advertise

نخ BCF | (نخ بی سی اف)

نخ bcf (نخ بی سی اف) - حافظ بافت

معرفی جامع و کامل نخ BCF

لازمه‌ی ورود به هر موضوعی، شناخت پیدا کردن از آن می باشد. بدون شناخت، پیشبرد اهداف مشکل خواهد بود. در این مقاله بنا داریم به معرفی جامع و کامل نخ BCF بپردازیم به شما بگوییم نخ فیلامنتی چیست.
این بررسی به صورت کاملا پایه‌ای صورت پذیرفته و سیر تحول ساختاری نخ در طول تاریخ و در حوزه صنعت نساجی به صورت کامل تشریح کرده شده است. چانچه دانشجوی رشته های مرتبط با حوزه صنایع نساجی هستید و یا قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارید، این مبحث را تا پایان مورد مطالعه قرار دهید. شرکت حافظ بافت، یکی از بزرگترین تولید کنندگان نخ بی سی اف در ایران بوده و عرضه کننده محصولاتی هم‌چون نخ BCF درجه یک، نخ برگردان، نخ الوان BCF و مستربچ PP با بهترین کیفیت و قیمت می باشد.ارسال نخ بی سی اف به سراسر مقاصد مورد نظر شما امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.


تاریخچه‌ی نخ BCF | از ابتدا تا کنون

از دیرباز تا به امروز، نخ یکی از کاربردی‌ترین آیتم‌هایی بوده که انسان موفق به کشف و استفاده از آن شده است. ساختمان نخ از الیاف طبیعی و مصنوعی که در هم تنیده شده‌اند تشکیل شده. به غیر از صنعت نساجی، نخ در صنایع دیگری هم‌چون صنعت پزشکی نیز کاربرد داشته و به همین سبب یک محصول پر تقاضا در بازار به حساب می‌آید.
شرکت حافظ بافت، با سابقه‌ای نزدیک به یک دهه در تولید نخ BCF، یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان نخ بی سی اف در ایران می‌باشد. پس تا به اینجای کار متوجه شدیم که نخ یا از الیاف طبیعی تشکیل شده و یا از الیاف مصنوعی. اگر این دو مدل با هم ترکیب شوند، گونه‌ای دیگر از نخ تحت عنوان نخ مختلط به‌وجود خواهد آمد.
حال بسته به اینکه در ساختار نخ از چه مدل الیافی استفاده شده باشد، کاربرد نخ نیز متفاوت خواهد شد که در ادامه مقاله نخ BCF به آن اشاره خواهیم کرد.

نخ BCF (نخ بی سی اف) - حافظ بافت

نخ BCF چیست؟

BULK CONTINUOUS FILAMENT مخفف کلمه BCF به معنی نخ فیلامنت پیوسته حجمی از دسته نخهای تولیدی از فرآیند ذوب ریسی با پایه پلیمری پلی پرو پیلن گرید نساجی، ترکیبی از پلیمر PP، رنگدانه های مستربچ PP و روغن اسپین فینیش بوده که حجمی بودن نخ به واسطه دنیر بالا و مینگل (جوش) های منظم نخ، پیوسته بودن به واسطه فرآیند تولید ذوب ریسی نخ BCFبا اعطای نام الیاف بلند به این دسته نخها و تعداد بالای فلامنتهای تک رشته ای به هم پیوسته نخ، چیستی نخ BCF را تشکیل می دهد.


آشنایی با الیاف نخ BCF

همان طور که ذکر شد، نخ از الیاف تشکیل شده است. به آن دست از رشته‌های بلند و البته نازک که به صورت همزمان از دو ویژگی منعطف بودن و استحکام بالا بهره‌مند باشد، الیاف گفته می‌شود. پس هر نوع رشته‌ای که ویژگی‌های ذکر شده در قبل را داشته باشد برای تولید نخ و در نهایت پارچه، به کاربرده خواهد شد.
زمانی که الیاف را زیر میکروسکوپ قرار دهیم و نگاهی جزئی تر به آن داشته باشیم، متوجه خواهیم شد آنچه که الیاف را شکل داده، یک سری مولکول به نام مونومر هستند. از اتصال و به‌هم پیوستن تعداد زیادی از این مونومرها، مولکول‌های بسیار بزرگی به اسم مواد پلیمری تشکل خواهد شد. شرکت حافظ بافت، تمامی الیاف مورد نیاز برای تولید نخ BCF را از بهترین مواد اولیه تامین می‌کند. بسته به اینکه از مواد پلیمری طبیعی یا مصنوعی (قابل تولید توسط انسان) بهره ببریم، الیاف‌ها نیز به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم خواهند شد. دانستن خواص الیاف برای انجام عملیات در صنایع نساجی اهمیت زیادی دارد، یکی از این خصوصیات مهم، طول می‌باشد. طول الیاف در انتخاب نوع ریسندگی اهمیت ویژه‌ای دارد، به همین دلیل الیاف را براساس طولشان به دو دسته تقسیم بندی می‌کنند :
الیاف BCF منقطع :
الیافی مانند پنبه و پشم که به صورت رشته‌های کوتاه و تکه تکه وجود دارند را الیاف منقطع می‌گویند. از آنجا که این الیاف طبیعی هستند، طول همه آنها به یک اندازه نیست. انتخاب نوع ماشین آلات تولید نخ، بر اساس طول الیاف انجام می‌شود. و دسته دوم
الیاف BCF یکسره :
الیافی که طولشان زیاد است و گاه به صدها متر می‌رسد را الیاف یکسره یا فیلامنتی می‌گویند. تنها الیاف طبیعی یکسره ابریشم است. الیاف ساخته شده به دست انسان به صورت فیلامنت تولید می‌شوند، ولی با بریدن و کوتاه کردن به طول دلخواه تبدیل می‌شوند. این مدل الیاف، ساختمان و ساختار نخ BCF را شکل می‌دهند. در ادامه انواع نخ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و دوباره به مبحث الیاف باز خواهیم گشت.


معرفی انواع نخ BCF (بی سی اف)

همان طور که می‌دانید، برای خیاطی و دوخت، با نخ سر و کار داریم. شناخت انواع نخ و کاربردهای آن، به ما کمک خواهد کرد که بهترین و مناسب‌ترین نوع نخ را انتخاب و خریداری کنیم. حافظ بافت، یکی از معتبرترین مراجع فروش نخ BCF در ایران می‌باشد : نخ فلزی؛ گروهی از نخ های تزیینی وجود دارد که معمولا برای تزیینات لباس و گلدوزی از آن ها استفاده می شود. این نخ ها به دلیل ظاهر بسیار براق و مواد اولیه آن که از فلز های نقره ای و طلایی است به نخ نقره، گلابتون، بلورسنت یا فلز معروف هستند.
عمده استفاده از نخ فلز برای کارهای دست است. نخ ابریشمی خود به انواع مختلفی از جمله نخ ابریشمی نازک، ابریشم خام،
ابریشم هندی و ابریشم مصنوعی تقسیم می شود. نخ ابریشم مصنوعی پرکاربردترین نوع آن است که طی مراحل شیمیایی تهیه می شود و براق است. نخ ابریشم مصنوعی بصورت عمامه یا بوبین در بازار موجود است و برای انواع حاشیه دوزی و گلدوزی استفاده می شود. نخ اینترمینگل که در صفحه‌ای مجزا بررسی شده است. نخ قلاب بافی؛ برای انواع دوخت های دستی مانند قلاب بافی، گلدوزی، رودوزی، کاور دوزی، دوخت های تزئینی، رو دوزی کفش، ساخت دستبند و … به کار می رود. این نخ با نام های نخ ابریشم، نخ قلاب بافی، ابریشم نایلون، دوک، قلاب بافی، دوک نایلون، ابریشم قلاب بافی شناخته می شود.
لازم به اشاره است که این مباحث بیشتر برای آشنایی شما عزیزان جمع‌آوری شده و فعالیت اصلی ما، عرضه و پخش نخ BCF می‌باشد. اگر شما نیز قصد تهیه‌ی نخ BCF دارید، کافی است با ما تماس حاصل فرمایید. نخ کوبلن؛ با نام نخ دمسه نیز شناخته می شود. این نخ در قدیم برای کوبلن دوزی استفاده می شد. امروزه برای انواع گلدوزی ها و کارهای تزییناتی از این نخ استفاده می شود. نخ فاستونی؛ این نخ‌ ها دارای ضخامتی بیش از حد معمول هستند و برای تهیه آن ها از موادی مانند پشم، کرک و مخلوط پشم و پلی استر استفاده می شود. نخ فاستونی و پشمی برای برجسته ‌دوزی بر روی پارچه‌ های پشمی و هر نوع پارچه ضخیم دیگر به کار می‌رود. هنگام کار با نخ های ضخیم فاستونی باید مراقب باشید تا باعث کشیدگی و جمع شدگی پارچه نشود. نخ پنبه؛ نخ پنبه یکی از انواع نخ ها است که بیشترین استفاده را در خیاطی دارد.

این نوع نخ از الیاف طبیعی پنبه تهیه می شود و دو مدل شانه شده و شانه نشده آن در بازار به وفور یافت می شود. از این نخ ها به منظور کوک زدن و رویه دوزی استفاده می شود. نخ های قرقره ای معروف در بازار همین نخ های پنبه ای هستند. نخ‌های عمامه‌ای با دوکی، نخ‌هایی ضخیم‌تر از دمسه‌ها (DMC ) هستند. این نخ‌ها معمولاً به صورت یک‌لا مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد و به صورت دوک‌های بزرگ و کوچک و یا کلافی قابل دسترسی است. جنس این نخ‌ها از کتان یا پنبه است و برخی از آنها با الیاف پولیستر ترکیب شده و دارای شماره‌گذاری است. شماره‌گذاری آنها بر اساس رنگ‌بندی و ضخامت نخ‌ها است.
ظریف‌ترین نخ عمامه با شماره‌ی ۱۰ مشخص‌ می‌شود. نخ تابیده؛ دسته اول نخ‌هایی هستند که قدیمی‌تر بوده و از ابتدای زندگی بشر از آن‌ها استفاده می‌شده است. نخ‌های این گروه را می توان به انواع نخ‌های تولید شده از پنبه، کتان و مو و پشم حیوانات که مورد استفاده گسترده‌ای بوده تقسیم کرد. اما به تدریج صنعت و به خصوص صنایع پتروشیمی و صنایع فرآوری مشتقات نفتی دنیا به سمت استفاده از نخ‌های مصنوعی و یا ترکیبی حرکت کرد. در حال حاضر طیف بسیار وسیعی از نخ‌های مصنوعی در بازار وجود دارد که با استفاده از موادی مانند پلی استر یا پلی اتیلن تولید می‌شوند. در کنار آن نخ‌های زیادی هم هستند که ترکیبی از مواد اولیه طبیعی و مواد اولیه مصنوعی یا پلاستیکی تولید شده اند.
به این نخ‌ها در مواردی نخ‌های مخلوط هم می گویند. انواع نخ مانند نخ DMC، نخ ابریشمی‌تابیده، نخ کنفی و کاموایی تنها چند نمونه از انواع نخ‌هایی هستند که در بازار یافت می‌شوند. با توجه به تنوع محصولات در حال حاضر شما می‌توانید در بازار انواع نخ تابیده پلی استری، نخ نایلونی، پلاستیکی و .. را برای خرید پیدا کنید.
در انتخاب انواع نخ تابیده، تنوع بسیار زیادی در وجود دارد.
به همین دلیل نیاز است در ابتدا به نوع کاربری مورد نیاز خود دقت کرده و بر اساس خصوصیات نخ ها نوع مناسب را برای خود انتخاب نمائید . شرکت حافظ بافت، آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما مخاطبان عزیز در خصوص نخ های BCF می باشد. اگر هنوز هم به دنبال پاسخ مناسبی برای سوال " نخ BCF چیست "، می‌گردید، ادامه مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

