advertise

روغن نخ بیسی اف

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف چیست؟

صنعت نساجی یکی از صنایع پیشرفته و کاربردی در جهان می باشد و سیستم ها و تجهیزات مختلف در صنعت نساجی به روانکارهای صنعتی مخصوصی که همان روغن نخ بیسی اف صنایع نساجی می باشند نیاز دارند. از جمله ماشین آلات صنعت نساجی می توان به ماشین های بافندگی ، ماشین های نخ ریسی، ماشین های دوخت اشاره کرد. به منظور بهبود کارکرد این ماشین ها در صنعت نساجی از روغن های مخصوص صنایع نساجی استفاده می شود تا علاوه بر بهبود عملکرد و کارایی، باعث افزایش طول عمر دستگاه نیز شود. پس در این مقاله می خواهیم به کامل به شما بگوییم که روغن نخ بیسی اف چیست.

روغن نخ بیسی اف های صنایع نساجی به دو دسته تقسیم می شوند : یک دسته روغن نخ بیسی اف هایی که در فرآیند تولید نخ و پارچه از الیاف طبیعی و یا الیاف مصنوعی استفاده می کنند و یک دسته روغن نخ بیسی اف هایی که در دستگاه های صنایع نساجی استفاده می شوند ( که مثل بقیه صنایع شامل روغنهای هیدرولیک دنده و کمپرسور می شوند ) تا باعث بهبود عملکرد دستگاه ها شوند. روغن نخ بیسی اف های مصرفی در فرآیند تولید نخ و پارچه، روغن هایی هستند که بصورت خالص و یا محلول در آب استفاده میشوند و اصطکاک بین نخ و پارچه را در مراحل تولید در ماشینهای نساجی کم می کنند و حالت نرم کنندگی به نخ و پارچه می دهند همچنین از ایجاد الکتریسیته ساکن بر روی الیاف جلوگیری می نمایند و در صورت وجود عملیات کشش الیاف ، از پارگی الیاف تحت کشش جلوگیری می نمایند.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

کاربرد روغن نخ بیسی اف های صنایع نساجی در تجهیزات این صنایع

نیاز به روانکاری در صنعت نساجی در مراحل این صنعت متفاوت می باشد. لذا توصیه می گردد روغن نخ بیسی اف های صنایع نساجی از منابع با استاندارد تهیه شوند. در صنعت نساجی با توجه به اینکه فرآیند تولید نخ تا مرحله تکمیل پارچه بسیار طولانی و زمان بر می باشد باید از روانکارهای مختلف برای دستگاه ها استفاده گردد تا باعث بهبود عملکرد دستگاه ها شود. قسمت های مختلف دستگاه های صنعت نساجی به طور دائم با بارهای زیاد مواجه هستند. سرعت بالا، محدوده دمای گسترده و تاثیرات شیمیایی عواملی است که باید به طور روزانه در یک فرآیند تولید، مورد توجه قرار گیرند تا عملکرد بهینه داشته باشند. این روغن ها باید از نقاط مختلف دستگاه که در اصطکاک می باشند در برابر سایش و خوردگی در مدت زمان طولانی محافظت کنند. روغن های صنعتی با توجه به مشخصات دستگاه های مختلف صنعت نساجی و توصیه های سازنده دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.


شرایط نگهداری روغن نخ بیسی اف صنایع نساجی

از نکاتی که باید در نگهداری و انبار کردن صحیح روغن های صنایع نساجی در نظر گرفت می توان به حفاظت در مقابل آلودگی، تجزیه در اثر گرما و سرمای بیش از حد و راحتی حمل و نقل این محصولات اشاره کرد. فضای مورد نیاز برای نگهداری روغن نخ بیسی اف های صنایع نساجی به نوع بسته بندی این محصولات بستگی دارد. همچنین در انبارداری این محصولات همواره باید به این نکته توجه کرد که اولین محصول ورودی به انبار باید اولین محصول خروجی باشد. شرایط و تجهیزات انبار، محیط انبار و روش‌های انبارداری به زمان مجاز برای نگه‌داری روغن های صنعتی که معمولا روی بسته بندی آنها درج شده است، بستگی دارند.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

