advertise

تولیدکنندگان نخ بیسی اف

تولیدکنندگان نخ بیسی اف - حافظ بافت

آشنایی با تولیدکنندگان نخ بیسی اف

در این مقاله قصد داریم تکنولوژی استفاده شده برای تولید نخ بیسی اف توسط یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف را مورد بررسی قرار دهیم. بدین ترتیب باب آشنایی با تولیدکنندگان نخ بیسی اف باز خواهد شد. بخش تولید الیاف مصنوعی یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف به صورت متمرکز بر روی تولید نخ BCF (نخ بی سی اف) و فیلامنت‌های صنعتی فعالیت می‌کند و تجهیزات آن بر اساس تکنولوژی یک شرکت اروپایی بوده که توسط این تولیدکننده نخ بیسی اف مورد بازیابی جدید قرار گرفته است. به طور کلی، حوزه فعالیت یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف دربرگیرنده نخ‌های فرش (بیسی اف) مورداستفاده در فرش خانگی، کفپوش اماکن و همچنین، تولید نخ‌های فنی و صنعتی مصرفی در تایرها، طناب‌ها و تسمه نقاله‌ها است. مجموعه تکنولوژی‌هایی که یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف در آن حرفی برای گفتن دارد و همواره به دنبال ایجاد نوآوری و توسعه است، بخش ماردون‌های اکستروژن و پک‌های ریسندگی برای عملیات حرارتی بر روی پلیمرها، واحدهای خنک‌کننده، پنل‌های کشش و در نهایت، ویندینگ است که برای تولید نخ و فیلامنت‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این رو، یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف ماشین‌آلات متفاوتی را برای تولید نخ‌های بیسی اف طراحی کرده است که عبارت از ماشین‌های مدل ام بیست ، تی بیست دارای نخ خروجی چند رنگ، ام سی و ام چهل تک رنگ در انواع چهار اند سه دو است. در حوزه نخ بیسی اف، جدیدترین نوآوری ماشین‌آلات یک شرکت اروپایی، ماشین اند سه و جدیدترین تکنولوژی، اکوفلکس می‌باشد. یکی دیگر از دستاوردهای جدید این تولیدکننده نخ بیسی اف در خصوص تولید نخ‌های فنی و صنعتی از جنس پلی‌پروپیلن است که موجب شده استحکام آن از شش گرم بر دنیر به نه گرم بر دنیر افزایش یابد. یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف تنها تولیدکننده‌ای است که امکان طراحی و ساخت ماشین‌های دو اند سه و اند چهار به طور همزمان را دارد و مشتری می‌تواند با توجه به نیاز و شرایط خود به ماشین‌آلات با ظرفیت‌های موردنظر دست پیدا کند و از میان دستگاه‌های متنوع، مدل دلخواه خود را انتخاب نماید. سیستم اند دو دارای دو مدل ام بیست و تی بیست است که سیستم‌های کشش به صورت آینه‌ای کنار هم قرار گرفته است. این ماشین‌آلات برای تولید نخ‌های تک رنگ و سه رنگ و پروسه‌های حساس همچون تولید نخ بیسی اف از ضایعات پلی‌استر مناسب است و دارای ظرفیت تبدیل بالاتر از نود و نه درصد مواد به محصول می‌باشند. ماشین‌آلات اند سه یا سه بوبینه دارای مدل ام سی است که قابلیت تولید نخ‌های تک رنگ را دارد و برای عملیات نخ‌کشی، دارای طراحی بسیار انعطاف‌پذیری است که همین امر موجب افزایش سرعت تولید محصول می‌شود.