ویژگی الیاف نخ BCF مورد استفاده در نساجی

چندین ویژگی اولیه برای یک ماده پلیمری جهت ایجاد الیاف مناسب وجود دارد. خواص ویژه الیاف، ارزش و مطلوبیت آنها را در کاربرد نهایی مورد نظر افزایش می‌ دهند، اما ویژگی‌ های لازم برای تولید الیاف ضروری نیستند. این خواص ثانویه شامل خصوصیات جذب رطوبت، مقاومت انعطاف الیاف، مقاومت به ساییدگی، ضخامت و تراکم، براقی، مقاومت شیمیایی، ویژگی‌ های حرارتی و اشتعال پذیری است.
برخی ویژگی‌ های اولیه الیاف نساجی عبارتند از: نسبت طول به عرض الیاف، یکنواختی الیاف، استحکام و انعطاف پذیری الیاف، قابلیت گسستگی و کشسانی الیاف، و انسجام الیاف. چگونه گرما بر خصوصیات الیاف نساجی تأثیر می گذارد؟ گرما به الیاف و پارچه کمک می‌ کند تا کیفیت‌ ویژه‌ ای را در زمان‌ های خاص به دست آورند و در دیگر مواقع نیز می تواند برا آن ها مضر باشد. اما تحت کنترل ویژه، حرارت به الیاف کمک می‌ کند تا ویژگی‌ های زیر را بدست آورند.
درجه حرارت نرم، ذوب و یا تجزیه شدن تمایل الیاف و پارچه به کوچک شدن هنگام گرمای ملایم و یا کشیدگی در گرمای بالا و تحت فشار توانایی پارچه در تنظیم گرما توانایی پارچه در عملکرد صحیح در دماهای بالا در یک زمان خاص و یا استفاده مکرر توانایی پارچه در عملکرد صحیح در دمای اتاق (یا کمی دمای پایین‌ تر) بعد از قرار گرفتن در دمای بالا برای یک دوره زمانی مشخص


تولید نخ BCF ( بی سی اف)

تولید نخ BCF اصلی ترین فعالیت شرکت حافظ بافت می باشد. این شرکت با بهره‌مندی از نیروی انسانی مجرب و کار کشته، موجبات راه اندازی خطوط تولید دیگری را نیز در سر می پروراند. از آن‌جا که نخ BCF یک مدل از انواع نخ‌های پرکاربرد در دنیای نساجی می‌باشد، لذا بررسی پروسه تولید نخ BCF کاملا حائز اهمیت می باشد.
به سبب دست اول بودن مواد اولیه و رعایت نکات حرفه ای در مسیر تولید نخ BCF، حافظ بافت یکی از باکیفیت ترین تولیدکنندگان نخ BCF در ایران می باشد. چنانچه در زمینه خرید نخ BCF، سوالی داشته باشید، همکاران ما آماده پاسخگویی می باشند. در این قسمت از مقاله، مباحث زیرساختی دیگری را مورد بررسی قرار می دهیم. مطالعه‌ی این قسمت، باعث آشنایی بیشتر شما با نخ BCF خواهد شد.

تولید نخ BCF | حافظ بافت

تولید نخ BCF | حافظ بافت

چگونگی تولید نخ BCF | بی سی اف

ابتدا یک بار دیگر تعریف نخ را با هم مرور می کنیم. دانستن این مهم، ما را در مسیر تولید نخ BCF یاری خواهد کرد. همان طور که در قبل اشاره شد، نخ سازه ای بلند و باریکی است که از گردهمایی الیاف در کنار همدیگر شکل گرفته شده است. ویژگی های نخ مشتق از دو عامل می باشد؛ عامل نخست خصوصیات الیاف شکل دهنده آن است به نحوی که می توان بیان کرد نخ خصوصیات الیاف را به ارث می برد و عامل دوم نیز ساختار نخ می باشد.
نخ BCF نیز از قاعده مستثنی نخواهد بود. در نخ های فیلامنتی اجتماعی از الیاف ممتد در کنار یکدیگر را داریم ولی در نخ های منقطع اجتماعی از الیاف کوتاه را داریم که به واسطه ی مکانیزم تاب در کنار همدیگر قرار گرفته اند. الیاف مصنوعی عمدتا به صورت فیلامنتی تولید می شوند و تنها لیف طبیعی که به صورت فیلامنت در طبیعت موجود است ابریشم می باشد؛ بنابراین اگر بخواهیم الیاف طبیعی نظیر پنبه را که جزء دسته ی الیاف کوتاه است با الیاف مصنوعی که عمدتا فیلامنتی هستند با هم مخلوط کنیم بایستی الیاف مصنوعی را در ابعاد الیاف کوتاه برش داده و سپس آن ها را باهم مخلوط کنیم.
ساختار نخ BCF و این که در چه نوع سامانه ی ریسندگی، ریسیده شده باشد برروی ویژگی های فیزیکی و مکانیکی نخ موثر بوده و مسیر تولید نخ بی سی اف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به طورکلی فرایند های ریسندگی به شکل عمده به دو قسم است : ریسندگی شیمیایی و ریسندگی مکانیکی. در ادامه مبحث تولید نخ BCF این دو روش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


انواع روش‌های تولید نخ BCF | مرحله اول

در ریسندگی شیمیایی مواد پلیمری مختلف طی عملیات ریسندگی به فیلامنت تبدیل می شوند، روش های مختلف ریسندگی شیمیایی عبارتند از:
ذوب ریسی که طی آن البیاف ترموپلاست به راحتی در اثر حرارت نرم می شوند و با عبور از سوراخ رشته ساز به صورت رشته های طویل در می آیند، این رشته ها سرد می شوند و تبدیل به لیف می شوند ؛ مثل الیاف پلی استر و نایلون. محلول ریسی که خود به دو دسته خشک ریسی که طی آن پلیمر الیاف در حلال حل و از سوراخ های رشته ساز عبور داده می شود سپس در هوای گرم قرار می گیرد تا حلال از الیاف حذف شود و رشته ها به لیف تبدیل شوند؛ مثل الیاف اکریلیک و ترریسی که در ان الیافی مثل ویسکوز ریون تولید می شوند، قابل تقسیم است.
ریسندگی مکانیکی به فرایندی گفته می شود که طی آن فرایند الیاف کوتاه کنار همدیگر قرار بگیرند و تحت فرایند تاب به یک رشته ی بلند و باریک تبدیل شوند که به آن نخ می گوییم. این روش از ریسندگی، مشابه همان روشی است که طی آن، نخ BCF تولید می شود. پس برای هر چه بیشتر آشنا شدن با روش تولید نخ BCF، این قسمت بیشتر مورد بحث قرار می گیرد. شرکت حافظ بافت، از بهترین و قابل اطمینان ترین متدها برای تولید نخ BCF استفاده می کند. ریسندگی مکانیکی به ریسندگی الیاف منقطع مشهور است. در یک دسته بندی کلی ریسندگی مکانیکی به دو دسته ی سیستم ریسندگی قدیمی یا متداول و سیستم ریسندگی مدرن تقسیم می شوند.

در سیستم قدیمی سامانه ی ریسندگی رینگ و در سیستم مدرن سامانه های چرخانه ای ، جت هوا و اصطکاکی را داریم. این فرایندهای مدرن به بازار آمدند و به صورت تجاری عرضه شدند تا مشکلات سیستم رینگ را برطرف کنند؛ این فرایندها از لحاظ کمیت تولید نسبت به سیستم رینگ برتری دارند اما از نظر کیفیت این برتری وجود ندارد.
حافظ بافت تمامی روش های کاربردی برای تولید نخ BCF را مد نظر قرار می دهد.از نقطه نظر طولی الیافی که در سامانه ی ریسندگی متداول یا رینگ ریسیده و به نخ تبدیل می شوند به دو دسته ی الیاف کوتاه و الیاف بلند تقسیم می شوند که سامانه ی ریسندگی الیاف بلند را سامانه ی ریسندگی پشمی و سامانه ی ریسندگی الیاف کوتاه را سامانه ی ریسندگی پنبه ای می گویند. تولید نخ در سامانه ی ریسندگی مکانیکی: طی این فرایند نخ از الیاف کوتاه که دارای طولی کمتر از ۵۰ میلی متر هستند، تولید می شود ؛ به صورتی که در ابتدا توده ی الیاف کشیده و موازی می شود تا به سازه ای تحت عنوان فتیله تبدیل شود و پس از آن اعمال کشش ادامه پیدا می کند، قطر سازه ی لیفی کم می شود و نهایتا به آن تاب داده می شود تا نخ مورد نظر تولید شود.
این مباحث، مقدمات روش تولید نخ BCF می باشند. توجه داشته باشید که این مطالب، تنها توضیحی مختصر در خصوص روش تولید هستند. شرکت حافظ بافت پیشنهاد می‌کند برای درک هر چه بهتر این مباحث، حداقل یک مرتبه خط تولید نخ بی سی اف را از نزدیک مشاهده کنید.

تولید نخ BCF | مرحله دوم

با ادامه بررسی مسیر و روش تولید نخ های بی سی اف همراه شما هستیم. پس از گذر از مراحل مقدماتی، حال به بررسی موارد کاربردی تر می پردازیم. در ابتدا الیاف پنبه ای که وارد سیستم ریسندگی الیاف کوتاه می شوند دارای مقدار زیادی ضایعات هستند همچنین این الیاف کاملا با همدیگر درگیر می باشند و هیچ گونه آرایش یافتگی ای ندارند، در اولین مرحله بایستی توده ی الیاف به یک سازه ی حاوی الیاف موازی با یکدیگر یا ارایش یافته تبدیل شود، زیرا یکی از عواملی که باعث افزایش استحکام یک لیف می شود این است که زنجیره های بلوری لیف در راستای محور لیف آرایش یافته باشند.
الیافی مثل کولار و کربن الیافی هستند که حداکثر استحکام و مدول را دارند به علت اینکه زنجیره ی پلیمری ان ها کاملا در راستای محور لیف آرایش پیدا کرده است و باعث می شود وقتی که الیاف تحت آزمایش کشش قرار می گیرند ، همه ی انها در تحمل کشش وارده شرکت داشته باشند. اهمیت آرایش یافتگی الیاف و موازی کردن آن ها در ساختار نخ بسیار زیاد است و به همین علت در اولین فرایندهای ریسندگی مکانیکی سعی داریم طی فرایندهایی مثل حلاجی و کاردینگ یک سازه ی موازی و ارایش یافته را به دست آوریم؛ به این سازه عموما فتیله گفته می شود. فتیله سازه ای تشکیل شده از هزاران لیف در سطح مقطع است و این سازه از درگیری الیاف تقریبا آرایش یافته تشکیل می شود.
فتیله استحکام بسیار ناچیزی دارد و استحکام کم آن نیز ناشی از قرار گرفتن تعداد زیادی از الیاف در کنار هم دیگر بدون هیچ تابی می باشد. در ادامه ی فرایند ریسندگی ممکن است با استفاده از ماشینی به اسم ماشین شانه ، این فتیله ها را شانه کنند و در نتیجه فتیله ی شانه شده را خواهیم داشت. حسن فتیله ی شانه شده این است که آرایش یافتگی الیاف در ان بیشتر شده است در نتیجه نخ تولیدی مستحکم تر و با مدول کششی بیشتری خواهد بود. همچنین در طی فرایند ریسندگی الیاف کوتاه در ماشین شانه زنی بعضی از الیاف کوتاه حذف می شوند در نتیجه الیاف بلندتر باقی می مانند که این الیاف بلندتر نخ طویل تر و مستحکم تری را تولید خواهند کرد. به این قسمت بسیار خوب دقت کنید.
اگر می خواهید به خوبی با نحوه تولید نخ BCF آشنا شوید، این نکات کلیدی و طلایی را حتما مد نظر قرار دهید. شرکت حافظ بافت از بزرگترین مراجع تولید نخ های BCF، به تمامی ریزه کاری های این مبحث مسلط می باشد. در فرایند ریسندگی الیاف کوتاه می توانیم برحسب استفاده از ماشین شانه فرایند ریسندگی را به دو دسته کلی نخ کارد شده و نخ شانه شده تقسیم کنیم. نخ هایی که در این دو فرایند تولید می شوند با هم تفاوت های اصلی ای دارند. نخ های شانه شده به واسطه ی این که الیاف صاف و مستقیم تری در ساختارشان وجود دارد و الیاف کوتاه و نپ های ساختارشان حذف شده است

