انجام می‌‌‌گیرد. امروزه، تحقیق و توسعه‌‌‌ی صنعتی روش پلیمریزاسیون مداوم مستقیم را به‌‌‌عنوان یک متد تکنولوژیکی برای تولید نخ بی سی اف پلی پروپیلن نیز شناخته است. در این روش پلیمر مذاب به‌‌‌صورت مستقیم به ماشین ریسندگی تغذیه شده و از مرحله پلیمریزاسیون بدون تبدیل شدن به چیپس می‌‌‌گذرد. افزایش سرعت سیستم ریسندگی فیلامنتی به تنهایی برای بهبود راندمان تولید خیلی ایده‌‌‌آل است اگر بتوانیم افزایش سرعت رو به ازدیادی در مرحله‌‌‌ی ریسندگی الیاف کوتاه داشته باشیم. نخ فیلامنتی عموما توسط سرعت ریسندگی هزار تا هزار و پانصد متر در دقیقه، برداشت یک‌‌‌باره و کشش چهارمرحله‌‌‌ای یا پنج‌‌‌مرحله‌‌‌ بزرگتر تا رسیدن به تنش قابل‌‌‌قبول صورت می‌‌‌پذیرد که بر قیمت نخ فیلامنت تاثیر می گذارد. در ماشین برداشت در سرعت سه هزار تا چهار هزار متر در دقیقه، سرعت سیستم ریسندگی فیلامنتی افزایش یافته ، مولکول‌‌‌ها به‌‌‌صورت نسبی آرایش یافته و نخ نسبتا یک‌‌‌نواختی تولید که به‌‌‌نام پی اُ وای شناخته می‌‌‌شود. در مرحله‌‌‌ی تاب مجازی، کشش مورد نیاز را تمین می‌‌‌نماید. به‌‌‌علاوه ماشین‌‌‌های برداشت در سال‌‌‌های اخیر تا سرعت شش هزار متر در دقیقه افزایش یافته اند و به‌‌‌همین دلیل آرایش یافتگی مولکولی در این سرعت بسیار بهتر صورت پذیرفته و نخ تولیدی به آرامی کشش یافته و برای انتقال به مراحل بعدی ریسندگی فیلامنتی آماده می‌‌‌گردد.

نخ فیلامنتی - حافظ بافت

نخ فیلامنتی - حافظ بافت

این آرایش‌‌‌یافتگی بالا در الیاف  فیلامنتی حد آمادگی برای کشیدگی در قیاس با کشش مورد قبول نخ فیلامنتی است. در نتیجه راه‌‌‌های مختلفی برای روش برای تولید نخ فیلامنتی در قسمت کشش به‌‌‌وسیله‌‌‌ی حرارت یا سرد نمودن و یا استفاده از روغن نخ بیسی اف وجود دارد. هر دو عامل سرعت بالای ماشین برداشت، اتوماسیون و بزرگ شدن بسته‌‌‌های تولیدی در پیشرفت بیشتر برای کاهش ضایعات، افزایش راندمان تولید به‌‌‌همراه عملیات ریسندگی با سرعت بالا و تعویض اتوماتیک در ماشین برداشت، از جمله مواردی است که مخصوصا در آماده‌‌‌سازی برای کار بدون حضور اپراتور در کارخانجات نساجی انجام شده است. برداشت الیاف فیلامنتی چندلا در یک پوزیشن، بین ریسندگی و مرحله‌‌‌ی برداشت برای تولید بیشتر نخ‌‌‌های فیلامنتی در یک فضای باریک با مصرف کم انرژی موثر بوده و به‌‌‌منظور افزایش تولید، مناسب است. مطابق روال، یک یا دو اسپیندل ریسندگی غالبا مشترک بوده اما در فیلامنت‌‌‌های ظریف برای چهار تا هشت اسپیندل، برداشت با همان شرایط قبلی است. درحال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در قسمتPoy سرعت تابندگی برای کشش و تاب افزایش یافته و ماشین‌‌‌ها معمولاً در زمان تولید پلی‌‌‌استر با هشتصد متر در دقیقه و در زمان تولید نایلون با هزار متر در دقیقه کار می‌‌‌نمایند. اگر قسمت به قسمت در نظر بگیریم واحد حساس تاب مجازی در طی مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته جهت عملکرد بالا با دیسک‌‌‌های اصطکاکی و سیستم تسمه‌‌‌های فشرده به صورت صنعتی مجهز شده‌‌‌اند. در ماشین‌‌‌های تکسچرایزینگ تغییرات قابل‌‌‌توجهی صورت گرفته است. این تغییرات تجهیزاتی شامل استفاده از هوا برای عمل تکسچرایزینگ و در نتیجه انواع مختلف نخ‌‌‌های مشابه نخ های مولتی فیلامنت ریسندگی از فیلامنت‌‌‌ها تولید می‌‌‌گردد.

سخن پایانی

تصور اینکه در جهانی بدون منسوجات و صنعت نساجی و نخ مولتی فیلامنت زندگی کنیم دشوار است. زیراکه تقریبا همه ی ما در همه جا به نوعی به این صنعت نیازمندیم. به خصوص این موضوع درمورد لباس به شدت صدق میکند. لباس، راحتی و محافظت ایجاد می کند و برای بسیاری از مردم بیانگر نکات مهمی از فردیت است و به طور عمده از نخ پنبه فلامنت تشکیل می شود. صنعت منسوجات و پارچه نیز سهم مهمی در جهان دارد. زیرا که اقتصاد و اشتغال صدها میلیون نفر در سراسر جهان را فراهم می کند. تلاشهای مستمر برای پایدارتر نگه داشتن سیستم تولید نخ فیلامنتی و پارچه با به حداقل رساندن تأثیرات منفی آن به نتایج عالی منجر شده. و با تاکید ویژه بر نوآوری نسبت به سیستم های مختلف و اقتصاد جدید صنعت نساجی، فرصتی برای ارائه ی نتایج بهتر اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی فراهم می کند. حافظ بافت تلاش دارد تا با عرضه ی باکیفیت ترین نخ فیلامنتی، نقش خود در این زمینه را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

نخ فیلامنتی - حافظ بافت