بررسی ویژگی‌های مربوط به روغن نخ بیسی اف صنایع نساجی

یکی از مهم‌ترین ویژگی روغن نخ بیسی اف‌های صنعت نساجی این است که دارای مقاومت و پایداری عالی در مقابل دمای بالا می‌باشند. دیگر مشخصه مهم این روغن این است که در برابر اکسیداسیون و بخار شدن مقاومت خوبی دارد و این مورد به دلیل اینکه دستگاه بافت با مواد مختلفی سروکار دارد در واقع یک مزیتی خوب و عالی برای روغن به‌حساب می‌آید. ویژگی‌های عمومی روغن صنعت نساجی این است که روانکاری مربوط به قطعات متحرک دستگاه و سوزن‌های آن را تضمین نموده و نیز از به‌وجودآمدن تنش‌های که براثر گردوغبار، کرک و درجه حرارت بالا به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند. روغن‌های نساجی اصل و با کیفیت قابل شستشو بوده و بر روی پارچه لک بر جای نمی‌گذارند.

روغن نخ بیسی اف اسپین فنیش ریسندگی نخ پلی استر

روغن نخ بیسی اف اسپین فنیش ریسندگی نخ پلی استر (اسپین فینیش) ساخته شده از مواد پتروشیمیایی و مواد افزودنی ویژه که در صنایع نساجی بعنوان فینیشینگ ایجنت از آن استفاده می گردد. روغن اسپین فنیش ریسندگی نخ پلی استر سیالی ساخته شده از مواد پتروشیمیایی و مواد افزودنی ویژه که در صنایع نساجی بعنوان فینیشینگ ایجنت از آن استفاده می گردد. این محصول بر اساس آخرین تکنولوژی روز مطابق با نیاز جدیدترین دستگاهای تولید نخ فرموله شده است.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

موارد کاربرد : روغن نخ بیسی اف اسپین فنیش ریسندگی نخ پلی استر در دستگاههای تولید نخ پلی استر به هر دو روش نخ BCF بصورت خالص و امولشن قابل استفاده است. معمولاً از امولسیون بیست تا پنج درصد این محصول استفاده می شود. برای استفاده طولانی از امولشن ساخته شده لازم است از بایوساید مخصوص که توسط کارشناسان این شرکت معرفی می گردد استفاده شود. توصیه می گردد تنظیمات دستگاه به نحوی انجام شود که میزان جذب این محصول بر روی نخ با توجه به پروسه تولید بین یک و چهار دهم تا هشت دهم درصد کنترل گردد.


ویژگیهای محصول : افزایش قابل توجه مقاومت الیاف در مقابل پارگی نخ، قدرت بالای چسبندگی به الیاف، قابلیت نفوذپذیری خوب، از بین برنده قوی خاصیت الکتریسته ساکن الیاف، دارای مواد محافظت کننده از خوردگی، فراریت کم در شرایط دمائی فرآیند تولید، خاصیت مقاومت حرارتی بالا

بسته بندی و شرایط نگهداری: محصول روغن اسپین فنیش ریسندگی نخ پلی استر در بشکه های پلی اتیلنی دویست و هشت لیتری استاندارد و مخازن هزار لیتری پلی اتیلنی بسته بندی و عرضه می گردد. این محصول در محل سرپوشیده به صورت درب بسته و در دمای معمولی حداقل به مدت یک سال قابل نگهداری است.

روغن نخ بیسی اف ریسندگی دستگاه تولید نخ

روغن نخ بیسی اف ریسندگی دستگاه تولید نخ با استفاده از تازه ترین مواد پترو شیمیایی و جدیدترین مواد افزودنی ویژه ساخته شده است. روغن ریسندگی دستگاه تولید نخ با استفاده از تازه ترین مواد پترو شیمیایی و جدیدترین مواد افزودنی ویژه ساخته شده است . این محصول به عنوان یکی از مواد فینیشینگ ایجنت، بمنظور مصرف در پروسه تولید نخ پی ا وای به روشهای ای تی وای دی تی وای و در سرعت های بالا فرموله شده است.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

موارد کاربرد امولسیون هشت تا دوازده درصد روغن نخ بیسی اف ریسندگی دستگاه تولید نخ در دستگاههای تولید نخ پی ا وای به روش کیس رول یا رلر تاچ متود استفاده می گردد. برای استفاده طولانی از امولشن ساخته شده لازم است در این امولشن از بایوساید مخصوصی که توسط کارشناسان این شرکت معرفی می گردد استفاده شود. توصیه می گردد تنظیمات دستگاه به نحوی انجام شود که میزان جذب این محصول بر روی نخ پلی استر بسته به نوع پروسه، بین سه دهم تا پنج دهم کنترل گردد. برای حصول بهترین نتیجه توصیه می شود از آب دیونیزه  با دمای بیست تا سی درجه سانتی گراد جهت تهیه امولشن استفاده گردد.