نسبت به نخ های کارد شده صاف و مستقیم تر هستند و از لحاظ کیفی نیز محکم تر و یکنواخت تر خواهند بود. به علاوه چون در طی مرحله ی شانه زنی تعدادی از ماشین آلات به خط ریسندگی معمول اضافه می شوند مصرف انرژی و هزینه ی کارگری افزایش پیدا می کند، همچنین مقداری از الیاف هم در طی فرایند شانه زنی حذف خواهند شود و در مجموع نخ شانه شده قیمت بیشتری نسبت به نخ کارد شده خواهد داشت.
با استفاده از فرایند ریسندگی نخ کارد شده می توانیم تنها نخی با نمره سی انگلیسی تولید کنیم یعنی در این فرایند مخدودیت ظرافت داریم و اگر ظرافت بیشتری برای نخ مدنظرمان باشد حتما بایستی عملیات شانه زنی را داشته باشیم. بررسی نمره نخ، در این قسمت انجام نخواهد شد و در قسمت دیگری از مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. نخ های تولیدی بایستی دارای سی و سه تا صد و بیست لیف در سطح مقطع شان باشند ، در صورتی که ما فتیله ای داریم که میلیون ها لیف در سطح مقطع دارد ؛ پس بایستی تعداد الیاف در سطح مقطع را به تدریج کم کرد. در فرایند بعدی طی عملیات کششی تعداد الیاف در سطح مقطع را کاهش می دهند و فتیله ای که از این مرحله خارج خواهد شد فتیله ی کشش یافته است که قطر آن نسبت به فتیله ی قبلی کم تر شده است. فرایند کاهش الیاف در سطح مقطع تدریجی است، سپس در مرحله ی بعد مجددا تحت کشش تعداد الیاف در سطع مقطع سازه را به صد ها لیف در سطح مقطع تبدیل می کنند و سازه ای تحت عنوان نیمچه نخ تولید خواهد شد. حافظ بافت، تمامی نخ های BCF تولیدی خود را در استانداردترین رنج ممکن تولید و عرضه می کند.
در مرحله ی بعد نیمچه نخ به نخی با سی و سه تا صد و بیست لیف در سطح مقطع تبدیل خواهد شد پس باز هم احتیاج داریم تعداد الیاف در سطح مقطع کم شود یعنی بایستی مجددا کشش اعمال کنیم. در ادامه برای رسیدن به یک نخ مستحکم بایستی مجددا به سازه لیفی تاب بدهیم که این تاب نهایی توسط ماشین تمام تاب یا رینگ به الیاف اعمال می شود. در نتیجه در ریسندگی مکانیکی بایستی سه اصل رعایت شود؛ رعایت این قبیل اصول است که خلوص نخ بی سی اف تولیدی را بالا می برد و این موارد عبارتند از : موازی کردن الیاف، اعمال کشش بر الیاف برای کاستن الیاف در سطح مقطع به صورت تدریجی و اعمال تاب به الیاف برای ایجاد یک سازه ی بسیار محکم. اگر به کیفیت اهمیت می دهید، کافی است روش تولید نخ BCF را مد نظر قرار دهید تا مرغوب ترین نتیجه ی ممکن حاصل شود.
در این مقاله شرکت حافظ بافت، تجربه چندین ساله خود در این زمینه را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید به خوبی با نکات مهم روش تولید آشنا شوید و از آن در مکان مناسب استفاده کنید. اگر سوال و یا ابهامی در این زمینه داشتید، کافی است با ما تماس حاصل فرمایید.


خلاصه چگونگی تولید نخ BCF | بی سی اف

از آن جا که مطالب بالا، کمی طولانی و تخصصی است، در اینجا قصد داریم که روش تولید نخ بی سی اف را به اختصار و به زبانی ساده تر بررسی کنیم. برای راحتی کار، نوع خاصی از تولید نخ مورد بحث قرار گرفته که مقدمه ای بر روش تولید نخ BCF می باشد. ویژگی های منسوج تهیه شده به ویژگی های نخ، و خصوصیات نخ به ویژگی های الیاف مورد استفاده در آن ها مانند گرم بودن (لیف پشم)، وزن سبک (لیف پنبه و ریون)، دوام (مثل لیف نایلون در بافت جوراب) و یا نرمی(مثل الیاف کشمیر) بستگی دارد.
همانطور که مطرح شد تاب نخ با هدف افزایش درگیری الیاف و افزایش استحکام آن ایجاد می شود که در صورتی که جهت تاب از بالا به سمت راست باشد، به آن تاب S و اگر به سمت چپ باشد به آن تاب Z گفته می شود. نخ فیلامنت شامل الیاف بلند پیوسته است که می تواند یا به صورت تابیده و یا صرفا گروهی از الیاف قرار گرفته در کنار یکدیگر باشد. فیلامنت های ضخیم تر عمدتا مصارف صنعتی دارند و در منسوجات کمتر استفاده می شوند. نخ ها ممکن است به صورت رنگ شده یا رنگ نشده (با استفاده از رنگ های طبیعی یا مصنوعی) مورد استفاده قرار گیرند. سه نوع متداول ریسندگی نخ وجود دارد: پنبه، الیاف بلند و پشم. نخ حاصل از الیاف استیپل مصنوعی نیز می تواند با هر یک از روش های گفته شد ریسیده شود. با توجه به اینکه پنبه نسبت به دیگر الیاف پرکاربردتر است، در زیر مراحل تولید نخ پنبه توضیح داده شده است : آماده سازی الیاف: الیاف پنبه به صورت عدل هایی هستند که یا به صورت دستی یا ماشینی باز می شوند. عموما الیاف طبیعی نیاز به تمیز کردن دارند. در صورتی که نیاز به مخلوط کردن الیاف کوتاه باشد، مخلوط کردن می تواند در مرحله ی حلاجی پیش از ورود به کارد یا قبل از کشش انجام شود. کاردینگ: دستگاه کاردینگ از کنار هم قرار گیری چندین غلتک سوزنی تشکیل شده است که کمک می کنند ضایعات از الیاف جدا شده و الیاف با یکدیگر موازی شده و به فتیله تبدیل شوند.
شانه: فرآیند شانه زدن به منظور ارتقاء کیفیت فتیله های کارد استفاده می شود. هم تراز شدن الیاف در اثر فرآیند شانه باعث می شود فتیله های شانه شده درخشش بیشتری نسبت به فتیله های کاردینگ داشته باشند. معمولاً نخ های شانه شده صاف تر، ظریف تر، محکم تر و یکنواخت تر هستند(حذف الیاف کوتاه در فرآیند شانه زدن اتصال الیاف بلندتر در نخ را با سهولت بیشتری فراهم میکند و این امر موجب افزایش استحکام میشود) کشش: قسمت کشش از چندین غلتک که با فاصله ای متناسب با طول الیاف از یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است. در این مرحله غلتک های عقبی سرعتی کمتر از غلتک های جلویی دارند و بنابراین فتیلیه ی تغذیه شده به دستگاه در طول این ماشین باریکتر می شوند. یکی از نکات جالب در این رابطه مربوط می شود به موضوع عدم خطرناک بودن این نمونه نخ برای انواع گیاهان آپارتمانی. تحقیقات در شهر اصفهان نشان داده است که انواع گل و گیاه آپارتمانی در اصفهان مانند نخل شامادورا به هنگام تولید نخ بی سی اف با هیچ مشکلی مواجه نشده اند و نتیجه این است که ضرری برای این نمونه گیاهان زیبا نخواهد داشت.
در نظر داشته باشید تمامی نخ های BCF تولید شده توسط شرکت حافظ بافت، تحت بهترین شرایط ممکن و زیر نظر نیروهای متخصص صورت می پذیرد و به همین دلیل به شما توصیه می کنیم اگر قصد تهیه ی نخ BCF دارید، حتما از ما استعلام بگیرید.

خرید نخ BCF با بهترین قیمت

برای استعلام قیمت نخ BCF از مجموعه تخصصی حافظ بافت کلیک نمائید.

تولید نخ BCF - حافظ بافت

ویژگی های نخ BCF خوب

به نسبت فشار (بار) لازم برای شکستن یک نمونه به تراکم خطی آن نمونه قوام گفته می شود. از نظر آماری؛ قوام (استحکام) = فشار (بار) لازم برای شکستن نمونه / تراکم خطی واحد نمونه است. قوام از طریق این واحدها بیان می شود: gm/denier، gm/Tex، N/Tex، CN/Tex و غیره. معیار ازدیاد طول لازم تا پارگی منسوجات، یک معیار با ارزش در صنعت نساجی محسوب می شود. این معیار ممکن است به صورت درصدی واقعی از افزایش طول بیان گردد و غالباً به عنوان ازدیاد طول تا پارگی نام گذاری می شود. از نظر آماری؛ ازدیاد طول تا پارگی (%) = (دراز شدگی در نقطه شکست / طول اصلی) × ۱۰۰ است.
کار لازم برای پارگی به عنوان انرژی لازم برای شکستن (پارگی) یک ماده یا کار کلی انجام شده برای شکستن (پارگی) آن ماده تعریف می شود. واحد آن هم ژول (J) است. تانژانت زاویه بین منحنی اولیه و محور افقی است و معادل نسبت تنش به کرنش می باشد. در علوم مهندسی به این نسبت مدول یانگ و در علم نساجی به این نسبت مدول یانگ اولیه گفته می شود. نسبت کار لازم برای پاره شدن به نیروی گسیختگی یک محصول و افزایش طول تحت حداکثر بار وارده تا حد پارگی به ضریب کار معروف است. نسبت بین کار بازگشتی در دوره بازیابی و کل کار انجام شده در کشش کلی، بازیابی کار نامیده می شود. توان بازیابی از یک شرایط کششی خاص، به بازیابی الاستیک معروف است. بازیابی الاستیک به کشش، ساختار الیاف، انواع پیوندهای مولکولی و بلوری الیاف بستگی دارد. توان بازیابی از یک حالت کششی مشخص به عنوان بازیابی الاستیک شناخته می شود.
بازیابی الاستیک به انواع کشش، ساختار الیاف و انواع پیوندهای مولکولی و بلوری الیاف وابسته است. نقطه ای است که الیاف قبل از آن دچار تغییر شکل الاستیک و بعد از آن دچار تغییر شکل پلاستیک می شوند. تنش در نقطه تسلیم به تنش تسلیم معروف است. مقدار کرنش در نقطه تسلیم به عنوان کرنش در نقطه تسلیم شناخته می شود. میزان باری (فشار) که برای از هم گسیختگی یک نمونه لازم است به نیروی پارگی معروف است. وقتی فشاری بر روی مواد منسوج اعمال می شود کرنش سریعاً اتفاق می افتد، اما بعد از آن کرنش با گذشت زمان کم می شود. به این رفتار مواد الاستیسیته تاخیری یا خزش گفته می شود.


دستگاه نخ BCF

طبیعی است که برای راه اندازی خط تولید نخ، به دستگاه نخ BCF نیاز داریم. از آنجا که می خواهیم به صورت کامل این قضیه را مورد وارسی قرار دهیم، قصد داریم مراحل راه اندازی کارخانه BCF را بیان کنیم. شرکت حافظ بافت، صاحب یکی از مجهزترین کارخانه های نخ BCF بوده و از بهترین دستگاه نخ BCF در خط تولید خود خود بهره می برد. ما به شما صفر تا صد راه اندازی کارخانه را آموزش می دهیم و در خلال همین مبحث به موضوع دستگاه نخ BCF نیز اشاره خواهیم کرد.
چنانچه پیرامون مسائل مطرح شده سوالی ذهن شما را درگیرد کرد، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید. چنانچه در نظر دارید وارد این عرصه شوید، لازم است به صورت کامل با دستگاه نخ BCF آشنا شوید و راه کار کردن با آن را فراگیرید. تولید نخ و صنعت نساجی پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به گذشته داشته است.
کارخانه‌های تولید نخ علاوه بر این‌که سهم بزرگی در اقتصاد یک کشور دارند می‌توانند بسیار پرسود بوده و بازده بالایی داشته باشند. یک کارخانه تولید نخ باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند هم نخ‌های باکیفیت و مرغوب تولید کند و هم سود کافی داشته باشد. برای مثال نوع دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در کارخانه‌های تولید نخ استفاده می‌شوند اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل صاحبان هر کارخانه‌ی تولید نخ باید چه ازلحاظ تهیه مواد اولیه و چه ازنظر خرید دستگاه، بهترین و باکیفیت‌ترین نوع را انتخاب کنند. حافظ بافت بهترین مشاوره ها را در زمینه دستگاه نخ BCF به شما خواهد داد.