تولیدکنندگان نخ بیسی اف - حافظ بافت

تولیدکنندگان نخ بیسی اف - حافظ بافت

این نوع ماشین، از آخرین دستاوردهای یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف با جدیدترین نوع ویندر است. ماشین‌آلات اند چهار و یا چهار بوبینه از دیگر نوآوری‌هایی است که امکان تولید نخ مونوفیلامنت را فراهم می‌کند و اگر تغییرات زیادی در رنگ نخ‌ها وجود نداشته باشد، مناسب برای تولید انبوه محصولات است. از این رو، با راندمان بالایی که دارد، قیمت محصول کاهش پیدا می‌کند. در خصوص اجزای ماشین‌آلات می‌توان بیان داشت که اولین قسمت، سیستم تغذیه دستگاه است که به علت برخورداری از مقاومت حرارتی بالا، برای تغذیه پلی‌استر تولیدی در دمای بسیار بالا (بالای صد و پنجاه درجه سانتی‌گراد) مناسب است و می‌تواند عملیات تغذیه آن را به سهولت انجام دهد. همچنین، این سیستم می‌تواند مواد اولیه برای پلی‌آمید و پلی‌استر را همراه با سیستم هوای خشک و یا گاز نیتروژن ارایه گردد. بعد از سیستم تغذیه، به بررسی اکسترودر دستگاه پرداخته می‌شود که اکسترودرهای ساخت یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف مناسب برای انواع پلیمرهای ترموپلاست است و برای هیچ یک از نخ فیلامنت ایرانی، پلی‌استر و پلی‌پروپیلن نیازی به تغییر اکسترودر نیست و راندمان و کیفیت بالا برای انوع پلیمرها ضمانت می‌شود. همانطور که می‌دانید، مهمترین بخش اکسترودر، مارپیچ و یا ماردون آن است و در این نوع، امکان تعویض ماردون از قسمت ابتدایی وجود دارد و اکسترودر می‌تواند هم با وجود زون خنک‌کن و هم بدون آن کار کند. از دیگر امکانات این نوع اکسترودر می‌توان به حرکت مستقیم از جعبه دنده برای اکسترودرهای سایز کوچک و متوسط و همچنین استفاده از چهار موتور که به روش اتصال ماهواره‌ای گشتاور لازم برای اکسترودرهای بزرگ را تامین مینماید اشاره کرد. فیلتر مذاب مورداستفاده در اکسترودر از دیگر اجزای مهم این دستگاه است که به منظور حذف ناخالصی‌های احتمالی در مذاب استفاده از آن برای تولید نخ بیسی اف از پلی‌پروپیلن توصیه می‌شود. این فیلتر به گونه‌ای طراحی شده است که دارای یک ورودی برای تغذیه مذاب و دو خروجی است و این امکان را فراهم می‌کند که هنگام نیاز به تعویض یکی از فیلترها، بدون متوقف کردن فرآیند، پیچ‌های مکانیکی را باز کنند و فیلتر موردنظر را آزاد ‌نمایند تا تعویض شود؛ بدون اینکه، هیچ خللی در فرآیند کل دستگاه به وجود آید. پس از فیلتر، بیم ریسندگی و اسپین پک‌ها وجود دارد که برای مدل‌های تی بیست و ام بیست از اسپینرت‌های دایروی شکل استفاده می‌شود که از پایین بیم ریسندگی امکان تعویض آن وجود دارد.