ویژگیهای محصول : دارای خاصیت ضد خوردگی قوی، دارای فراریت پائین در شرایط دمایی فرایند، قابلیت نفوذ پذیری خوب در الیاف، دارای قابلیت شستشو و پاک شدن سریع از روی سطح الیاف، عدم تشکیل رسوب بر روی سطوح ماشین آلات و تجهیزات، پایداری حرارتی بالا، دارای خاصیت آنتی استاتیک قوی

بسته بندی و شرایط نگهداری : محصول روغن ریسندگی دستگاه تولید نخ در مخازن هزار لیتری و بشکه های پلی اتیلنی دویست و هشت لیتری استاندارد بسته بندی وعرضه می شود. محصول روغن ریسندگی دستگاه تولید نخ در محل سرپوشیده به صورت درب بسته و در دمای معمولی حداقل به مدت یک سال قابل نگهداری است.

آزمون تعیین درصد روغن نخ بیسی اف تکمیل نخ

آزمون تعیین درصد روغن نخ بیسی اف تکمیل نخ یکی از ده ها آزمونی است. که در برخی آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت بر روی نخ های فیلامنتی انجام می شود. اسپین فینیش یا روغن تکمیل در واقع یک لایه مولکولی است که روی سطح الیاف قرار می‌گیرد و نقش آن افزایش خواص آنتی استاتیکی و ایجاد چسبندگی بین فیلامنت‌ها می‌باشد و یکی از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر کیفیت نخ محسوب می‌شود. درصد روغن تکمیل روی نخ حد مجازی داشته و نباید از یک مقدار معینی کمتر یا بیشتر باشد به عنوان مثال طبق استاندارد ملی ایران به شماره نهصد و بیست و پنج برای نخ نخ مولتی فیلامنت محدوده قابل قبول درصد روغن بین هفت دهم درصد تا یک و سه دهم درصد است. پیرو استاندارد ملی ایران به شماره نهصد و بیست و پنج برای تعیین درصد روغن نخ بیسی اف تکمیل نخ پنبه فلامنت می‌توان طبق استانداردهای بین المللی عمل نمود.


فرایند آزمون تعیین درصد روغن نخ بیسی اف تکمیل نخ : در این روش سه نمونه نخ با وزن مشخص (حدود دو گرم) با ترازوی دیجیتال به طور دقیق با دقت یک هزارم وزن شده و داخل لوله‌ی دستگاه قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از پیپت مدرج مقدار ده سی سی اتانول به هر کدام از نمونه های داخل لوله اضافه کرده و زمان می‌دهیم تا روغن نخ بیسی اف روی نخ فرصت حل شدن در اتانول را داشته باشد. سپس با استفاده از میله فشارنده حلال حاوی روغن را از لوله خارج کرده و اجازه می دهیم روی ظرف آلومینیومی کوچکی که وزن آن قبلا ثبت شده و در حال حرارت دیدن است ریخته شود. این حرارت قابل تنظیم بوده و باعث تبخیر حلال می‌شود و در نهایت فقط روغن در ظرف باقی می ماند. این مراحل را با ریختن دو سری دیگر اتانول تکرار کرده و پس از سرد شدن ظرف حاوی روغن آن را وزن می کنیم. نمونه نخ مورد استفاده را نیز درآون خشک کرده و حال با داشتن وزن روغن و وزن نخ بی سی اف پلی پروپیلن خشک قادر به محاسبه درصد روغن نخ بیسی اف خواهیم بود. حد مجاز برای درصد روغن نخ پی ا وای طبق استاندارد ملی ایران حداقل بیست و پنج صدم درصد و حداکثر یک درصد می باشد و برای نخ دی تی وای بین یک تا سه درصد تعریف می شود.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

تجهیزات مورد استفاده و حلال های مورد استفاده در آزمون : در تعیین درصد روغن از دستگاه ایل اکسترودر و حلال مناسب برای استخراج روغن، ترازوی دیجیتال با دقت یک دهم میلی گرم جهت توزین و از آون و دیسیکاتور به منظور خشک کردن نمونه‌ها استفاده می‌شود. حلال های مورد استفاده در این آزمون از خانواده الکل ها ، هیدروکربن های هالوژنه و … می‌باشد: کلروفرم و تتراکلرواتان یا اتانول

روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش

روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش نوعی روان کننده است که برای روان سازی سطحی، نرم کردن و کاهش بار ساکن درطول فرایند تولید الیاف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول هیچگـونه تغییری در خصوصیات الیاف بوجود نیاورده و هیچگونه اثری بر روى رنگ الیاف ندارد. اگرچه اسپین فینیش تنها یک لایه مولکولی است که بر سطح الیاف قرار می گیرد، اما یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت و یکنواختی محسوب می گردد. این محصول با آب براحتی قابل شستشـو می باشـد، حساسیت زا نباشد و مناسب محیط زیست و غیر سمی باشد. باعث خوردگی و آسیب دیدگی غلتک ها، راهنماها و یا سوزن ها نمی شود. نسبت به عملیات مکانیکى مقاوم است. نرمی و چربی خوبی را فراهم کند تا با کاهش اصطکاک بین الیاف و فلز ، سایش الیاف را کم می کند. ماده فوق باعث ایجاد لغزندگى بین الیاف شده و این امر هدایت الکتریکى الیاف را افزایش داده و الکتریسیته ساکن را خنثى می کند. این ماده هیچگونه اثر خوردگى روى دستگاه‌‌ها نداشته و امولسیون آن به مدت بسیار طولانى پایدار اسـت و بر روی الیاف خاصیت سافت تاچ را اضافه می کند.


کاربردهای روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش و اجزای روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش : برای روان کردن نخ، برای کاهش الکتریسیته ساکن و برای افزایش انسجام و چسبندگی نخ استفاده می شود. اسپین فینیش شامل ترکیبات شیمیایی زیادی می باشد. اجزای اصلی آن روغن نخ بیسی اف،آنتی استاتیک و امولسیفایر است. اما اسپین فینیش ها در مجموع علاوه بر اجزای اصلی ذکر شده شامل آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال، بازدارنده های خوردگی، ضد کف و غیره هم می باشند.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

ویژگی های روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش : افزایش انسجام نخ، اکسید نشدن در هوا، داشتن خاصیت مرطوب کنندگی خوب، مقاوم در برابر رشد باکتری، حساسیت زا نمی باشد و از نظر زیست محیطی مناسب و غیر سمی است، دارای خواص ضد استاتیک، کاهش الکتریسیته ساکن و کاهش اصطکاک بین الیاف و فلز، قابل شستشو و برداشت می باشد و باعث خوردگی و آسیب دیدگی غلتک ها، راهنماها و یا سوزن ها نمی شود.


انواع روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش : روان کننده ها: برای کنترل اصطکاک الیاف استفاده می شود. به عنوان مثال: روغن نخ بیسی اف ها ، پلی گلیکول ها، نرم کننده ها: برای کاهش انعطاف پذیری الیاف با کاهش مقدار Tg و همچنین کاهش میزان شکنندگی استفاده می شود. به عنوان مثال: سیلیکات ، دی بیوتیل. عامل ضد استاتیک: برای کاهش بار اصطکاکی الیاف استفاده می شود. مثال: کلرید لیتیوم ، استئارات بوتیل. لایه اسپین فینیش فصل مشترک بین الیاف با دیگر سطوح دستگاه مثل غلتک ها و راهنماها و غیره می باشد. وظیفه اصلی اسپین فینیش افزایش خاصیت آنتی استاتیکی در الیاف می باشد. بنابراین یک محصول مناسب باید خواص و ویژگی های زیر را دارا باشد.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت

انواع روش های اعمال روغن نخ بیسی اف به الیاف

۱- روش غلتکی : به گزارش حافظ بافت در این روش روغن نخ بیسی اف داخل حمام مورد نظر قرار گرفته و با حرکت غلتک الیاف از روی آن عبور کرده و روغن جذب آن ها می­شود. معمولا از این روش برای تولید الیاف استیپل و همچنین فرایند روغن زنی نخ های تکسچره استفاده می شود. 

۲- روش اسپری کردن : این روش بطور محدود برای تولید الیاف استیپل استفاده می شود. برای بررسی هرچه تخصصی تر این روش (و سایر روش ها)، بهتر است با کارشناسان حافظ بافت مشورت نمایید تا نحوه صحیح انجام آن را به شما آموزش دهند. در این مقاله، راهکارها به صورت کاملا کلی بیان می شوند.