دستگاه نخ BCF - حافظ بافت

راه اندازی کارخانه تولید نخ BCF | گام اول

شما قبل از هرگونه اقدام و سرمایه‌گذاری ابتدا باید مشخص کنید که بازار هدفتان چیست؟ یعنی می‌خواهید بر روی چه قسمتی از بازار تولید نخ سرمایه‌گذاری کنید. همان‌طور که می‌دانید نخ‌ها انواع مختلفی دارند و از الیاف متنوعی ساخته می‌شوند.
اما به‌طورکلی دو نوع نخ در بازار وجود دارد. نخ‌هایی که از الیاف طبیعی تهیه می‌شوند و نخ‌های مصنوعی که ساخته دست بشر هستند. بنابراین اگر بازار هدفتان تولید و عرضه نخ‌های طبیعی باشد به یک ‌سری اقدامات نیاز دارد و اگر می‌خواهید نخ‌های مصنوعی تولید کنید پیش‌زمینه دیگری نیاز دارد. بعد از مشخص کردن این موضوع باید سرمایه‌گذارانی برای خود پیدا کنید. زمانی که قرار است یک کارخانه راه‌اندازی شود و حتی برای پارچه عمده باید یک یا چند سرمایه‌گذار مسائل مالی را بر عهده بگیرند.
بنابراین برای این‌که بتوانید یک کارخانه تولید نخ بزرگ با راندمان بالا احداث کنید باید از چند سرمایه‌گذار دعوت به همکاری کنید. سرمایه‌گذاران می‌توانند در احداث کارخانه، تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به شما کمک بسیاری کنند. زمانی که با سرمایه‌گذاران خود قرارداد بستید نوبت به احداث کارخانه می‌رسد.

دستگاه نخ BCF - حافظ بافت

راه اندازی کارخانه تولید نخ BCF | گام دوم

زمانی که سرمایه‌گذاران پای ‌کار آمدند بهتر است با در نظر گرفتن سرمایه‌ موجود محل مناسبی را برای راه‌اندازی کارخانه انتخاب کنید. تا جایی که ممکن است کارخانه باید نزدیک به جاده اصلی احداث شود تا در هنگام حمل‌ونقل مواد اولیه یا تولیدات نهایی مشکلی ایجاد نشود. این نکته ‌قابل‌ذکر است که حداقل مساحت موردنیاز برای احداث کارخانه تولید نخ باید ۱۰ هزار مترمربع باشد. پس‌ازآن باید کارگرانی را برای کار در کارخانه استخدام کنید.
برای این کار بهتر است از کارگران متخصص در زمینه تولید نخ کمک بگیرید. در ابتدای فعالیت خود به حداقل ۳۰ نفر کارگر معمولی و متخصص احتیاج دارید. همچنین برای بهبود عملکرد و بالا بردن بازده کارخانه باید از چند مهندس زبده در این کار و کسب مشورت و راهنمایی بگیرید. بعد از اتمام این مرحله به سراغ تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌های لازم و ضروری بروید.

دستگاه نخ BCF - حافظ بافت

راه اندازی کارخانه تولید نخ BCF | گام سوم

با توجه به بازار هدفی که برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردید باید برای تهیه مواد اولیه و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات اقدام کنید. برای مثال اگر می‌خواهید تولیدکننده‌ی نخ‌های طبیعی باشید باید الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه یا ابریشم را از فروشنده‌های معتبر که مواد اولیه مرغوبی در اختیار دارند، خریداری کنید. در مقابل برای تولید نخ‌های مصنوعی باید مواد شیمیایی لازم برای این کار را تهیه کنید. همان‌طور که می‌دانید در ابتدا باید الیاف پاک‌سازی شوند پس باید دستگاه‌های مربوط به پاک‌سازی الیاف را تهیه کنید. بعدازآن باید دستگاه‌های کاردینگ خریداری شود تا الیاف شسته شده به‌وسیله آن یکدست شوند.
این دستگاه‌ها الیاف را به رشته‌های‎ ضخیم تبدیل می‌کند که به آن فتیله می‌گویند. سپس به دستگاه چندلا کنی احتیاج است تا فتیله‌های به‌دست‌آمده را به رشته‌های صاف و موازی تبدیل کند. کیفیت این دستگاه به‌طور مستقیم بر کیفیت نخ تاثیر می‌گذارد. برای بهبود کیفیت نخ بهتر است از دستگاه‌های شانه‌زنی هم بهره بگیرید. همچنین لازم است برای ایجاد کشش در نخ کارخانه مجهز به ماشین فلایر شده باشد.
در آخر نیز باید دستگاه‌های مربوط به تاباندن نخ را خریداری کنید. گفته می‌شود ماشین روتور برای این کار مناسب است. برای خرید مواد اولیه و دستگاه‌های موردنیاز حداقل باید ۱۲ میلیارد سرمایه در اختیار داشته باشید. (این عدد در طول زمان تغییر خواهد کرد)

راه اندازی کارخانه تولید نخ BCF | بررسی یک مثال موردی

نخ پلاستیک یا نخ بسته بندی، نخی از جنس مواد پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا بازیافت شده ی محصوالت پلی اتیلنیا پلی پروپیلن که به گرانول تبدیل شده است. به منظور بسته بندی استفاده می شود. تولید این نخ به روش ذوب ریسی است.
مواد اولیه به همراه مستربچ یا گرانول رنگی درون مخزن اکسترودر قرارمیگیرد سپس با استفاده از ماردون مواد با هم ترکیب شده و توسط المنت در چند مرحله به صورت مواد ذوب شده حاصل می شود. پس از خارج شدن مواد سیال( خمیری شکل) از اکسترودر بسته به نوع دستگاه دو مرحله ی تولید در پیش روقرار دارد. در نوع اول به منظور خنک سازی مواد و یک دست شدن ماده یسیال( به مانند دیگر محصوالت پلاستیکی) توسط یک پمپ هوامواد به صورت یک لوله ی ممتد توخالی حرکتی عمودی به سمت باال دارد. پس از عبور از چند مرحله ی کش و قوس توسط تیغه های برشبریده می شود و توسط دستگاه های جمع کن دور یک دوک یا دور سیلندر دستگاه جمع می شوند. در نوع دوم مواد پس از خارج شدن از اکسترودر از خروجی هاییدوشی شکل که سایزهایی از دو الی بیست میلی متر دارد که بسته به نوع نخ پلاستیکی وارد ستخر طولی آب سرد یا گرم می شوند.
پس از شکل گرفتن با استفاده از دستگاه جمع کن نخ پلاستیکی به صورت دوک در آمده و در صورت درخواست مشتری بااستفاده از دستگاه تابیده، یک رشته نخ یا دو رشته نخ را به همدیگر می تابند.


راه اندازی کارخانه نخ BCF : گام پایانی

در این مرحله باید مواد اولیه و ماشین‌آلات خریداری‌شده را به کارخانه منتقل کرد تا به‌طورجدی کار تولید نخ شروع شود. برای انجام هریک از مراحل گفته‌شده حتما با افرادی که در این زمینه فعالیت دارند صحبت کنید تا تجربیاتشان را در اختیار شما بگذارند.
به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری موفق‌تری پیش ‌روی خود خواهید داشت و می‌توانید به‌زودی به جمع تولیدکنندگان برتر صنعت تولید نخ بپیوندید. حافظ بافت، آروزی موفقیت در این مسیر خطیر برای شما عزیزان دارد. ما آماده‌ایم تا تجربیات گران‌‌بهای خود را در اختیارتان قرار دهیم.

نخ BCF پلی استر - حافظ بافت

نخ BCF پلی استر

کاربرد نخ BCF پلی استر در صنعت تولید فرش های ماشینی می باشد. اگر از نخ BCF پلی استر در تولید فرش ماشینی بهره ببرید، محصول که در نهایت تولید خواهد شد، پرزی نخواهد داشت و به مراتب از فرش های اکریلیک مرغوب تر خواهد شد. چرا که فیلامنت های پیوسته نخ ساچ امکان خارج شدن از تار و پود فرش را نخواهند داشت.
نخ بی سی اف پلی استر ساچ دارای حجم بالایی بوده و از لحاظ پرکنندگی ایده آل می باشد و خاصیت فنری و برگشت پذیری آن مشابه اکریلیک می باشد. لذا نخ ساچ بهترین جایگزین از لحاظ کیفیت و قیمت برای نخهای ریسیده اکریلیکی و یا نخ های پشم در تولید کفپوش ها نظیر فرش های ماشینی و موکت های تافتینگ خواهد بود. در این قسمت، با انواع نخ هایی که در تولید فرش به کار گرفته می شود آشنا خواهیم شد. حافظ بافت، یکی از موفق ترین عرضه کنندگان خ BCF پلی استر در ایران می باشد. برای سادگی کار خوانندگان عزیز، این قسمت نیز همانند سایر قسمت های قبلی مقاله، به صورت گام به گام مطرح شده است.


آشنایی با پرمصرف‌ترین نخ فرش BCF

اکریلیک ویژگی‌هایی شبیه به پشم دارد و در برابر رطوبت و کپک مقاوم است. معمولاً در بافت‌های مخملی و حلقوی به‌کار می‌رود و در تولید کف‌پوش حمام و قالیچه‌های کوچک کاربرد دارد. الیاف آکریلیک را پشم مصنوعی یا پشم هنری هم می‌نامند چون پلیمری بشرساخته است. اکریلیک خصوصیاتی شبیه به پشم دارد و در عین حال قیمت آن نسبت به پشم بسیار ارزان‌تر است. کف‌پوش آکریلیک در برابر الکتریسیته ساکن، رطوبت، کپک، رنگ‌پریدگی، کوبیدگی، لکه و آفتاب مقاوم است.
با این وجود، اکریلیک برای فضاهایی که رفت‌وآمد زیادی داشته باشند مناسب نیست چون در مقایسه با سایر الیاف قابلیت برگشت‌پذیری کمتری دارد. اکریلیک از آکریلونیتریل که یک فرآورده پتروشیمی است تولید می‌شود. اکریلونیتریل معمولاً با مقادیر کمی از مواد شیمیایی دیگر ترکیب می‌شود تا امکان جذب رنگدانه در لیف افزایش یابد. الیاف اکریلیک را هم به‌صورت ترریسی و هم به‌صورت خشک‌ریسی می‌توان تولید کرد. الیاف اکریلیک به‌شکل نخ ریسیده‌شده یا به‌شکل نوار (تاو) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
الیاف اکریلیک را می‌توان با توجه به مصارف نهایی به‌گونه‌ای اصلاح کرد که برخی ویژگی‌ها را داشته باشد. یکی از ویژگی‌هایی که اکریلیک را نسبت به سایر الیاف متمایز می‌کند سطح نایکنواخت آن است که حتی درصورت استفاده از رشته‌سازهای کاملا دایره‌ای شکل نیز باقی می‌ماند.

نخ BCF پلی استر - حافظ بافت

فرشهای ماشینی با استفاده از پود، تار و ریشه ساخته میشوند که در ادامه به بررسی دقیق آن میپردازیم. نخ پود به نخی گفنه میشود که با استفاده از آن پرز ها یا ریشه های فرش را محکم در سر جای خود ثابت میکنند نخ پود به صورت افقی وارد قالی میشود و با استفاده از شانه به فرش کوبیده میشود نخ پود میتواند از پنبه و همینطور از جوت باشد.
نخ تار بیشتر از ترکیب پنبه با پلی استر ساخته میشود کیفیت این نخ عامل مهمی است که میتواند در دوام فرش ، موثر باشد از این جنس نخ تار بیشتر در فرش های آکریلیک استفاده میشود. ریشه فرش ، همان نخ های رنگی هستند که با کنار هم قرار گرفتن ان ها فرش تشکیل میشوند و ریشه های آن هستند که فرش را میشازند و میتوان به آنها طره و نقشه داد. از نخ ATY هم در بافت فرش استفاده کرد.

سفارش نخ BCF تک به قیمت عمده

حافظ بافت با درنظر گرفتن بهترین کیفیت، مناسب ترین قیمت را عرضه می نماید . جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش نخ BCF با ما تماس بگیرید.