اسپینرت‌ مدل‌های ام چهل و ام سی مستطیلی شکل است که از بالای بیم ریسندگی تعویض آن امکان‌پذیر است. سیستم هواساز این دستگاه هم متناسب با شرایط محیط و سالن طراحی می‌شود و قابلیت ارائه و تأمین هوای لازم برای سیستم خنک‌کننده را دارد. هر اکسترودر با یک هواساز مستقل می‌تواند کار کند و بسته به شرایط منطقه‌ای که از این دستگاه استفاده می‌شود، به ویژه در مورد نخ‌های پلی‌استر و نخ بی سی اف پلی پروپیلن، ممکن است مجموعه نیاز به چیلر داشته باشد و متناسب با شرایط نصب و سالن هریک از این هواسازها با چیلر یا بدون چیلر طراحی شده‌اند. حال در خصوص سیستم نوین مورداستفاده در ماشین‌های چند رنگ این تولیدکننده نخ بیسی اف می‌توان بیان داشت که سیستم فلکس یک مجموعه کامل برای تفکیک افکت‌های رنگ است که با فراهم آوردن امکان جداسازی رنگ نخ‌ها، دست طراح برای طراحی فرش‌ها را کاملاً باز می‌گذارد. در واقع، این تولیدکننده نخ بیسی اف تنها شرکتی است که می‌تواند این سیستم کارآمد و خلاقانه را ارائه نماید. در این سیستم، برای غلتک‌ها شش خروجی تکسچره، شش خروجی کولینگ درام و شش کانال تکسچرایزینگ وجود دارد که به صورت مجزا مواد از آنها عبور می‌کند و در نهایت، به پروسه فلکس می‌رسد. در سیستم سه رنگ متداول، هر رنگ به تنهایی تولید می‌شود و نهایتاً هم سه رنگ نخ مولتی فیلامنت وجود دارد که در هم پیچیده می‌شود. این امر با سه اکسترودر صورت می‌پذیرد و وارد بیم ریسندگی می‌گردد و قبل از رسیدن به جت تکسچرایزینگ نخ‌ها درهم آمیخته می‌شود. اما در سیستم فلکس اتصال اولیه نخ‌ها پس از عبور از بیم ریسندگی صورت می‌پذیرد تا تکسچرایزینگ به صورت تک رنگ و به تعداد سرنخ‌ها انجام شود و در نهایت، در اتصال آخر است که نخ‌ها درهم آمیخته می‌شوند. در سیستم سه رنگ معمول، نخ خروجی یک نخ پنبه فلامنت است در حالیکه در سیستم فلکس، تفکیک رنگ در نخ خروجی بسیار مطلوب است. همچنین، در تکسچرایزینگِ سیستم‌های سه رنگ معمول، دو خروجی وجود دارد اما، برای سیستم فلکس، تکسچرایزینگ دارای شش خروجی است تا بتواند به تولید نهایی دست یابد. از سوی دیگر، یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف برای تولیدکنندگان کفپوش‌ها و موکت‌های تافتینگ که از ماشین‌آلات سه رنگ معمول استفاده می‌نمایند و تمایل دارند نخی همانند نخ برس مونوفیلامنت بدست آمده از سیستم فلکس داشته باشند، تکنولوژی را با نام اکوفلکس طراحی کرده‌اند که قابل اجرا بر روی ماشین‌آلات سه رنگ معمول است و امکان دستیابی به نخی با افکت های مشابه نخ خروجی از سیستم فلکسی را فراهم می‌آورد.

تولیدکنندگان نخ بیسی اف - حافظ بافت

تولیدکنندگان نخ بیسی اف - حافظ بافت

 دستگاه تولید نخ بیسی اف اند سه مدل ام سی ، دستگاه بسیار قوی و کارآمدی است که تولید نخ هزار وششصد دنیر با سرعت سه هزار و پانصد متر در دقیقه از جمله ویژگی‌های برتر آن است. غلتک‌های بالایی دستگاه باید سرعت بالاتری را داشته باشند تا به سرعت نهایی دست یابند. این ماشین از لحاظ طراحی کاملاً انعطاف‌پذیر است و بر اساس مصرف نهایی، اگر محصول نیاز به کشش بیشتر داشته باشد می‌توانند از غلتک‌های دوتایی استفاده کنند در غیر اینصورت، استفاده از یک غلتک مانعی ندارد. با توجه به اینکه تولید نخ بیسی اف باکیفیت در یکی از تولیدکنندگان نخ بیسی اف حرف اول را می‌زند، از این رو، توجه به فاصله غلتک‌ها و اختلاف سرعت آنها در راستای ایجاد کشش مناسب بر روی کالا از نکات حائز اهمیت است. در واقع، منطقه زون کشش بالا این امکان را فراهم می‌کند که آرایش‌یافتگی پلیمرها به گونه‌ای طراحی شود که بهترین و باکیفیت‌ترین محصول بدست آید. ماشین‌آلات اند چهار و یا چهار بوبینه این قابلیت را دارد که با یک اکسترودر و چهار بوبین نهایی کار می‌کند. همچنین، می‌توانند یک اکسترودر با هشت خروجی و حتی چهار ماشین اند چهار با شانزده خروجی را طراحی نمایند. ظرفیت این اکسترودر بالای پانصد  کیلو در ساعت خواهد بود. در سیستم اند چهار توصیه می‌شود که در هر پوزیشن از یک اکسترودر استفاده شود تا ظرفیت تولید نخ‌های رنگی در میزان کم هم فراهم شود. یکی از اجزای بسیار مهم تکنولوژی تولید نخ بیسی اف غلتک‌های داغ آن است که به صورت خاص و ویژه شرایط ممتازی را ایجاد می‌کند. کلیات این جزء بسیار ساده اما کارآمد است. این غلتک‌ها دو پوسته‌ای می‌باشند و داخل آن، آب مقطر خالص با حجم کم وجود دارد که توسط المنت‌های القایی این غلتک‌ها حرارت می‌بینند و آب بین دو پوسته تبدیل به بخار می‌شود و به دلیل تمایل ذاتی بخار به دمای پایین‌تر، بخار مستقیماً به سمت نخ تمرکز پیدا می‌کند و موجب می‌شود تا با راندمان بسیار بالا حرارت تنها به نخ فرش بی سی اف منتقل شود. با توجه به حضور بخار یک دما با فشار مشخص درون سیلندر، یکنواختی حرارت القایی به سطح نخ قابل دستیابی و دسترسی است. این نکته بسیار مهم است که برای رسیدن به خواص نخ، نیاز داریم که روغن نخ بیسی اف به صورت یکنواخت به سطح نخ برسد و این نوع ماشین‌آلات، امکان حرارت یکسان را فراهم می‌آورد.