۳- روش پمپ کردن : محلول تولید شده وارد پمپ روغن نخ بیسی اف می شود و پمپ آن را به نازل سرامیکی منتقل می کند. نخ از روی سرامیک عبور کرده و روغن جذب آن می شود. عمدتاً برای تولید نخ­های فیلامنتی به علت سرعت بالای تولید نخ از روش روغن زنی پمپ کردن استفاده می شود.


روغن نخ بیسی - حافظ بافت

قیمت روغن نخ بیسی اف صنایع نساجی

باتوجه‌به اینکه در صنایع نساجی دستگاه‌های زیادی در بخش‌های مختلف آن مورداستفاده قرار می‌گیرد که هرکدام نیازمند روغن نخ بیسی اف خاصی برای روانکاری هستند انجام کارهای مربوط به روغن‌کاری دوره‌ای برای این دستگاه‌ها خود هزینه‌های زیادی برای صاحبان صنایع و کارفرماها به وجود می‌آورد که این نوع هزینه‌ها خود می‌تواند بر روی قیمت کالاهای تولید شده تأثیر بگذارد. استفاده از یک روغن نساجی با کیفیت و استاندارد که دارای قیمت مناسبی است سبب کاهش هزینه تولیدکنندگان می‌شود و در نتیجه ارائه یک محصول خوب با قیمت مناسب به مصرف‌کننده شده و این امر خود سبب رونق این صنعت می‌شود.

سخن پایانی

نـخ تولیـد شـده از فیالمنـت و یـا الیـاف در مسـیر تولیـد و در حیـن عبـور از تجهیـزات بایسـتی بـه خوبـی هدایت پذیـر باشـد و بـا دارا بـودن خـواص مکانیکـی، پیچشـی و کششـی مناسـب و قابـل کنتـرل بـه صورت یـک پکیج نـخ پیچیده شـود. الیـاف تولید شـده بـرای طـی نمـودن مراحـل تولیـد بـه صـورت مطلـوب و تبدیـل بـه محصوالت نسـاجی بـرای مصـارف مختلـف نیـاز به اسـپین فینیـش دارنـد. اگرچه اسـپین فینیش تنهـا یـک الیـه مولکولـی اسـت کـه بـر سـطح الیـاف قـرار می گیـرد، امـا یکـی از مهم تریـن پارامترهـای تاثیرگـذار بـر کیفیـت و یکنواختـی محسـوب می گـردد. بـدون روغن نخ بیسی اف فینیــش مناســب هیــچ نخــی بــه صــورت پکیــج پیچیــده نمی شــود، هیــچ گونـه الیـاف بریـده شـده ای تولیـد نمی شـود و هیـچ نخـی قـادر بـه عبـور از مراحـل تولیـد نخواهـد بـود. یـک روغـن فینیـش ممکـن اسـت در یـک مرحلـه دارای خواص مطلـوب و مناسـبی باشـد و در مرحلـه بعـد مضـر و زیـان آور باشـد. در نتیجـه روغـن فینیش هـای موجـود بـه گونـه ای تهیـه می شـوند کـه نیازهـای مختلـف را جهـت مراحـل مختلـف تولیـد در حـد بینابینـی تامیـن نمایند. به همین دلیل اسـپین فینیشـی وجـود نـدارد کـه بتـوان از آن بـرای انـواع مختلـف الیـاف اسـتفاده نمـود. امروزه تولید الیاف پلی استر فیلامنتی ذوب­ریسی شده که دارای آرایش یافتگی نسبی  هستند یکی از متداول ترین روشهای تولید الیاف و نخ می­باشد و سهم عمده تولیدات بازارهای جهانی و ایران را به خود اختصاص داده‌است. به همین دلیل روغن نخ بیسی اف اسپین فینیش مورد استفاده در فرایند تولید نخ فرش بی سی اف دارای اهمیت گسترده در تولید این الیاف می باشد. باتوجه‌به اینکه صنعت نساجی یکی از صنایع بسیار حساس و مهم است برای خریدن روغن‌های صنعتی نساجی نکات مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را مدنظر قرارداد. روغن‌های نساجی باید دارای تمامی استانداردهای بهداشتی باشند و داشتن کمترین و کوچک‌ترین آلودگی می‌تواند سبب ایجاد حساسیت‌ها و حتی بروز سرطان گردد، این مورد خود می‌‍تواند ضربه‌ای سنگین به این صنعت تولیدی وارد کند، برای این امر باید همواره سعی شود که از روغن نخ بیسی اف‌های کاملا استاندارد که دارای کیفیت عالی می‌باشند استفاده نمود.

روغن نخ بیسی اف - حافظ بافت