نخ BCF پلی استر - حافظ بافت

به طور کلی از انواع نخ فرش مانند پلی استر ریسیده و فیلامنت (یکسره)، اکریلیک و پلی پروپیلن به طور وسیع جهت تولید فرش ماشینی استفاده می شود در ادامه اقدام به ارائه اطلاعات جزئی تر در زمینه خواص و ویژگی های انواع نخ مصرفی در فرش ماشینی گردیده است. الیاف پلی استر برای اولین بار توسط آقای کاروترز در سال ۱۹۲۸ تولید گردید. از جمله خواص بارز پلی استر در آن زمان می توان به مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت اشاره نمود از سال ۱۹۲۸ به بعد تحقیقات و مطالعات وسیعی در زمینه بهبود خواص الیاف پلی استر صورت گرفته که دارای تاثیر بسزا در بهبود خواص الیاف پلی استر بود.
الیاف پلی‌استر به‌خاطر زیردست بسیار نرمی که در بافت‌های دارای ساختار کات پایل (خاب برش‌خورده) ضخیم دارند، مورد توجه هستند. این الیاف به‌سادگی تمیز شده و در برابر لکه‌های محلول در آب مقاومت خوبی دارند. خاب کف‌پوش پلی‌استر نیز همانند سایر الیاف مصنوعی در محل‌های پر رفت و آمد برگشت‌پذیری خوبی ندارد. پلی استر پلیمری زیبا، مقاوم در برابر سایش و با شستشوی آسان است. کف‌پوش‌های پلی استر نسبت به پشم و نایلون ارزان‌تر است.
پلی استر به عنوان نوعی ماده پلیمری متشکل از واحد های مونومری تحت عنوان اتیلن ترفتالات بوده که جهت تولید آن از پروسه پلیمریزاسیون تراکمی اسید ترفتالیک و اتیلن گلایکول استفاده می شود. ماده پلیمری حاصله به صورت چیپس و یا گرانول جهت تولید فیلامنت پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد.


بطور کلی از روش های ذوب ریسی جهت تبدیل چیپس و یا گرانول پلی اتیلن ترفتالات به فیلامنت پلی استر استفاده می شود . در ابتدای پروسه چیپس PET تحت حرارت به صورت مذاب در آمده ، در ادامه مذاب پلیمری از اسپینرت یا ریسنده عبور نموده و تحت جریانات هوای سرد مذاب پلیمری به صورت جامد در می آید . در ادامه پروسه کششی بر روی فیلامنت اعمال شده ، فیلامنت های حاصله به دور بوبین پیچیده می شوند . بسته به میزان سرعت ریسندگی یا ذوب ریسی و میزان کشش اعمالی می توان انواع مختلف فیلامنت پلی استر را تهیه نموده که به این ترتیب می باشد : POY یا نخ های دارای آرایش یافتگی جزئی: سرعت ذوب ریسی در حدود ۵۰۰۰min/m و یا کمتر از آن می باشد. FOY و یا نخ های دارای آرایش یافتگی کامل: سرعت ذوب ریسی بیشتر از ۷۰۰۰min/m است. FDY یا نخ دارای آرایش یافتگی کامل کشیده شده: در این موارد سزعت ریسندگی بالاتر از ۷۰۰۰min/m بوده و در حین ذوب ریس نخ نخ تحت کشش می باشد.
این نوع نخ عموما دارای براقیت بیشتری در قیاس با نخ های فیلامنت POY،LOY و FOY می باشد. LOY و یا نخ دارای آریش یافتگی پائین: سرعت ذوب ریسی کمتراز m/min ۳۰۰۰است. از جمله خواص و ویژگی های بارز پلی استر می توان به این موارد اشاره کرد : عدم پرزدهی، عدم حساسیت زایی، فاقد ضرر بر سلامت، پایداری بالاتحت شرایط اسیدی، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، براقیت، ثبات شستشویی بالا، ثبات نوری بالا، ثبات سایشی بالا، نرمی و لطافت (زیر دست مطلوب)، عدم رشد قارچ و باکتری الیاف پلی استر ( استیپل – فیلامنت) بیشترین سهم را در تولید الیاف مصنوعی با سهمی معادل ۴۱ میلیون تن به خود اختصاص داده و الیاف نایلون و پروپیلن در رده های بعدی قرار دارند. بر اساس آمار ارائه شده ؛ در سال ۲۰۱۲ تولید فیلامنت پلی استر با افزایش ۹/۱ درصدی به ۲۷/۳ میلیون تن در سال رسیده که این نیز خود حاکی از رشد مداوم متوسط ۸/۶ درصدی در تولید این نوع فیلامنت در هفت سال اخیر می باشد. چین به عنوان عمده تولید کننده فیلامنت پلی استر در دنیا به شمار می رود. از جمله عمده مصارف فیلامنت پلی استر می توان به صنایع فرش ماشینی ومنسوجات نساجی اشاره نمود.

نخ BCF پلی استر - حافظ بافت
نخ فرش BCF - حافظ بافت

نخ فرش BCF

نخ استیپل و نخ فرش BCF اصطلاحاتی هستند که به احتمال زیاد هنگام خرید فرش یا فرش با آن مواجه می شوند. اگر کسی از معنای این عبارات بی اطلاع باشد، می تواند منجر به عدم اطمینان زیادی در هنگام خرید فرش یا موکت شود. دانستن نوع الیاف مورد استفاده برای ساخت فرش یا فرش بسیار مهم است، زیرا می تواند عاملی حیاتی در تصمیم گیری برای خرید باشد.
علاوه بر این، فیلامنت و فرآیند ساخت می تواند نشان دهنده کیفیت فرش یا فرش، دوام آن و موارد دیگر باشد. الیاف مورد استفاده برای تولید فرش و موکت را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: نخ های رشته ای پیوسته استیپل و حجیم (نخ های BCF). نخ های استیپل در طول های کوتاه تولید می شوند و سپس به هم می پیچند و به هم می چرخانند تا نخ های بلندی از نخ را تشکیل دهند که به فرش تبدیل می شوند. نخ‌های فرش BCF در واقع رشته‌های بلندی از الیاف هستند که برای تشکیل دسته‌های پیوسته الیاف به هم متصل می‌شوند. نخ پلی استر و نایلون به دو صورت استیپل و نخ BCF تولید می شود. الفین به طور کلی فقط در BCF تولید می شود. در حالی که پنبه و پشم ذاتا الیاف استیپل هستند.
مردم معمولاً متوجه می شوند که پس از جاروبرقی فرش تازه نصب شده که با استفاده از الیاف اصلی تولید شده است، کیسه جاروبرقی با الیاف کوتاه پر می شود. با این حال، مقدار الیاف شل با هر بار جاروبرقی بعدی کاهش می‌یابد و در نهایت با ریختن تمام رشته‌های شل ناپدید می‌شود. فرش‌های تولید شده از نخ فرش BCF، الیاف شل را مانند الیافی که از نخ اصلی ساخته می‌شوند، از بین نمی‌برند. این به این دلیل است که نخ فرش BCF از رشته های پیوسته الیاف ساخته شده است.


چگونه بین نخ های BFC و Staple یکی را انتخاب کنیم؟

این سوال که آیا الیاف استیپل بهتر از الیاف BCF مانند نخ پلی استر BCF است، به محصول نهایی مورد نظر و هدف آن بستگی دارد. هر دو نوع نخ در کیفیت های مختلفی موجود هستند، بنابراین نمی توان گفت که یکی از آنها کاملاً بهتر از دیگری است. با این حال، در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به انتخاب بین الیاف BCF و نخ های استیپل کمک کند، BCF به طور کلی مقاومت بالاتری در برابر کشیدن دارد و در خانه ها، به خصوص با کودکان و حیوانات خانگی ترجیح داده می شود.
BCF عموماً درخشندگی بیشتری نسبت به نخ اصلی نشان می دهد. نخ استیپل یکنواخت تر از BCF است، از این رو گزینه خوبی برای فرش های تک رنگ است. با این حال، BCF در بسیاری از محصولات چند رنگ و نوارهای بسیار پیچ خورده موجود است که آن را برای فرش هایی با یکنواختی کمتر و طرح های براق تر مناسب تر می کند. BCF برای ایجاد فرش های کم وزن استفاده می شود، اما به دلیل درخشندگی محصول حجیم تر به نظر می رسد.
منسوجات ساخته شده از نخ BCF عموماً تارهای شل استفاده نمی شود و در نیتجه مقاومت و استحکام بیشتری دارند و درخشندگی بالاتری نسبت به فرش‌های ساخته شده از نخ استیپل دارند. با این حال، قبل از خرید ، باید نیازها و ترجیحاتمان را به صورت مطلوبی را ارزیابی کنیم. به گواه مشتریان، شرکت حافظ بافت، بهترین مشاوره ها در زمینه BCF را به مخاطبان خود می دهد.


نخ فرش BCF - حافظ بافت

کیفیت نخ های BFC و Staple

کمتر هزینه کردن، لزوماً به این معنی نیست که فیبر اصلی کیفیت پایین‌تری نسبت به BCF دارد. در واقع، استیپل در بسیاری از محصولات درجه یک به دلیل یکنواختی ترجیح داده می شود. هر دو نوع فیبر در کیفیت های مختلف موجود هستند، بنابراین یکی از آنها کاملاً بهتر از دیگری نیست.
بستگی به محصول نهایی مورد نظر دارد. همانطور که گفته شد، اگر دو محصول را با هم مقایسه می‌کنید که از هر جنبه با هم برابر هستند، اما یکی BCF و دیگری با ساختار استیپل بود، ممکن است بخواهید BCF را انتخاب کنید زیرا مقاومت بالاتری در برابر کشیدن دارد (مخصوصاً با حیوانات خانگی). این بدان معنا نیست که شما باید از فرشی که دوست دارید صرفاً به دلیل اینکه نخ کار شده در آن بی سی اف نیست، دوری کنید.