سخن پایانی

تکنولوژی جدید حافظ بافت در خصوص ریسندگی نخ بیسی اف است که همانگونه که مستحضر هستید، کلیات و روش ریسندگی نخ بیسی اف تکنولوژی چندان جدیدی نیست و مدل‌های جدید ماشین آلات این نوع نخ که وارد بازار می‌گردد، تنها بر اساس بهینه‌سازی و بهبود همان المان‌های قبلی است؛ همین امر این شرکت را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نخ بیسی اف تبدیل کرده است و امکان تولید پارچه نخ فلامنت را داده است. گروه حافظ بافت تکنولوژی خود را که دارای سابقه قابل توجهی بوده، ارتقا داده و با تکیه به توانایی‌های فنی و سرمایه گذاری قابل توجه در آر اند دی پروژه‌های پژوهشی به منظور اکتساب بازاری -که متعلق به خود میداند- با دست پر برگشته است و همواره قیمت نخ فیلامنت را به روز محاسبه می کند. این شرکت، علاوه بر بهره گیری از دستگاه های پیشرفته و جدید، بهینه سازی روی تمام مدل‌های قدیمی را عملیاتی نموده است. این دستگاه‌ها در حوزه افزایش کیفیت و سرعت تولید در سطح بالایی قرار دارد. امکان استفاده کارآمد تمام خطوط پیشنهادی این شرکت برای راه اندازی با انواع گرانول‌های ترموپلاست اعم از پلی‌پروپیلن، نخ فیلامنت پلی استر و نایلون از نقاط قوت این تکنولوژی است؛ موضوعی که کمتر توسط رقبا مورد توجه قرار گرفته و آنها سابقه کمتری در این رابطه دارند؛ به همین دلیل قیمت نخ فیلامنت پلی استر را خیلی مناسب ارائه میکنیم. هم اکنون تمام ماشین آلات ریسندگی بیسی اف شرکت حافظ بافت ، این قابلیت را دارد که پلیمرهای پلی‌پروپیلن، نخ فیلامنتی و نایلون که عمده پلیمرهای مصرفی در تولید نخ‌های بیسی اف است را، با بالاترین کیفیت و به سادگی تولید نماید. درواقع، این تکنولوژی به دلیل طراحی ویژه‌اش قابل استفاده در تمام ماشین‌آلات این شرکت است، به گونه‌ای که در تمام فاکتورهای مورد نظر مشتریان، دستیابی به بهترین محصول از نظر استحکام، یکنواختی، شفافیت و براقیت و برگشت‌پذیری نخ بی سی اف اصفهان می‌تواند به سهولت حاصل گردد.

تولیدکنندگان نخ بیسی اف - حافظ بافت