نخ فرش BCF - حافظ بافت

سایر نخ های BCF کار شده در فرش و مزایا و معایب آن ها

الیاف پلی پروپیلن به عنوان نوعی الیاف مصنوعی متشکل از واحدهای مونومری تکرار شونده بر پایه پروپیلن می باشد. از این نوع الیاف به صورت فیلامنت و یا بی سی اف (BCF) در مصارف مختلف مانند فرش ماشینی استفاده می شود. الیاف پروپیلن عموما فاقد ثبات کافی در برابر اشعه ماورا بتفش بوده و تحت تاثیر نور خورشید تخریب می شوند. از روش های ذوب ریس جهت تهیه نخ پروپیلن از ماده پلیمری پلی پروپیلن استفاده می گردد.
پلی‌پروپیلن استحکام بالایی دارد، در برابر سایش و لکه‌های دایمی مقاوم بوده و به‌راحتی شسته می‌شود. رنگرزی این الیاف با استفاده از رنگدانه‌های پلیمری در مرحله ذوب‌ریسی انجام می‌شود. در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم است و به‌دلیل مقاومت در برابر رطوبت و کپک، برای استفاده در سطوح داخلی و خارجی مناسب است. از الیاف PP برای تولید چمن مصنوعی برای سطوح ورزشی و در خانه برای اتاق پاسیو و بازی استفاده می‌شود. کف‌پوش‌های پلی‌پروپیلنی بعد از نایلون در رتبه دوم از لحاظ حجم فروش تجاری قرار می‌گیرند. ثبات رنگی آنها زیاد بوده و در مجاورت سفید‌کننده و کلر ثبات رنگی خود را حفظ می‌کند. در برابر رطوبت و کپک مقاوم است. شاید حتی در انواع پشم سنگ هم قابل استفاده باشد. با این وجود، بسته به نوع خاب، برگشت‌پذیری خود را می‌تواند به‌راحتی از دست بدهد. چمن مصنوعی با استفاده از تکنولوژی بافت تافتینگ، یکی از کاربردهای متداول این الیاف است. (در تکنولوژی تافتینگ، خاب کف‌پوش به‌صورت حلقه‌ای است و خاب برش نمی‌خورد) ویژگی‌های PP ماده تشکیل دهنده آنها مونومر پلی‌پروپلین، اتیلن یا سایر واحدهای اولفینی است. به شکل BCF یا نخ استیپل قابل عرضه است . به‌صورت خودرنگ فروخته می‌شوند . مناسب برای کف‌پوش‌های مورد استفاده در فضای باز .مزایا و معایب الیاف پلی‌پروپیلن . تولید خودرنگ . حجم و پوشش مناسب . مقاومت در برابر سایش . مقاوم در برابر لکه و قابل شستشو با سفیدکننده . الکتریسیته ساکن اندک . قیمت مناسب . مقاوم در برابر رنگ‌پریدگی . انعطاف‌پذیری کم . درجه مقاومت در برابر اشتعال معمولاً پایین‌تر از نایلون است . کف‌پوش از جنس نایلون .کف‌پوش‌های نایلونی بسیار مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار دارد (که حدود ۹۰٪ کف‌پوش‌های خانگی و ۶۵٪ از کل مصرف کف‌پوش را به خود اختصاص می‌دهد). این نوع کف‌پوش‌ها برای مکان‌هایی که عبور و مرور زیادی دارند گزینه خوبی است چون بسیار بادوام و برگشت‌پذیر است، ارتفاع خاب آن حفظ می‌شود و در برابر گردوخاک، لکه‌ و کپک مقاوم است.
ثبات شستشویی الیاف نایلون که پس از ریسندگی رنگ می‌شوند بالاست. بعضی از کف‌پوش‌های نایلونی با نور خورشید دچار رنگ‌پریدگی و فرسایش می‌شوند. الیاف نایلون می‌تواند به‌صورت الیاف بلند (فیلامنت) یا الیاف کوتاه ریسیده‌شده (اسپان) تولید شوند. احتمال پرزدهی و بازشدن نخ‌های فیلامنتی کمتر است. . ویژگی‌های نایلون .نایلون، نوعی پلیمر بشرساخته و متشکل از مولکول‌های پلی‌آمید با زنجیره مولکولی بلند است.
الیاف نایلون در دو صورت فیلامنتی حجیم (BCF) و یا ریسیده‌شده قابل مصرف در صنایع بافندگی است. پس از تولید با طی فرآیند رنگرزی، رنگ می‌شود. نایلون بیش از ۶۵٪ کل الیاف مصرفی تولید کف‌پوش را به خود اختصاص می‌دهد. مزایا و معایب انواع نخ فرش نایلونی . حجم و پوشانندگی مناسب . مقاومت در برابر خرد کردن خوب. دوام زیاد . شفافیت .عمق رنگ . درخشندگی زیاد . کارکرد مناسب علیرغم وزن کم . مقاوم در برابر گردوخاک .قابلیت شستشو . گران‌قیمت بودن . به‌راحتی با لکه‌های ناشی از مواد غذایی آلوده می‌شود (محافظت پارچه به مبارزه با این مشکل کمک می کند) . در مجاورت مواد سفید‌کننده و کلر، رنگ خودش را از دست می‌دهد.


نخ فرش BCF - حافظ بافت

ابریشم: نخ ابریشمی از پیله کرم ابریشم به دست می­آید که از نظر استحکام و مقاومت چندین برابر نخ­‌های پشمی و نخی دوام دارد و از نظر قطر بسیار نازک و لطیف می­باشد. همین امر باعث شده فرش­هایی که با این نخ­ها بافته می­شوند از این خصوصیات برخوردار باشند: بافت فرش به وسیله نخ ابریشمی بسیار زمان­بر بوده و کاری بسیار پر مشقت است.
گاهی اوقات یافتن یک وارد کننده مواد شیمیایی کار دشواری است اما ما یک شرکت معتبر را به شما معرفی خواهیم کرد.
به علت نازکی بسیار زیاد این نخ­ها نسبت به نخ­های پشمی، تعداد رج­های بافته شده در فرش ابریشمی بسیار بیشتر از فرش­های پشمی می­باشد که معمولا فرش­های تمام ابریشمی رج شماری بالای ۶۵ دارند و به همین علت از قیمت بالایی نیز برخوردارند. از دیگر نکاتی که می­توان در فرش­های ابریشمی اشاره کرد، نرمی و لطافت مثال زدنی آن­ها خواهد بود. ابریشم نسبت به سایر نخ­ها مانند پشم و یا نخ نرم­تر است و برای برجسته نشان دادن طرح و نقش از آن استفاده می­شود. پشم یا کرک بعد از بافت فرش ارتفاعی در حدود ۱سانتی­متر از تار و پود فاصله می­گیرند ولی نخ ابریشمی که در فرش کار میشود به علت نرمی و عدم استقامت به اصطلاح روی کار می­خوابد و ظاهرا ارتفاعی کم­تر از پشم و نخ از خود نشان می­دهد و بعد از اتمام کار، فرش به صورت برجسته دیده می­شود که به صورت گل ابریشم در فرش­هایی مانند کاشان و تبریز استفاده می­شود. به غیر از نرمی و برجستگی کار، رنگ و لعابی که نخ ابریشمی به کار می­دهد بسیار زیبا و چشم نواز می­باشد و علاوه بر برق و جلایی که به فرش می­دهد، باعث می­شود که رنگ متلونی از فرش در چشم بیننده به­وجود بیاید.
همین که بتوانید به خوبی با مواد شیمیایی خطرناک و نکات ایمنی آن ها آشنا شوید، مثل آن است که نیمی از مسیر را طی کرده باشید. اگر شما از طرف خواب فرش به آن نگاه بکنید یک طیف رنگی ملاحظه می­کنید که با رفتن به سمت دیگر فرش و نگاه به آن، رنگ دیگری از فرش در چشم شما پدیدار می­گردد که این نکته نیز از جذابیت­های منحصر به فرد فرش تمام ابریشمی خواهد بود. فرش­های تمام ابریشم قم، تبریز و اصفهان از نمونه­های بسیار زیبا و شاهکار فرش ایرانی می­باشند. کرک: کرک چیست؟ در اصطلاح امروزی به پرز فرش­هایی که با پشم خیلی خوب و مرغوب بافته می­شوند کرک می­گویند. این مطلب خیلی صحیح نیست. چرا که در اصل کرک به موی زیر دست شتر اتلاق می­شود که به ندرت می­توان آن­را تهیه کرد.
شاید برخی معتقد باشند که کرک به موهای نرمی گفته می­شود که در حین شانه کردن بدن گوسفند، بز و یا شتر به دست می­آید. اگر این تعریف را نیز درست بدانیم میزان کرکی که به دست می­آید بسیار کم است و نمی­توان این حجم از فرش کرک را در کشور تولید کرد. پس کرک چیست؟ در اصطلاح امروزی و بازاری فرش، به پشم گوسفند مرینوس که نژادی انگلیسی داشته و جنس بسیار مرغوبی دارد، کرک گفته می­شود. 

به علت جنس مرغوب و کم بودن این نوع پشم نسبت به پشم­های موجود، فرشی که با پرز کرک بافته می­شود از کیفیتی بهتر، ظرافتی بیشتر و قیمتی بالاتر برخوردار است. پشم: نخ پشمی: نخ پشمی مرسوم­ترین و رایج­ترین نخ در صنعت فرش بوده است که امروزه هم بسیار کاربرد دارد. از این نوع نخ که از ریسیدن پشم گوسفند به دست می­آید، در بافت فرش و تابلو فرش استفاده می­شود. امروزه بیشتر فرش­های عشایری و بختیاری از این نوع نخ تهیه می­شوند.
در خلال این توضیحات لازم است به یک کسب و کار نسبتا مرتبط با حوزه نخ بی سی اف اشاره کنیم. در ساختار بسیاری از نخ ها، ترکیب ها و ماده های شیمیایی استفاده می شود. سایت آریانا شیمی یکی از مجموعه هایی است که تامین کننده این قبیل مواد می باشد.
برخی از فرش­های عشایری که در کردستان و سنندج بافته می­شوند ارگانیک هستند. به این معنی که رنگ پشم آن­ها گیاهی بوده و پشم آن­ها دستریس می­باشند که این فرش­ها از لحاظ سلامت و بهداشت بسیار سالم و طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند. عوامل گوناگونی در کیفیت پشم به دست آمده مانند نژاد گوسفند، سن گوسفند، زمان چیدن پشم و . . . تاثیرگذارند. پشم گوسفندان ایرانی معمولا از ضخامت بالایی برخوردارند که به همین علت زبری و استحکام خیلی زیادی دارند و این خصوصیات برای تولید فرش بسیار مناسبند. پشم گوسفندانی که در بهار چیده شده باشد با کیفیت­تر از پشم گوسفندانی است که در فصل پاییز چیده می­شوند. البته خود فصل بهار نیز به مناطق مختلف کشور بستگی دارد. برای مثال بهار در استان فارس تقریبا از ۲۰ اسفند آغاز می­شود ولی بهار کردستان از اردیبهشت ماه آغاز می­گردد. علاوه بر این موارد نوع چرای گوسفندان نیز در کیفیت پشم آن­ها تاثیر دارد. پشم گوسفندانی که در کوهستان و مناطق معتدل چرا کرده باشند، کیفیت بالاتری نسبت به پشم گوسفندانی که در مناطق مرطوب و دشت چرا می­کنند دارند.
با رجوع به لیست مواد شیمیایی از محصولات قابل استفاده در زمینه تولید نخ کسب اطلاع کنید. پشم سفید گوسفند نسبت به سایر پشم­ها، از رنگ پذیری بهتری برخوردار است. البته که پشم سفید خالص به جز نژاد خاصی در سیستان نداریم. بلکه رنگ اصلی پشم به رنگ زرد کم­رنگ یا نخودی می­باشد. از پشم برای بافت فرش به عنوان پرز و یا گوشت فرش استفاده می­شود ولی در برخی از نقاط ایران مانند عشایر و ایلیات از پشم به عنوان تار و پود فرش نیز استفاده می­کنند. پود را برای بهتر دیده شدن رنگ می­کنند که برای این کار پنبه بسیار مناسب است و رنگ را به خوبی به خود جذب می­کند و بعد از رنگرزی از جمع­شدگی محفوظ می­ماند.
البته خود رنگ پودها بسته به رنگ اصلی فرش ممکن است متفاوت باشد و می­توان به صورت سفارشی آن­ها را رنگ کرد ولی معمولا پودها را توسط ماده رنگی نیل، آبی، می­کنند. شاید به گاز کالیبراسیون احتیاج شود. البته این رنگرزی به دلیل مقرون به صرفه بودن و آسان بودن است که توسط نیل انجام می­شود. در بحث نگه­داری و حفاظت از فرش­هایی که با نخ پنبه­ایی بافته می­شوند این نکته لازم به ذکر است که رطوبت و قرار گرفتن فرش در فضای نمور باعث آسیب­دیدگی و از بین رفتن پنبه می­شود.


چرا فرشی بخریم که با نخ BCF تولید شده؟

فرش یکی از گران‌بها ترین لوازم منزل است. برای انتخاب و خرید آن باید به نکات زیادی توجه کرد‌. فرش دسته بندی متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها فرش bcf است. فرش bcf یعنی چه؟ احتمالاً این فرش‌ها را دیده اید اما نام آن‌ها شاید کمی عجیب باشد. فرش‌های ماشینی چون با الیاف مصنوعی بافته می‌شوند ویژگی‌های متفاوتی دارند. علت نامگذاری و تقسیم بندی آن‌ها نیز براساس نخ به کار رفته در بافت آن‌هاست. الیاف به کار رفته در این فرش‌ها از جنس پروپیلن است ؛ که طی فرآیند تکسچرایزینگ مشابه الیاف طبیعی می‌شوند که قدرت پوشانندگی زیادی دارند.
و از این الیاف در بافت فرش‌های ماشینی مخصوصا فرش‌های بی سی اف استفاده می‌شود. قدرت پوشانندگی معمولا در فرش‌های سنتی،فرش‌های فانتزی و گلیم کاربرد دارد. در اینگونه فرش‌ها چون تراکم شانه کمتر است نیاز به پوشانندگی خاب بیشتری دارند. به همین خاطر نخ‌هایی تولید می‌کنند که اندازه طولی نامحدود دارند و از حجم زیادی برخوردار هستند. فرش‌های بی سی اف در دسته فرش‌های ماشینی قرار می‌گیرند و فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی تشکیل می‌شوند. الیاف فرش‌های بی سی اف نیز بیشتر از سایر الیاف‌ها در دسترس هستند و تولید آن‌ها آسیبی به محیط زیست نمی‌زند به همین خاطر تولید و بافت این فرش‌ها بیشتر از سایر فرش‌هاست.
فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی مثل:پلی استر،bcf ،اکریلیک، ترک ورجین، ویکسوز،جوت و پلی پروپیلن بافته می‌شوند؛ که هرکدام ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند.البته در کنار این الیاف از پنبه که یک نخ طبیعی در بافت فرش در مقدار کم نیز استفاده می‌کنند . این فرش‌ها چون از نخ بی سی اف بافته شده اند،بسیار نسبت به شست و شو حساس هستند. در صورت شست و شو شاهد پخش رنگ‌های اصلی در زمینه فرش و سفت شدن فرش خواهیم بود.این فرش‌ها نسبت به برخی شوینده ها مقاومت نشان می‌دهند. بهترین روش برای پاک کردن این فرش‌ها استفاده از جاروبرقی و جارو دستی است. این فرش‌ها نسبت به شست و شو معمولی و در منزل مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند‌ در صورت شست و شو در قالیشویی نیز رنگ‌ها باهم مخلوط می‌شوند و ظاهر فرش تغییر می‌کند.
بهترین روش برای پیش گیری از هرگونه آسیب احتمالی استفاده از روفرشی است. برای از بین بردن گرد و غبار نیز استفاده از جاروبرقی و جاروی دستی قدیمی است. منظور از جارو دستی قدیمی و سنتی جارویی است که از چوب خدنگ تشکیل شده باشد. این فرش‌ها به دلیل استفاده زیاد از یک نخ مصنوعی عدم جذب رطوبت برای منازل،ویلاها ، مدارس،نمازخانه‌ها و مناطق مرطوب بسیار مناسب هستند. از این فرش‌ها در مناطق شمالی کشور به وفور استفاده می‌کنند.فقط باید مراقب آتش باشید. این فرش‌ها در مجاورت گرما و آتش به سرعت می‌سوزند.
این فرش‌ها چون در رنگ‌های اصلی و گرم باطرح‌های خاص بافته می‌شوند؛ بسیار مناسب دکوراسیون سنتی هستند در این دکوراسیون شما می توانید چیدمان مبلمان و اثاث منزل و رنگ آن‌ها را به گونه ای انتخاب کنید که با یک فرش بی سی اف به راحتی ست شوند. البته استفاده از این فرش برای تفکیک فضا بسیار متداول است. مثلا می‌توانید برای جداسازی ست مبلمان کلاسیک از مبلمان راحتی از بی سی اف ‌ها کمک بگیرید. برای سبک دکوراسیون مدرن که یک سبک شیک و ظریف با رنگ‌های خنثی است و بسیار مناسب مینیمالبیست ها استفاده از فرش‌های بی سی اف انتخاب هوشمندانه‌ای است. همچنین در کنار تخت‌خواب دو نفره،تخت نوزاد،راهرو و آشپزخانه نیز توصیه می‌شود.
این فرش‌ها چون از الیاف مصنوعی تشکیل می‌شوند و مقاومت زیادی در مقابل گرما و حرارت ندارند. قیمت پایین تری نسبت به فرش‌های دیگر دارند. اما اگر بودجه کافی برای فرش دستبافت ندارید و می‌خواهید فرشی مدل‌های متنوع و با رنگ‌های جدیدی را خریداری کنید که به راحتی خراب نشوند؛ فرش‌های بی سی اف بسیار مناسب شما هستند. می‌توانید از انواع مختلف فرش،گلیم و قالیچه آن‌ها در دکوراسیون خانه خود بهره ببرید.
این فرش‌ها به دلیل بافت متفاوت خود پرز دهی ندارند. و این ویژگی باعث می‌شود که تمیز کردن آن‌ها راحت تر باشد.برای افرادی که حساسیت به پرز دهی دارند بسیار مناسب هستند. همچنین قیمت این فرش‌ها نسبت به سایر فرش ها ارزان تر است و مناسب با هر بودجه‌ای می‌توان از طرح‌های مختلف آن‌ها خریداری و استفاده کرد.

نمره نخ BCF - حافظ بافت

نمره نخ BCF

نمره نخ BCF معیاری است برای سنجش ظرافت یا ضخامت نخ، درواقع هرگاه تراکم قالی افزایش می یابد از نخ ظریف تری در تار و پود وپرز استفاده نمود، تا تمامی گره های مورد نظر را بتوان در فضای مورد نظر قرار داد.
برای متناسب نمودن ضخامت مواد اولیه مصرفی با تراکم فرش از افزایش یا کاهش میزان ظرافت و ضخامت نخ یا تغییر دادن تعداد لای آن استفاده می شود. معمولا رسم بر این است که برای محاسبه نمره نخ هریک از الیاف از نمره خاصی استفاده می گردد. تولید کنندگان قالی از آنجا که تولیدکنندگان از خامه یا چله پشمی و ابریشمی وتار وپود پنبه ای استفاده می نمایند طبعا با سه واژه یا مدل نمره گذاری نخ مانوس هستند.
برای سنجش میزان ظرافت یا ضخامت الیاف پشمی از نمره متریک، برای الیاف ابریشمی از نمره دِنیر وبرای الیاف پنبه ای از سیستم پنبه ای (انگلیسی)استفاده می گردد. البته مطالبی که در ادامه آمده، به صورت کلی راهکار محاسبه نمره نخ و پارامترهای مربوطه هستند و شما برای اطلاع از نمره نخ BCF کافی است با شرکت حافظ بافت تماس حاصل فرمایید.


شما اگر یک متر کش را وزن کنید (دقیقا یک متر باشد) وزن آن را یاداشت کنید سپس سر آن را به یک عدد میخ گره کرده و آن را به روی میز بکوبید بعداً کش را به طرف خودتان بکشید می بینید که کشیده می شود در حالی که وزن آن همان وزن اولیه می باشد ولی هرچه بکشید طول آن زیاد می شود و از قطر آن کم می شود.
در محاسبات نخ هم همینطور. هرچه نخ باربکتر باشد متر آن زیادتر میشود ولی وزن ثابت است برای دقیق بودن کار وزن یک گرم را انتخاب کرده اند. بنابر این نتیجه می گیریم که چون با کشیدگی و باریک شدن طول تغییر میکند ولی وزن همان است لذا متر را متغیر و وزن را ثابت حساب کرده اند. البته برای نخ یک لا. خلاصه برای یک متر نخ پنبه که یک گرم وزن داشته باشد نمره یک می باشد. اگر ده متر بود و یک گرم وزن داشت نمره ۱۰ می باشد. یعنی نه مرتبه باریکتر شده است از نظر قطر و نه متر اضافه شده از نظر طول در حالیکه وزن همان یک گرم می باشد حالا اگر یک متریک گرم را ۵۰ مرتبه بکشید می بینیم طول ان ۵۰مترشدو قطر هم باریکترشد ولی وزن همان یک گرم می ماند که به آن نخ نمره ۵۰ می گویند: این بود خلاصه از محاسبه نخ یک لا متر یک در حد معین نمره نخ ( و اما واحد انگلیسی) : در محاسبات انگلیسی به هر نخی که پنبه و امثال آن باشد که ۸۴۰ پارد (یک هایک) ان ۶/۴۵۳ گرم (یک پوند) وزن داشته باشد نخ نمره یک انگلیسی می نامند ( توجه شود در متریک به هر نخی که از جنس پنبه و امثال آن باشد و یک متر یک گرم بود نمره یک می نامند ولی حالا به هر نخی که ۸۴۰یارد آن ۶/۴۵۳ گرم وزن داشته باشد نمره یک می گویند. در واحد انگلیسی نیز وزن ثابت ولی طول متغییر است .
نخ نمره ۳۰ انگلیسی یعنی چه؟ جواب: نخ نمره ۳۰انگلیسی یعنی ۳۰ تا ۸۴۰ بارد آن ۶/۴۵۳ گرم وزن دارد .با این طریق ۲۵۲۰۰=۸۴۰× ۳۰ پس ۲۵۲۰۰ یارد آن ۳۰ برابر شده و قطر نخ هم ۳۰ مرتبه باریک تر شده ولی وزن همان ۶/۴۵۳ گرم یک پوند می باشد. سئوال : آیا می توان نمره نخ انگلیسی را تبدیل به متریک و یا بالعکس حساب کرد؟
جواب: بله ما نخ نمره ۲۰ انگلیسی داریم نمره چند متریک می شود. گفتیم که نمره انگلیسی ۲۰ است یعنی ۲۰تا۸۴۰ یارد آن ۶/۴۵۳ گرم است اینطور حساب می کنیم ۱۶۸۰۰=۸۴۰×۲۰ حاصل ضرب می شود۱۶۸۰۰ یارد یعنی ۱۶۸۰۰ یارد آن ۶/۴۵۳ گرم حالا تبدیل به سانت می کنیم. گفتیم که یک یارد مساوی با ۴۴/۹۱ سانت می باشد این … تبدیل می کنیم ۱۵۳۶۱۹۲=۴۴/۹۱×۱۶۸۰۰

نمره نخ BCF - حافظ بافت

روش های اندازه گیری نمره نخ BCF

در صنعت نساجی برای مشخص کردن ابعاد نخ و محاسباتی که در تهیه نخ و بافتن پارچه الزم است واحدهایی برای اندازه گیری کمی نخ تعیین شده است که به آن نمره نخ گوییم. نمره نخ در واقع بیان عددی ظرافت نخ است. از آنجایی که نخ بسیار از نظر ظاهر شبیه به یک سیم است در ابتدا برای اندازه گیری نمره نخ از ریزسنج استفاده میشد .
اما این دستگاه با مشکالت فراوانی همراه بود که موجب اشتباه در تعیین مشخصات نخ میشد . یکی از این مشکلات سخت بودن اندازه گیری قطر الیاف می باشد. با توجه به دایره ای نبودن سطح مقطع تمام الیاف ناچاریم از رابطه دیگری بهره بگیریم.مناسبترین روش موجود در حال حاضر برقراری ارتباط بین وزن نخ با طول آن است. تعیین نمره نخ به این طریق نیز خود به دو روش انجام می شود روش مستقیم : در روش مستقیم نمره نخ عبارت است از وزن واحد طول نخ.در این روش وزن نخ را بر طول نخ تقسیم می کنیم.
از روش مستقیم برای اندازه گیری نمره نخ ابریشم و الیاف مصنوعی استفاده می شود. واحدهای به کار رفته در روش مستقیم عبارتند از دنیر(den)، تکس(tex)، دسی تکس(dtex)، میلی تکس(mtex) و کیلو تکس(ktex). روش غیرمستقیم : در روش غیرمستقیم نمره نخ عبارت است نسبت واحد طول به واحد وزن نخ.شماره های بدست آمده از روش غیرمستقیم برعکس روش مستقیم است.از روش غیرمستقیم برای شماره گذاری نخهای پنبه و کتان وپشم و آسبست استفاده می شود. در روش غیرمستقیم از واحد نمره انگلیسی)Ne)و متریک استفاده می شود. تعریف واحدها : دنیر:وزن ۹۰۰۰ متر از لیف یا نخ بر حسب گرم است. تکس:وزن ۱۰۰۰ متر از لیف یا نخ بر حسب گرم است.
دسی تکس:وزن ۱۰۰۰۰ متر ازلیف یا نخ است. میلی تکس:وزن ۱۰۰۰ متر بر حسب میلی گرم را گویند. کیلو تکس:وزن ۱۰۰۰ متر برحسب کیلوگرم است .نمره انگلیسی:تعداد کالف های ۸۴۰ یاردی از یک پوند نخ را گویند. متریک:تعداد واحد های ۱۰۰۰ متری که یک کیلوگرم وزن داشته باشد را گویند. توجه داشته باشید که از میلی تکس برای الیاف ظریف به کار می رود و برای نخ های قطور و فتیله طناب از کیلو تکس اسفاده می شود.از واحد متریک امروزه کمتر استفاده می شود. ۹۰۰۰ *L/W = d) نمره نخ بر حسب دنیر )طول نخ(L ( وزن نخ( W بین روش مستقیم وغیر مستقیم ارتباطی نیز وجود دارد: Ne = ۵۳۱۴ /den or Ne = ۵۹۱۰ / dtex . در آزمایشگاه برای اندازه گیری نمره نخ با توجه به دستورالعمل سرپرست آزمایشگاه از کلاف نخی که در اختیار ما قرار داده می شود کلاف های نخ با طول مشخص را با استفاده از دستگاه کلاف پیچ تهیه میکنیم.
سپس هریک را بر روی ترازوی دستگاه مخصوص نمره خوان قرار میدهیم.در واقع دستگاه طوری طراحی شده است که با قرار دادن کلاف نخ مورد نظر بر روی ترازو دستگاه به طور خودکار وزن آن را اندازه گرفته ونمره مورد نظر را برحسب دستوری که به آن داده شده نمایش می دهد.ما از ابتدا می توانیم دستگاه را تنظیم کنیم که نمره را برحسب چه واحدی دنیر,تکس و ... به ما بدهد. اگر تمایل دارید علاوه بر آشنایی کامل و جامع با نخ BCF از نمره نخ پنبه فلامنت هم مطلع شوید، مقالات حافظ بافت را دنبال کنید.

نمره نخ BCF - حافظ بافت

اهمیت نمره نخ BCF

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مراجعه به بازار یا در هنگام خرید اینترنتی پارچه، با یکسری ارقام و اعداد گنگ مواجه شده باشید و دقیقا نتوانید متوجه چیستی آنها بشوید. در این قسمت از مقاله، میخواهیم به همین موضوع بپردازیم و یکی از سوالات مخاطبان را که شاید در ذهن برخی ایجاد گردد توضیح خواهیم داد.
آگاهی از نمره نخ در راستای اهداف زیر اهمیت بالایی دارد: به منظور مشخص کردن یا شناسایی نخ. جهت ثبت سفارش تهیه نخ از بخش های ریسندگی، فروشگاه ها و غیره. برای خرید یا فروش، یعنی تجارت نخ. جهت استفاده از نخ در خلال فرآیندهای بافندگی، بافت و سایر مراحل مورد نیاز. به منظور پی بردن به وزن محصول در هر فرآیند.
برای تنظیم سرعت دستگاه و سایر تنظیمات. به منظور انتخاب گیج ماشین آلات و سایر قطعات دستگاه های مربوطه. برای تخصیص واحدهای فرآوری / ماشین آلات به اپراتورها. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز درباره محتوای نخ هر کدام از بسته ها.

تبدیل نمره نخ BCF

زمانیکه نمره نخ در یک سیستم مشخص است معمولاً لازم است که نمره معادل نخ در یک سیستم خاص را بدانید. این کار در حالت کلی با کمک ضریب تبدیل انجام می شود.
معمولاً ضریب تبدیل یا به نمره نخ در سیستم مشخص تقسیم می شود و یا در آن ضرب می گردد که بدین وسیله می توان نمره نخ در سیستم مورد نظر را به دست آورد. در صورت مشخص بودن واحدهای طول و وزن هر دو سیستم، ضریب تبدیل بین دو سیستم به راحتی قابل محاسبه است.
چند ضریب تبدیل متداول در که می خواهیم به آن ها اشاره کنیم : نمره پشم نخ با ضرب نمره پنبه نخ (انگلیسی) در ۱.۵ به دست می آید. نمره دسی تکس نخ از تقسیم نمره دنیر نخ بر ۰.۹ حاصل می گردد. نمره پنبه نخ (انگلیسی) از تقسیم عدد ۵۹۰.۵ بر نمره دسی تکس نخ به دست می آید. چناچه در انجام محاسبات به مشکل خوردید، از کارشناسان حافظ بافت کمک بگیرید تا بتوانید به صورت دقیق نمره نخ بی سی اف را محاسبه کنید.


راهنمای تهیه ی نخ BCF

در راهنمای تهیه ی نخ BCF به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد. همیشه داشتن اطلاعات کامل راجع به یک محصول ما را در خرید هوشمندانه تر کمک می کند. یکی از اطلاعات مهم، فاکتورهای تاثیر گذار در کیفیت جنس مورد ما است. در کار خیاطی یکی از مهم ترین ابزار ها نخ می باشد. منظور از نمره نخ که غالبا بر روی بسته نخ درج می شود، ظرافت نخ می باشد. نحوه محسابه نمره نخ بر اساس وزن در واحد طول آن و یا طول در واحد وزن می باشد.حتما اعداد ۴۰ – ۶۰ – ۳۰ – ۲۰۰ و سایر اعداد را بر روی بسته بندی نخ یا برچسب آن دیده اید. فلذا بسیار حائز اهمیت است که هنگام خرید نخ به این عدد توجه کنید که نخ ظریف یا ضخیم مناسب کارتان (و مناسب چرخ خیاطی صنعتی و یا چرخ خیاطی خانگی) را تهیه نمائید. هر چند مباحث مطرح شده در ذیل یک راهنمای کلی برای انتخاب نخ مناسب می باشد، اما به عنوان یک فرمول کلی برای قابل استفاده است؛ لذا برای کسب بهترین راهنمایی ها در زمینه ی تهیه نخ bcf، تنها برقراری ارتباط با حافظ بافت را مد نظر قرار دهید.

یکی از عوامل مهم در انتخاب نخ یکنواختی نخ بوده که عدم دقت به این موضوع باعث پارگی نخ و یا شکستگی سوزن می شود. اهمیت این فاکتور به ویژه در نخ های پنبه ای شانه نشده بسیار قابل تامل است.
یک راه حل ساده برای تشخیص یکنواختی نخ وجود دارد و آن این است که مقداری از نخ را روی یک کارت مقوایی مشکی ببنید(درصورتی که رنگ نخ روشن باشد) و به تعداد قسمت های گره دار، نازک و کلفت آن توجه نمائید.

راهنمای تهیه ی نخ BCF - حافظ بافت

راهنمای تهیه ی نخ BCF - حافظ بافت

یکی از مواردی که در خیاطی و گلدوزی به طور کلی حائز اهمیت است، ثبات رنگ نخ و پارچه است. پارچه و نخی که دارای ثبات کافی برای اینکار نباشند در اثر استفاده یا شستشو، از قسمت دوخته شده به اطراف رنگ پخش می شود و کار بی کیفیت به نظر خواهد رسید. برای اینکه ثبات رنگ نخ را تست کنید یک پارچه سفید و مرطوب گرم را انتخاب کرده و نخ را ازمیان آن بکشید. در این حالت نباید پارچه سفیر رنگی بشود. همچنین برای بررسی ثبات رنگ پارچه می توانید یک پارچه سفید مرطوب گرم را بردارید. گوشه پارچه مورد انتخاب خود را در حالی که آن را کمی خیس کرده اید، دور انگشتتان بپیچید و محکم روی پارچه بکشید. اگر پارچه سفید رنگ پارچه شما را به خود بگیرد یعنی پارچه انتخابی شما رنگ پس می دهد.


یکی از مواردی که بر روی راندمان و کیفیت کار نهایی بسیار تاثیر گذار است، استحکام نخ است. اگر نخ گلدوزی دارای استحکام کافی نباشد باعث می شود تعداد دفعات پارگی نخ بیشتر شده و از خروجی کار کم شود.
برای اینکه کیفیت و استحکام نخ را بررسی کنید می توانید حدود ۱ متر از نخ را بیرون بکشید و آن را بین دو دست قرار داده و آن را بکشید. در این حالت نخ نباید به راحتی پاره شود. سعی کنید این آزمایش را چند بار تکرار کنید تا از استحکام نخ مطمئن شوید.

راهنمای تهیه ی نخ BCF - حافظ بافت

راهنمای تهیه ی نخ BCF - حافظ بافت

یکی از ویژگی هایی که در انتخاب نخ بسیار مهم است تاب نخ است. زیرا اگر تاب نخ بسیار زیاد باشد سبب نخ پارگی و شکستن سوزن می شود و از آن طرف اگر تاب نخ کم باشد باعث پارگی نخ خواهد شد. از همین رو سعی نمایید نخی را انتخاب کنید که تاب متعادلی داشته باشد. برای بررسی تاب نخ قطعه ۱ متری از نخ را جدا کرده و دو سر آن را گرفته و بهم نزدیک نمائید. اگر قسمت آویخته شده به هم پیچید نخ دارای تاب زیادی است.


و یا قرقره های خیلی پر: حتما شما نیز تجربه داشته اید که در حین کار با این نوع قرقره ها نخ شما از روی قرقره ریزش می کند و باعث کاهش سرعت کار می شود. از همین رو بهتر است که مقدار نخ اضافی را روی قرقره خالی دیگری بپیچید. برخی از قرقره هایی که سطح داخلی آن گیر دارد و یا نامنظم است، عمل دور زدن را بصورت کامل نمی تواند انجام دهد. برای رفع این مورد می توانید با یک سمباده لوله شده داخل قرقره تان را کاملا صاف و صیقلی نمود
برخی از سیگارت ها نیز هستند که بر اثر فشار مقوای آن فرو رفته و حالت تنگ و بستگی پیدا کرده است؛ برای رفع این موارد می توان با فرو کردن یک مداد یا خودکار این ایراد را برطرف نمود. با توجه که این مطالب به صورت کلی بیان شده‌اند، بهتر است با کارشناسان فنی حافظ بافت در تماس باشید.

در این مقاله تلاش کردیم به صورت کامل نخ BCF را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. از آن جا که اهمیت نخ بی سی اف در صنعت نساجی به طور کامل تشریح گردید، توصیه می گردد اگر تصمیم دارید نخ BCF خریداری کنید، مشاوره گرفتن از شرکت حافظ بافت را حتما در دستور کار قرار دهید تا از قیمت نخ BCF مطلع شوید. حافظ بافت یکی از پرسابقه ترین مراجع تولید نخ bcf در کشور است و بنا دارد در آینده ای نزدیک، تبدیل به رتبه ی اول تامین نخ مورد نیاز صنایع وابسته شود. به امید دیدار شما در مجموعه حافظ بافت

نخ BCF (نخ بی سی اف) - حافظ بافت

درخواست خود را به ثبت برسانید!


سوالات متداول در رابط با نخ بی سی اف | BCF

ر راهنمای تهیه ی نخ BCF به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد. همیشه داشتن اطلاعات کامل راجع به یک محصول ما را در خرید هوشمندانه تر کمک می کند. یکی از اطلاعات مهم، فاکتورهای تاثیر گذار در کیفیت جنس مورد ما است. در کار خیاطی یکی از مهم ترین ابزار ها نخ می باشد. منظور از نمره نخ که غالبا بر روی بسته نخ درج می شود، ظرافت نخ می باشد.
لذا برای کسب بهترین راهنمایی ها در زمینه ی تهیه نخ bcf، تنها برقراری ارتباط با حافظ بافت را مد نظر قرار دهید.
و از این الیاف در بافت فرش‌های ماشینی مخصوصا فرش‌های بی سی اف استفاده می‌شود. قدرت پوشانندگی معمولا در فرش‌های سنتی،فرش‌های فانتزی و گلیم کاربرد دارد. در اینگونه فرش‌ها چون تراکم شانه کمتر است نیاز به پوشانندگی خاب بیشتری دارند. به همین خاطر نخ‌هایی تولید می‌کنند که اندازه طولی نامحدود دارند و از حجم زیادی برخوردار هستند.
 فرش‌های بی سی اف در دسته فرش‌های ماشینی قرار می‌گیرند و فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی تشکیل می‌شوند. الیاف فرش‌های بی سی اف نیز بیشتر از سایر الیاف‌ها در دسترس هستند و تولید آن‌ها آسیبی به محیط زیست نمی‌زند به همین خاطر تولید و بافت این فرش‌ها بیشتر از سایر فرش‌هاست.
نخ بی سی اف در مجموعه حافظ بافت با بهترین پلیمرها توسط بروزترین و تکنولوژی ها و پیشرفته ترین تجهیزات با کیفیت فوق العاده تولید و عرضه می شود. قیمت فروش نخ بیسی اف بسته به نوع و کیفیت نخ، نوسانات بازار و میزان عرضه و تقاضا متغیر است. به علاوه، فاکتورهایی از جمله میزان نخ، وزن، شکل عرضه و بسته بندی محصول نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی قیمت نخ BCF به صورت عمده تاثیر دارند. در جدول زیر می توانید قیمت به روز فروش نخ بی سی اف در حافظ بافت را مشاهده کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.
انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.